הקמפיין הירוק של איקאה: מציאות או יח"צ?

איקאה פוצחת היום בקמפיין הירוק שלה, במסגרתו תנקוט החברה בכמה צעדים מבורכים. על השיטות הירוקות פחות מעדיפים שלא תשמעו שם

לפני כחודש הודיעה איקאה ישראל על מספר צעדים שיהפכו אותה לידידותית יותר לסביבה ולחברה, כחלק ממהלך שמובילה החברה בעולם בשנים האחרונות. המהלכים הירוקים של הענקית השוודית, רבים מהם מבורכים, מתנגשים לעתים עם החלטות תמוהות וירוקות הרבה פחות של החברה. איקאה ואיכות הסביבה: מבחן מקרה של סתירות.

הולכים בעקבות איקאה העולמית?

הצעד הראשון עליו הודיעה איקאה הוא הפחתת השימוש בשקיות הפלסטיק; מהחברה נמסר כי היא מחלקת בישראל כ-2.5 מליון שקיות בשנה, ומהיום (שלישי) יאלצו הלקוחות להיפרד משקל אחד עבור כל שקית חד פעמית וההכנסות יועברו לאקי"ם, עמותה אותה מאמצת החברה מזה שלוש שנים. במקביל יוצע הסל הכחול שלה, המיועד לשימוש רב פעמי, למכירה בהנחה תוך מתן אחריות עליו לכל החיים. הצעד הבא שיישומו המלא יארך קצת יותר זמן הוא שיפור, ייעול וחסכון באנרגיה לתפעול משרדיה והחנויות, בין השאר על-ידי התקנת פאנלים סולארים על הגגות. כבר היום, מספרים בחברה, מתופעלות בעולם מספר חנויות של הרשת על-ידי מערכות אנרגיה מתחדשת.

בהכרזתה על המעבר לירוק, מהדקת החברה את הקשר איכות הסביבה וחברה, ומעדכנת על פעילויותיה של איקאה העולמית במספר מישורים: לחברה כללים ברורים בנושאי זכויות עובדים, החברה מקפידה על מוצאם של חומרי הגלם ותהליכי הייצור כך שיעשה שימוש בחומרי גלם ממוחזרים ומתחדשים, היא עושה שימוש מינימלי בכימיקלים מזהמים ובכך מפחיתה את פליטות גזי החממה, ומבטיחה: גם הספקים והחברות שלנו פועלים לפי אותן אמות מידה.

אז מה יהיה עם הקטלוג?

משבר האקלים העולמי וזיהום הסביבה החמור הם עובדה ידועה לכל; בעולם שבו חברות רבות ממשיכות לפעול ללא אג'נדה ירוקה, ראויים מהלכים ירוקים כמו אלה שנוקטת בהן איקאה לציון. עם זאת, יש לזכור שמדובר ברשת גלובלית בת 282 חנויות ב-36 מדינות, מחזור מכירות שנתי של כמעט 20 מיליארד אירו ולמעלה מחצי מיליארד לקוחות. באופן טבעי, איקאה פעלה ופועלת להגדלת פעילותה, קהל לקוחותיה ומחזור המכירות שלה באמצעים שבינם לבין קיימות סביבתית - המרחק לעיתים רב. דוגמא צורמת לכך הם 200 מיליון הקטלוגים של החברה המופצים ברחבי העולם מדי שנה. במהלך השבועיים האחרונים קיבלו אותם גם מיליון ורבע ישראלים - מבלי שביקשו זאת. אם נתעלם לרגע מהשימוש המוגבר בנייר, הרי שבמדינה שבה אין חובת הפרדת פסולת ומחזור, רבים מהם ימצאו דרכם לפח האשפה הכללי ולמטמנה.

באיקאה סבורים שגם הקטלוג השתנה בהתאם לתכנית הירוקה של החברה:"החברה הציבה לעצמה יעדים שנתיים של צמצום פליטת הגזים בתהליך ההדפסה והשינוע שיורדים שנה אחר שנה; כמו כן החברה משפרת בכל שנה את איכות הנייר ומשתמשת במידת האפשר בנייר שרובו ממוחזר."

הנייר של הקטלוג בארץ, אומרים באיקאה, ממחוזר בחלקו. כל העלונים הנוספים המודפסים ברחבי העולם במהלך השנה מיוצרים מ -100% נייר ממוחזר. "קטלוג 2009", מבטיחים לנו באיקאה, "הופץ בגודל Samrt Size בעל דפים קטנים יותר ועל אף 100 עמודים נוספים צורך פחות נייר, כמו גם תופס פחות נפח ומצמצם את כמות המכולות הנדרשות לשינוע, ובכך מצמצם עוד יותר את פליטת הגזים." או אז מפרטת איקאה את קיימות ייצור הנייר בו היא משתמשת - תקנות ירוקות חדשות לרכישת נייר והדפסת הקטלוג, תנאי עבודה נאותים לעובדי הדפוס, ושימוש בסיבי נייר מיערות בפיקוח.

אז מה עם רגישות אקולוגית?

גם במידה שייעשה בקטלוג שימוש, עיצוב חנויות הרשת מעודד מעבר בין כל מוצרי החנות. קרי: רבים מאיתנו יקנו מוצרים שאין לנו כל צורך בהם. איקאה אינה אחראית על חולשת המין האנושי, אך עידודה של צרכנות מופרזת, כמו שכל ילד שראה את "וול אי" יודע, היא בעיה חמורה לאיכות הסביבה.

יש לזכור גם פרק פחות מחמיא בעברה של החברה בישראל: איקאה יוצאת בהכרזה על ביסוסה כחברה ירוקה, לאחר מאבק סביבתי-חברתי ארוך כנגד הקמת החנות השניה של הרשת בארץ דרומית לראשל"צ במתחם מעויין שורק, אזור בעל חשיבות ורגישות אקולוגית. לפני כחודשיים נחשף באתר ynet כי הקמת החנות השנייה של הרשת סוכמה עוד טרם פורסם המכרז לקרקע וטרם החלו הליכי התכנון, תוך הבטחה למתן שימוש חורג ולהנחות בארנונה. עובדות אלו מעלות את השאלה האם זו הדרך בה צריכה לפעול חברה סביבתית ירוקה ואיך תשלום שלנו בקופה תומך למעשה בדרכי פעולתה.

עוד בחיים בירוק
מדינת איקאה - החברה נגד אירוס הארגמן
איקאה לא נכנעת - מבטיחה להקים עוד שני סניפים בישראל