ביג בלגן

המשרד להגנת הסביבה: בנייתו של מתחם "ביג" בקריית שמונה סמוך למיכלי אמוניה, מסכן מאות חיי אדם. מהנדס הוועדה המקומית: "שיפנו לבג"צ, במקום לתקשורת"

מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, שי אביטל, הוציא היום (שלישי) מכתב חריף לכל הלוקחים חלק באישור בניית מתחם "ביג" בקריית שמונה. בשל מיכלי האמוניה שבאזור, טוענים במשרד, הבנייה עלולה לגרום לפגיעה בחייהם של מאות אזרחים המתגוררים באזור.

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה גליל עליון, הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה צפון ובית המשפט, אישרו את הקמתו של מרכז מסחרי גדול באזור התעשייה הדרומי של קריית שמונה. מרכז הקניות, אשר עתיד להוות מקום התקהלות גדול, אושר לבנייה בסמוך לריכוז של עשרות טונות אמוניה המצויים בשלושה מפעלי קירור.

האסון שנמנע

אמוניה הנה סוג של רעל חריף שעלול לגרום לפגיעות חמורות ואף למוות, אפילו במרחק של מאות מטרים ספורים ממקור הדליפה. באזור התעשייה הדרומי של קריית שמונה נמצאים עשרות טונות של אמוניה. במשרד להגנת הסביבה נטען כי למרות התנגדותו להקמת מרכז מסחרי במקום, ועדת התכנון והבנייה התעלמה מחוות הדעת הזו ואישרה להתחיל את תהליך הבנייה.

במשרד להגנת הסביבה מזכירים כי במלחמת לבנון השנייה, כשנחתו באזור קריית שמונה כ-1,000 קטיושות, פגעה אחת מהן באחד המפעלים וכתוצאה מהפגיעה השתחררו מספר טונות של גז אמוניה לאוויר. רק בשל הערכות נכונה של צוותי המפעל, היחידה הסביבתית גליל עליון והמשרד להגנת הסביבה נמנע אסון כבד. ואם לא די בכך, המשרד מתריע כי מכיוון שהאזור כולו נמצא בבסיס השבר הסורי-אפריקני, שהינו אזור רגיש לרעידות אדמה, לפי דעת מומחים זוהי רק שאלה של זמן, בהסתברות של אחת לחמישים שנה, שעתידה להתרחש באזור רעידת אדמה חזקה שבעקבותיה תיגרם תקלה באחד המפעלים וישתחרר גז אמוניה מאחד המפעלים.

אביטל: "מעדיפים כסף על חיים אדם"

בעקבות מה שמכנים במשרד "מהלך חסר אחריות", הוציא מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, שי אביטל, מכתב יוצא דופן בחריפותו לגורמים המעורבים בבניית המתחם: "כמנכ"ל המשרד להגנת הסביבה..." כותב אביטל, "ברצוני להודיעכם, כי על פי מיטב שיפוטי ושיפוטם של אנשי המקצוע במשרדי זהו מהלך חסר אחריות בכל הקשור לחיי אדם". אביטל מוסיף כי "במקרה זה על פי הבנתי, אתם מעדיפים את עסקי המסחר והכסף על פני האחריות לחיי אדם. שערו בנפשכם שבמקום 57 טון אמוניה היו שם עשרות טונות של חומר נפץ, מי היה מעז לבנות מרכז מסחרי במקום זה?"

מהנדס הוועדה המקומית-מרחבית גליל עליון, עו"ד אלדד שהם אמר בתגובה: "הוועדה המקומית מצטערת על כך שהמשרד לאיכות הסביבה בוחר בדרכים פופוליסטיות במקום בדרכים שמתיר לו החוק, כמו לפנות לבג"צ. כפי שידוע, המשרד עתר לוועדה המחוזית במשרד הפנים, בראשות עו"ד דרור לביא- אפרת ולבית המשפט המחוזי בנצרת בראשות השופט נסים ממן - שני גופים שסמכותם גבוהה משל הוועדה המקומית ושניהם דחו את הערר וקבעו כי היתר הבנייה למרכז המסחרי ניתן כדין. טענת המשרד כי הוועדה המקומית מסכנת חיי אדם היא חסרת ערך, כיון שגם היום מתנהלים בסמוך למפעלים חיים במשך שנים ארוכות ומשום מה עד היום המשרד לא הביע התנגדות לכך. בנוסף צריך לזכור כי במקביל, המשרד להגנת הסביבה לא מתנגד להקמת מרכז מסחרי נוסף שנמצא מעבר לכביש ומצוי בקרבה דומה למיכלי האמוניה, כנראה שהסיבות להתנגדות אחרות".

מחברת "ביג" לא התקבלה תגובה עד שעת פרסום הכתבה.

עוד בחיים בירוק

מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה: במקרה זה על פי הבנתי, אתם מעדיפים את עסקי המסחר והכסף על פני האחריות לחיי אדם