מאבק בלי מדינה

איך תקלה חוזרת בביוב של התנחלות אחת, גורמת לקירוב לבבות בין ערבים ליהודים בישובים השכנים לה: סיפור הזיהום בוואדי פוקין. רק בישראל

אעטף מנסרה שותל זיתים. זיתים צריכים הרבה פחות מים מירקות, הם עמידים יותר. אפשר לגדל אותם גם כשמקורות המים מזדהמים ומדלדלים. או לפחות לנסות. מנסרה, 44, תושב הכפר ואדי פוקין שבדרום מערב הרי ירושלים, הוא אחד מהחקלאים הרבים שגידולי הירקות, מקור פרנסתו העיקרי, נהרסו כליל כתוצאה מטיפול לקוי במערכת הביוב של ההתנחלות השכנה, ביתר עלית.

מביוב ההתנחלות ישירות לואדי

בשלוש השנים האחרונות, מעיד מנסרה, מערכת הניקוז של ההתנחלות ביתר עלית סובלת מתקלה קבועה שגורמת להזרמת מי ביוב ישירות אל ואדי פוקין אחת לשבועיים-שלושה. הפגיעה הישירה של מי הביוב גורמת לנזק בלתי הפיך באדמות שאליהן היא מגיעה, ומשמידה את חלקות הגידול החקלאי כליל. הביוב מחלחל אל המעיינות הטבעיים של הואדי, וגורם נזק סביבתי ותברואתי בלתי הפיך. אבל זו לא הבעיה היחידה. ההתנחלות, שמונה היום כ- 35,000 תושבים, נהנית מבנייה מואצת בשנים האחרונות. הבנייה המאסיבית על קו פרשת המים של הרכס מסיטה את אגן ההיקוות הטבעי של העמק. לדברי מנסרה, את העפר ושאריות חומרי הבנייה פורקים הקבלנים ישירות אל הוואדי.

אנחנו רגילים לחשוב על "מאבקים ירוקים" במונחים של יחסי אדם וטבע. סיפורו של ואדי פוקין חורג מעט מהגבולות האלה. החיפוש אחר פיתרון למצב האקולוגי מחייב דיון בסוגיות נוספות כמו בטחון, כלכלה ואתיקה של שכנות. ואדי פוקין הוא לא רק אתר של חורש טבעי, חקלאות מסורתית, וחלק מאגן ההיקוות של אקוויפר ההר, שמדינת ישראל שואבת 80% ממימיו לצריכה; ואדי פוקין הוא גם מקום מושבו של כפר פלסטיני ששוכן בשטח B בין היישוב היהודי צור הדסה ובין ההתנחלות ביתר עלית.

מתנחלים ופלסטינים – יד ביד

סביב המאבק על עתיד מקורות המים של הוואדי נוצר שיתוף פעולה ייחודי בין תושבי היישוב הפלסטיני ותושבי צור הדסה, היישוב היהודי השכן ששוכן מעברו המזרחי. "בכל פעם שהם היו שופכים את הביוב היינו מתקשרים בטלפון לחברים בצור הדסה," מספר מנסרה "והם היו מצלצלים אליהם להגיד להם לסגור את זה. הבעיה הכי קשה הייתה בימי שישי - כשלא היה בביתר עילית מי שיענה לטלפון וזה זרם עד יום ראשון". לדברי מנסרה, בחודשים האחרונים ההתערבות של תושבי צור הדסה אכן צמצמה מאוד את הזרמת הביוב. ככל הנראה, בעיקר משום שמדובר בבעיה שנפתרת באופן מיידי בלחיצת כפתור, במידה ויש מי שמאייש את תחנת הפיקוח על מערכת הביוב. מצב בעייתי יותר נוצר במשך סופי השבוע, מאחר שהתחנה נותרת נטושה.

