ביהמ"ש: מפרץ האהבה לא תצולם

בית המשפט הוציא צו סופי להפסקת צילומי מפרץ האהבה בשל עבירות על חוק התכנון והבנייה. השופט: "צר לי על משתתפי התוכנית שימשיכו להחזיק בתואריהם כרווקים". מחשיכים מסך?

האם יורד המסך על תוכנית הריאליטי "מפרץ האהבה" עוד בטרם שעלתה לשידור? השופט זאיד פלח מבית משפט השלום בחיפה הורה היום על הפסקת צילומי התוכנית, שאמורה היתה לעלות היום לשידור, בשל עבירות על חוקי התכנון והבניה.

"מפרץ האהבה" היא תוכנית ריאליטי חדשה של זכיינית ערוץ 2 רשת, שבה יתחרו רווקים ורווקות צעירים במשימות שונות, במטרה למצוא בן או בת זוג. התכנית מצולמת בחוף מכמורת.

בהחלטתו מתח השופט ביקורת על החברות רשת, נגה וריאליטי הפקות, וקבע כי עליהן לדעת "שעוצמתן הכלכלית והתקשורתית אינה יכולה להקנות להן מעמד מועדף לעומת האזרח הפשוט, והחוק חל על כולם שווה בשווה, ללא כל הבדל של מעמד, דת, גזע, מין, עושר ועוצמה. הייתי מצפה דווקא מהגופים הגדולים לשמש דוגמה ומופת לאזרח הפשוט ולהכפיף עצמם למלוא הוראות החוק והתקנות".

השופט דחה את טענת החברות כי הצו עלול לגרום להפסקת צילומי התוכנית שעמלו עליה קשות ולהפסדים כספיים גדולים. הוא ציין כי ייתכן שטענה זו נכונה, אך הדרך בה נהגו החברות, "כללה סיכונים עסקיים, עת החליטו שלא לפעול בהתאם לדין המחייב והיה עליהן לדעת שסיכונים אלה עלולים להוביל להפסדים גדולים, ואין להן להלין בעניין זה אלא על עצמן".

החלטתו הסופית של השופט מהיום מבטלת החלטה קודמת שנתן השבוע, בה ביטל באופן זמני את צו המניעה שהוציא בשבוע שעבר שגרם להפסקת צילומי התוכנית.

בבקשה, שהוגשה על ידי המדינה בשבוע שעבר באמצעות עו"ד רן עמיאל, נטען כי המבנים שהוקמו בחוף מכמורת לצורך הצילומים נבנו בלא היתר, תוך ביצוע עבירות בנייה ושימוש ללא היתר בשטח המיועד לנופש. המדינה טענה כי יש חשיבות רבה במתן הצו בדחיפות, בייחוד כשמדובר בצילום תוכנית המיועדת לקבל חשיפה רחבה ותביא, לפי הנטען, לכל בית בישראל תמונות בזמן אמת של ביצוע העבירות תוך העברת מסר שלפיו חוקי התכנון והבנייה לא מחייבים.

השופט, זאיד פלח, הורה בשבוע שעבר לחברות ולבעלת הקרקע, מפעלי תרנ"א מלונאות ונופש, להימנע משימוש במבנים שנבנו, וכן להימנע מצילום התוכנית - זאת עד לדיון במעמד הצדדים. בעקבות הדיון קבע כאמור השבוע כי בשל הטענות כבדות המשקל של הצדדים, הוא מבטל באופן זמני את הצו. בעקבות החלטה זו הוציא שלשום יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה במחוז חיפה צו הריסה מינהלי שמיועד למבנים שהוקמו בחוף מכמורת עבור צילומי התוכנית.

השופט פלח מציין בהחלטתו מהיום כי על אף שששת המבנים שהוקמו לצורך צילומי התוכנית יסולקו בתוך כחודשיים, "אישור להקמת מבנים ללא היתר לתקופה של חודשיים-שלושה, עלולה להוביל לגל של הקמת מבנים עונתיים לתקופה קצובה ... בכדי לשמור על הארעיות הנטענת. בכך עלול להיווצר מצב של תוהו ובוהו בכל הנוגע לדיני התכנון והבניה".

השופט קבע כי הקמתם של המבנים בחוף מחייבת קבלת היתר ושהשימוש שנעשה במבנים אינו תואם את התוכניות החלות על המקום. משלא התקבל היתר כדין, קבע השופט, עברו החברות על חוק התכנון והבניה ולפיכך הוציא צווי הפסקה ומניעה נגד המשך צילום התוכנית והמשך השימוש במבנים.

השופט ציין בסוף החלטתו כי "ייתכן שקיימת כאן פגיעה בציבור הצופים, אך מנגד קיימת פגיעה חמורה יותר בכלל הציבור, כולל הצופים ואלה שאינם צופים, באם ינקוט בית המשפט בגישה סלחנית כלפי מפירי החוק. צר לי על משתתפי תכנית הריאליטי, שכתוצאה מהוצאת הצו עלולים להמשיך ולהחזיק בתוארם כרווקים, אך בטוחני שגם הם יעדיפו לחיות במדינה האוכפת את חוקיה בשוויוניות, על פני חיים במדינה הנוקטת במדיניות של איפה ואיפה כלפי מפירי החוק". החברות ובעלת הקרקע חויבו לשלם למדינה הוצאות בסך 10,000 שקל כל אחת.

החברה להגנת הטבע, מצידה, מברכת על ההחלטה: "השופט פלאח שגילה אחריות ציבורית ואומץ רב כשהורה להפסיק את צילומי התוכנית "מפרץ האהבה" בחוף מכמורת, בעקבות הצבת המבנים על החוף לצורך הצילומים ללא היתרים ובניגוד לחוק", מסר דה גרינבלט, דובר החברה להגנת הטבע. "זכיינית הערוץ השני, "רשת", שעשתה בשטח ככל העולה על רוחה, ללא כל התחשבות בהליכי תכנון ואישור תקינים, חייבת לזכור כי היא אינה מעל החוק והיא צריכה לציית לו כמו כל אדם או ארגון אחר בארץ. החלטת השופט היא תמרור אדום לכל מי שמבצע עבירות בנייה בחופים ופוגע בכך בטבע, בשטחים הפתוחים ובזכויות הציבור".

עוד בתעשייה

עוד ב-Themarker