ישראל טובעת בפסולת

איזו עיר מייצרת הכי הרבה פסולת, באילו ערים חלה ירידה ומה הקשר לרמת חיים גבוהה? דו"ח הפסולת הישראלי ל-2007 כבר כאן

נתונים על מצב הפסולת שאנו מייצרים ממשיכים להציף אותנו חדשות לבקרים, ומצביעים בכללם על מגמה עולה בייצור פסולת ביתית בישראל. בעוד שרק לאחרונה פורסם מסמך מקיף של מרכז המחקר והמידע של הכנסת בנוגע לפסולת הביתית שלנו נכון לשנת 2006 , היום (שלישי) יוצא המשרד להגנת הסביבה בהכרזות משלו לגבי מצב הפסולת הביתית לשנת 2007. מהשוואתם של שני הדו"חות החדשים עולה, כי בשנת 2007 יצרו תושבי ישראל כ-6.9 מיליון טון פסולת, עלייה משמעותית לעומת 2006. עוד עולה מהמסמכים כי גם ייצור פסולת פר נפש ליום עלה בשנים אלה מ-1.53 ק"ג פסולת ל-1.58 ק"ג פסולת. "כמות פסולת לאדם גדולה יותר ברשויות מקומיות בהן רמת החיים גבוהה יותר", מציין אורי טל, כותב המסמך של מרכז המחקר והמידע של הכנסת שפורסם בחודש יוני האחרון. אולם במקום בו מסמך זה דן בהיקף המחזור ברשויות ולא מפרט באילו ערים או רשויות היקף הפסולת הוא גדול יותר דווקא הדו"ח שיצא היום מפרט - ובגדול.

הפרדוקס התל אביבי

תל אביב וירושלים היו הרשויות שייצרו את כמות הפסולת הגבוהה ביותר ב-2007: תל אביב עם כ-358 אלף טון פסולת לשנה וירושלים צמודה אליה עם כ-347 אלף טון פסולת. לא מדובר בנתונים מפתיעים, שהרי מדובר ברשויות המקומיות הגדולות בישראל, אך הדו"ח גם מצביע על זיק של תקווה: שתי הערים הגדדולות בישראל מייצרות פחות פסולת היום מאשר ייצרו בשנת 2000. עם זאת, יש שיעור עליה כולל בייצור הפסולת ביתית – 3% משנת 2000.

יותר זבל ברשויות עשירות או עם מלונות

אם בוחנים רשויות נוספות בישראל, מלבד לאלה הגדולות, ניתן להניח כי מצב הפסולת בישראל משתנה בהתאם לתפקודה של הרשות או המועצה כרשות תיירותית גם כן. עובדה זו יכולה להסביר למה דווקא במועצה האזורית תמר, אשר בתחומה נמצאים מלונות ים המלח, כמות הפסולת לאדם היא הגבוהה ביותר לשנת 2007 - 12.86 ק"ג פר נפש ליום. אילת נמצאת אף היא בראש רשימת יצרניות הפסולת הגדולות בערים, עם 3.2 ק"ג פסולת לאדם ליום. אחריה נמצאות תל אביב עם 2.51 ק"ג וחיפה עם 1.81 ק"ג - אחת מן הערים היחידות בהן חלה עלייה בהיקף ייצור הפסולת מאז 2004.

חלק מהרשויות העשירות, ביניהן אפעל וסביון, ממוקמות ברשימת עשרת הרשויות עתירות הפסולת. אלה משלימים את התמונה הכללית של ייצור פסולת עירונית מוצקה בישראל לשנת 2007 המשלבת לרוב, למעט יוצאים מן הכלל, רמת חיים גבוהה לצד מספר תושבים גדול וסיווג כאזור תיירותי.

קישורים נוספים:
מחדלי הפסולת של ישראל, ותשובה לשאלה, כמה באמת עולה הזבל שלנו?
60 שנות, גרסת הזבל

שתי הערים הגדדולות בישראל מייצרות פחות פסולת היום מאשר ייצרו בשנת 2000. עם זאת, יש שיעור עליה כולל בייצור הפסולת ביתית – 3% משנת 2000