ספינת הדגל של גרינפיס מגיעה לישראל

ספינת הדגל של גרינפיס מגיעה מחר לישראל. לרגל המאורע תפסנו את הדוברת לשיחה על בשר לווייתנים ואקטיביסטים מיליטנטים, וניסינו לברר: מה לעזאזל הם מחפשים אצלנו?

גרינפיס, הארגון הסביבתי הותיק והגדול בעולם, נוסד בשנת 1971 כאשר קבוצה קטנה של פעילים ועיתונאים הפליגה על סירת דייג ישנה לעבר אי קטן בצפון אלסקה, שם ערכה ארה"ב ניסויים גרעיניים תת קרקעיים. הרצון של הפעילים לחשוף את האמת בדבר הניסויים והאמונה כי בודדים יכולים להביא לשינוי הוכיחה את עצמה: למרות שלא הורשו להתקרב לאי, הניסויים הופסקו כבר באותה השנה ומאוחר יותר הוכרז האי כמקום מקלט לציפורים. כיום - 37 שנה אחרי - לגרינפיס כמעט 3 מיליון תומכים והוא פועל ב-41 מדינות.

אחד הכלים הייחודיים בהם משתמש הארגון הוא צי ספינות המהוות את חוד החנית של מאבקיו למען כדור הארץ, ובימים אלו עושה ספינת הדגל של הארגון "לוחמת הקשת II" את דרכה לישראל במסגרת המאבק בהתחממות הגלובלית ובדלקים המאובנים. לקראת בואה של הספינה תפסנו את תיאודורה קרצ'בסקי, דוברת הסניף הישראלי של הארגון, לשיחה ירוקה.

אז מה קורה? למה אתם מגיעים?

הספינה שמגיעה אלינו ביום שישי הקרוב מגיעה מאזור דרום מזרח אסיה במסגרת המאבק נגד הפחם. הספינה נושאת איתה תערוכת צילומים בדבר נזקי הפחם מהעולם ותצטרף לתערוכה אותה המשרד בארץ גיבש מתוך תחנות הפחם בחדרה ואשקלון. הספינה תעצור בישראל ואחר כך תמשיך לטורקיה, יוון, איטליה ועוד מדינות באירופה- כל זאת בדרכה לעיר פוזנן שבפולין. בפוזנן יתקיימו הדיונים בדבר המשך מדינות האקלים העתידית (המשך של הסכם קיוטו + והסכמי ועדת האקלים בבאלי).

גרינפיס ישראל הוא סניף של גרינפיס ים תיכון, מהם הקמפיינים המרכזיים בהם מתמקד הארגון בים התיכון?

כל משרד של גרינפיס עובד במאבקים שקרובים לבעיות הסביבתיות הבוערות ביותר באזור שלו. בארץ חשובים לנו כמה נושאים - יצירה של שמורות טבע ימיות בים התיכון על מנת לנסות ולהציל את מעט דגי הטונה כחולת הסנפיר שנשארה, ולהגן על שאר הדגים השומרים על המגוון הביולוגי המאוזן בים התיכון; אנחנו שואפים גם למזרח תיכון נקי מכל טכנולוגיה גרעינית. מדובר בטכנולוגיה מסוכנת ומאוד מזהמת. המאבק העיקרי שלנו שמאוד רלוונטי לאזור הזה דווקא הוא המאבק בהתחממות הגלובלית ושינויי האקלים. מאבק זה מתורגם בישראל למלחמה נגד התחנה הפחמית השנייה המתוכננת לקום באשקלון.

לגרינפיס ים תיכון יש סניף הפועל בלבנון. האם ואיך קיים שיתוף פעולה בין שתי השלוחות לאור המתיחות בין המדינות?

חשוב לזכור כי כולנו בגרינפיס אנשים, בעיקר צעירים, שנלחמים למען הדור שלנו ולמען עתידנו ועתיד כדור הארץ. גרינפיס הוא ארגון על מדינתי שאינו רואה בגבול המדינתי הרגיל מגבלה או מעצור. לסביבה אין גבולות, לפגיעה בה אין מעצורים וכך גם לנו בתור פעילים למענה אין מעצורים כאלו - הכל נעשה למען מטרה אחת טובה.

