נולדו ללכלך

הירוקים חוששים מזיהום עוד חוף בכנרת, ובדרך מתעצבנים על "כוכב נולד", כועסים על סלקום, ומוציאים את הכל על משרד הפנים, ש"בכלל לא היה אמור לאשר" את האירוע. ההפקה: "מדובר בתעמולת בחירות של הירוקים"

לדרור עזרא, רכז תחום ים וחופים במפלגת "הירוקים", הימור משלו לקראת תחרות הגמר של "כוכב נולד" בכנרת ביום שלישי הקרוב: "מאות טונות של עפר לרחבה שלפני הבמה, שלטי פרסומת ענקיים בתוך המים, במה שממוקמת קרוב מידי לקו החוף, וכמויות בלתי אפשריות של פחיות, בדלי סיגריות וזבל". בהימור של עזרא אין פייבוריט או ספקולציות על מסלולם הנפתל של ה-SMSים, אבל יש הרבה כעס נוכח התנהלות הועדה לשמירת הסביבה והחופים, וניסיון מר מהפגיעה של האירוע בחוף בשנה שעברה.

"למה חל עליך חוק אחר אם אתה חזק?"

על מה בעצם מוחים הירוקים? לחופי הכינרת, אומר עזרא, נקבעה תפוסה מקסימלית על מנת למתן את הפגיעה שקשורה בעומס אנושי באתר נופש. "עומס אנושי", בניסוח מעט יותר קונקרטי, הוא למעשה כל מה שקהל ממוצע של נופשים משאיר אחריו בחוף ים: שאריות אשפה מהפיקניק, פגיעה בבעלי חיים מזדמנים, זיהום של המים בפסולת שנסחפת אליהם, ועוד. בחופי הים יש לדבר משמעות מיוחדת, מפני שקשה יותר לסלק פסולת מתוך המים מאשר מאתר נופש יבשתי, כמו פארק למשל.

בדיוק מהסיבות האלה, מדווח עזרא, בחוף גולן חלה הגבלה קבועה של נופשים, כך שלא ישהו בו בו-זמנית יותר מ-1,000 איש. בשביל לקיים אירוע בסדר גודל כמו זה של גמר "כוכב נולד", של לא פחות מ-35 אלף איש, דרוש אישור מיוחד של הועדה לשמירת הסביבה והחופים ממשרד הפנים. הירוקים טוענים שהליך האישור סביב האירוע של סלקום נעשה בצורה לא תקנית ותחת מכבש לחצים מצד תאגידים רבי עוצמה.

"מחאה שהיא תעמולת בחירות ותו לא"

"למרות שחברת סלקום מפרסמת את האירוע כבר זמן רב, את האישור מהועדה הם קיבלו למעשה רק ביום שישי האחרון" אומר עזרא "זו בדיוק הסיבה שהם הצליחו - הם קבעו עובדה בשטח, יצאו במסע פרסום של מיליוני שקלים, וברגע האחרון העבירו לוועדה מסמכים חלקיים ולא מדויקים. החומר הועבר לוועדה רק 16 שעות לפני הדיון, וזאת בניגוד לכל הליך תקין." בלי תשתית עובדתיות שלמה," קובל עזרא, "אי אפשר לקבל החלטה ולאשר פרויקט כזה. באופן תמוה ביותר, הועדה אישרה את קיום האירוע, וכך הוכיחה לנו שהחוק מתנהג אחרת כלפי גוף כלכלי גדול וחזק. הם ניצלו את לחץ הזמן ואת הכוח האדיר של התאגיד כדי להציב עובדה בשטח."

חברת סלקום הפנתה אותנו למפיקת האירוע, חברת פרומרקט, לתגובה על הדברים. לטענת רוני סער, דובר החברה, האירוע קיבל את כל האישורים הנדרשים: "טענות "הירוקים" נדחו בכל ועדה משפטית וחוקית שדנה בכך. האירוע שומר על סטנדרטים מהגבוהים בישראל בשמירה על השטח, נקיונו, והשמירה על הסביבה, לשביעות רצון כל הגופים הסביבתיים הקשורים לעניין על פי חוק. את טענות "הירוקים" יש לראות כתעמולת בחירות ותו לא."

מהוועדה לשמירת הסביבה והחופים נמסר כי אמנם ההכנות לפסטיבל "ווליום כנרת" החלו בחודש מרץ, אך רק בחודש יולי נכנס לתוקפו השינוי לחוק השמירה על הסביבה החופית, שהחיל את סמכויות הוועדה לשמירת חופים גם על חופי הכנרת. לפיכך, טוען משרד הפנים, "הועדה המקומית נתנה היתר לשימוש חורג, בכפוף לאישור הוועדה לשמירת חופים. ההיתר ניתן, על פי המידע שנמסר לוועדה, לאחר פרסום להתנגדויות כדין. לאור הנסיבות המיוחדות של המקרה, ולפנים משורת הדין, החליטה הוועדה לשמירת חופים לדון בבקשה, אף כי לא עמדה בתנאי הסף הנדרשים של לוח הזמנים להגשת בקשה לדיון והעובדה שהמסמכים לא הוגשו במלואם. לאור המידע החלקי שהוצג בפניה, החליטה הועדה לשמירת חופים לאשר עקרונית את קיום האירוע, ולדרוש מהוועדה המקומית – טרם הוצאת היתר – לוודא כי הנתונים שנמסרו בשמה הם מדויקים."

משרד הפנים: "החוף ישוקם אחר כך"

הגישו מאוחר או לא, תעמולת בחירות או לא, הגשת מידע חלקי או מלא - כך או כך, האירוע יתקיים במועדו, וללא כל הפרעה - חוקית או אחרת. בוועדה לשמירת הסביבה והחופים מבטיחים לנו כי הגישה לציבור הרחב תשאר פתוחה, וכי בתום האירוע "ישוקם השטח ויוחזר לקדמותו," אך מחאתם של הירוקים נובעת לא רק מהזיהום המשוער לחוף, אלא מעצם השימוש שעושה חברה מסחרית בשטח ציבורי. זכותו של הציבור הישראלי על המרחב הציבורי של חופי הכינרת הפכה לסוגיה בעייתית כבר שנים לפני האירועים ההמוניים של חברה זו או אחרת, וייתכן שבחינה ביקורתית של ההתנהלות סביב סוגיית האישור לאירוע "כוכב נולד" מחייבת דיון מעט יותר מעמיק בשאלת ההפרטה של מרחבי הנופש הציבוריים בישראל.

הירוקים: הוועדה אישרה את קיום האירוע, וכך הוכיחה לנו שהחוק מתנהג אחרת כלפי גוף כלכלי גדול וחזק. הם ניצלו את לחץ הזמן ואת הכוח האדיר של התאגיד כדי להציב עובדה בשטח.

עוד בחיים בירוק
דו"ח הפסולת של ישראל
זיהמת - שילמת