טיפול קבוע ונאות במערכת הביוב ובשארית הבנייה בישוב אינו תלוי ברצונם הטוב של תושבי ביתר עלית. על פי עדותה של גלי עגנון, אחת הפעילות במאבק מטעם ארגון "ידידי כדור הארץ מזרח תיכון", המצב הנוכחי מפר סטנדרטים של המשרד לאיכות הסביבה, שנוקט במדיניות אי-אכיפה בשטח באופן שיטתי. סביב המאבק לשימור הוואדי התלכדו מספר ארגונים לזכויות אדם ואקולוגיה, בינהם עמותת "saint eves" שתביעה מטעמה הוגשה כנגד המשרד לאיכות הסביבה.

"על כולנו נושבת אותה הרוח"

"בערבית יש משפט שאומר שעל כולנו נושבת אותה רוח" אומרת גלי עגנון, פעילה בארגון "ידידי כדור הארץ מזרח תיכון" אחד האירגונים שמשתתפים במאבק בואדי פוקין, "אני חושבת שזה מבטא יפה את הרעיון של המאבק שלנו. מבחינתנו, חשוב קודם כל להבין שלסביבה אין גבולות: אנחנו שותים את אותם המים, פוגעים באותה אדמה. לארגון שלנו יש משרדים בעמאן, בית לחם ותל-אביב, ובניגוד לעמותות אחרות שמתעסקות באיכות הסביבה, אנחנו מוכנים להתעמת עם הצורך בשיתופי פעולה בין האנשים שחיים כאן ומנסים לשמור על מקורות המים שלהם. הרעיון של שכנות טובה עובד על שיתוף הפעולה הזה".

כרגע עתיד הואדי לא ברור. לפי דובר המשרד להגנת הסביבה, לפני כמה שבועות ארעה שוב דליפה שגרמה להזרמת הביוב אל הוואדי. בינתיים, החקלאים בכפר נמנעים מגידול ירקות בחלקות שהזדהמו, ומשתמשים רק באדמות פנימיות יותר של העמק. "אני לא יכול להיות בטוח שהם לא יפתחו את הצינורות שוב" אומר מנסרה. "עכשיו אנחנו לא מגדלים שם יותר, כי אם אני שותל שוב ירקות והם ימותו, אני אפסיד הרבה כסף."

המשרד להגנת הסביבה: "דרישות לא ריאליות"

דובר המשרד להגנת הסביבה מסר בתגובה כי מאחר שהבנייה ביהודה ושומרון נעשית על פי תכנון המנהל האזרחי, ההחלטות על תכנון מערכת הביוב בביתר עלית נעשו ללא נציגות של המשרד לאיכות הסביבה: "כמו כל מערכת טכנולוגית, מערכות סניקה עלולות להתקלקל, ואכן מתקלקלות, בכל הארץ. במצב נורמלי התקלה הזו מתרחשת אחת לכמה חודשים. בביתר עלית ישנה בעיה מפני שבגלל שינויים במדיניות הממשלה הבנייה בפועל הייתה מצומצמת יותר ממה שתוכנן, ולמעשה המשאבה מופעלת לעיתים רחוקות מידי, ושקיעת הביוב גורמת לסתימות."

"התביעה של "ידידי כדור הארץ" להעביר את תחנת הסניקה היא לא ריאלית, מאחר שמדובר בעלות של מיליוני שקלים. בדיונים בין "ידידי כדור הארץ" ותושבי ביתר-עלית הועלתה ההצעה לבנות בוואדי מערכת של צינורות שתנתב את הביוב אם יש חס וחלילה תקלה, כך שהחלקות לא יפגעו. בנוסף, הציעו אנשי ביתר עלית פיצוי כספי לפלסטינים שכבר נפגעו מהביוב. היו"ר הקודם של "ידיד כדור הארץ" אמר שהוא יקיים את המגעים עם הצד הפלסטיני בנושא. מאז התחלף היו"ר ונציגי הארגון הודיעו שהצד הפלסטיני מסרב לשתף פעולה... הסירוב שלהם הוא סירוב פוליטי ולא נובע משיקולים עניינים".

את תגובת מזכיר ביתר עלית לא ניתן היה להשיג עד שעת פרסום הכתבה.

עוד בחיים בירוק