לאחרונה נעצרו שני פעילי גרינפיס ביפן עקב חשיפה של מכירת בשר לווייתנים. האם יפן היא המדינה האחרונה בעולם שצדה יונקים ימיים, ומה אתם עושים כדי לעצור את המשך הטבח?

יפן היא המדינה היחידה בעולם שצדה לווייתנים בסכנת הכחדה בניגוד מוחלט לחוק הבינלאומי. ישנם חוקים המאגדים את זכותם של הלווייתנים לגדול ולצאת ממצב הסכנה בו הם מצויים. חוקים אלו אוסרים על ציד של לווייתנים במיוחד במימי האוקיינוס השקט, אזור אשר הוכרז כשמורת טבע לווייתנית. ולמרות זאת יפן מצפצפת על החוק הבינלאומי וצדה בצורה מסחרית עשרות לווייתנים מידי שנה בטענה כי מדובר בציד שנועד לצורכי מחקר.

האבסורד הוא שהיפנים לא אוהבים בשר לווייתנים. בסקר שנעשה לא מזמן ביפן רוב הנשאלים אפילו לא ידעו מהו לווייתן. מסורת אכילת הלווייתן החלה בימי המצור על יפן במלחמת העולם השנייה, אז בלית ברירה נאלצו היפנים לקבל חלבון במקום מבשר רגיל מבשר "סוג ב'"- בשר לווייתנים. מאז מתעקשים היפנים כי מדובר במסורת ארוכת שנים ונלחמים בכל הכוח למען זכותם לצוד את יונקים הגדולים והנדירים האלו. אבל זה אבסורד - רוב הציבור כאמור סולד מבשר זה וחברות הדיג היפניות עושות מסע יחסי ציבור רחב כדי לשכנע את היפנים, במיוחד הצעירים שבהם, לאכול בשר לווייתנים, לרוב בתור קציצת המבורגר.

ביקורה של הספינה בישראל במסגרת העלאת המודעות לנזקי הפחם, בא בעקבות האישור להקמתה של תחנת כוח פחמית נוספת באשקלון – זה לא מאוחר מדי?

אף פעם לא מאוחר מדיי, במיוחד לא עכשיו. אנחנו חיים במדינת חוק מתוקנת ובמדינה דמוקרטית כזו על כל החלטה ממשלתית מהסוג הזה על המדינה לתת את הדעת ולשמוע את הציבור. אחרי שהתחנה אושרה סופית לפני שבועיים נפתח הליך חשוב יותר ששמו "שלב איסוף התנגדויות הציבור".

הליך זה אורכו שלושה שבועות בלבד. במהלך שלושת שבועות אלו כל אזרח ישראלי מעל גיל 18 ראשי להביע התנגדות לתחנה הפחמית המתוכננת לקום באשקלון. ביטולה אפשרי וישנם תקדימים כמו פסק דין ספדי בירושלים שההתנגדות הציבורית הרחבה גרמה לביטול הפרויקט.

אז כן - אנחנו אופטימיים, אנחנו לא מרימים ידיים ואנחנו קוראים לכלל הציבור לקום לצעוק צעקה מרה נגד התחנה. כי היום היא באשקלון אבל מחר היא יכולה להיות בקלות אצל כל אחד מאיתנו מתחת לחלון.

איך יכול מי שקורא אותנו עכשיו לסייע לגרינפיס בכלל, ובמאבק כנגד תחנת הכוח הפחמית בפרט?

נשמח לכל עזרה ובכל תחום. גרינפיס הוא ארגון שצריך גם עזרה בהסברה, הרצאות, ידע בעריכת וידאו, צילום (סטילס ווידאו), כתיבה, גרפיקה, ראש יצירתי, רצון לקחת חלק בפעילויות אקטיביסטיות ועוד. כולם מוזמנים ליצור קשר ולעזור. אנחנו נשמח לקבל אתכם בידיים פתוחות, ואתם מוזמנים לפנות ללירון ישראל, רכז מתנדבים שלנו בישראל במייל שלו.

פעילות על הספינה: ביום שבת (6.9) ייערך יום פתוח לציבור בנמל חיפה. הפעילויות יחלו החל מהשעה 12. יהיו שם הפעלות מרהיבות לילדים, תערוכת צילומים, סיורים על הספינה, שיחה עם הקפטן וצוות הספינה, נציג שיראה לילדים איך עובד מקרר סולארי ואיך זה לחיות ימים שלמים בלב ים.

עוד בחיים בירוק