ישלמו ביוקר?

שלושה כתבי אישום הוגשו כנגד חברות הדלק ומנהליהן בגין חשד לגרימת זיהום אוויר קשה. המשרד להגנת הסביבה: "מדובר במגמה הולכת וגוברת של החמרה בענישה"

המשרד להגנת הסביבה הגיש ביום חמישי האחרון (14 באוגוסט) שלושה כתבי אישום כנגד חברות הדלק "פז", "דלק" ו-"סונול" ומנהליהם בגין חשד לגרימת זיהום אוויר חזק או בלתי סביר, וניהול עסק בניגוד לתנאי רישיון העסק. עו"ד זוהר שקלים, היועצת המשפטית של מחוזות תל-אביב והמרכז במשרד להגנת הסביבה, מסבירה את העילה לתביעה: "מדובר בחוות דעת מקצועיות שמדדו את רמות הזיהום בחוף שמן, שבו מצאות חוות המכלים של שלוש החברות." שקלים מספרת כי למרות שהחברות קיבלו ארכות בדרישה להתקין מערכת להשבת אדי דלק בחוות המכלים (מתקן שתכליתו "להחזיר" את אדי הדלק למכלים, במקום שישוחרר לאוויר), החברות מואשמות בכך שדחו שוב ושוב את התקנתן.

"העבירות הן משנת 2005. החברות קיבלו דחייה עד אוגוסט של אותה שנה כדי להתקין את מערכת מישוב האדים, נתנו להם ארכות ודחיות, אבל את הדד ליין הסופי הן עברו מזמן." כתב התביעה מוגש גם כנגד מנהליהם של שלוש החברות; ולפי שקלים, אם יורשעו - הם צפויים לקנסות כבדים: "זו חלק ממגמה הולכת וגוברת של החמרה בענישה הפלילית בתחום איכות הסביבה, ובפרט בתחום איכות אוויר."

החברות: "נלמד את האישומים"

מחברת סונול נמסר כי החברה טרם קיבלה את כתב התביעה: "לכשיתקבל נלמד את הנושא ונגיב בהתאם בבית המשפט. בהתייחס להודעה לעיתונות שהפיץ המשרד להגנת הסביבה, חשוב לציין כי לסונול מערכת מישוב אדים פעילה במתקניה בחיפה כבר מספר שנים."

מחברת דלק נמסר : כתב האישום טרם התקבל במשרדנו, ולכן לא נוכל להגיב בשלב זה.

מקבוצת פז נמסר כי "פז טרם קיבלה הודעה רשמית על הגשת כתבי אישום כנגד המנהלים בחברה ולמדה על קיומו מאמצעי התקשורת. הספק ממנו רכשה פז את מערכת מישוב האדים המקורית פשט את הרגל עובדה שגרמה לעיכוב של מספר חודשים בהשלמת הפרויקט. מרגע שנודע על פשיטת הרגל של הספק , התקשרה פז עם ספק אחר והייתה החברה הראשונה שהתקינה את המערכת אשר עומדת בכל התנאים והדרישות."