שוב הביוב

שני אירועי הזיהום האחרונים במפרץ אילת מובילים שוב לחילופי האשמות בין פעילי איכות סביבה לגופים מסחריים והעירייה

שני אירועי זיהום במפרץ אילת בתקופה האחרונה מביאים, שוב, להאשמות והעברת אחריות בין גופים ומוסדות. הזירה: אילת. האירוע: שתי דליפות נפרדות של מי ביוב לים. ירייית הפתיחה: פניית עמותת "צלול" אתמול (שני) למנכ"ל מלון "הנסיכה" בטענה כי "בפרק זמן של חודש ימים זוהם מפרץ אילת פעמיים עקב כשל מערכת הביוב" של המלון. לטענת העמותה, הגיע אליה מידע לפיו מערכת הביוב של המלון כשלה ובעקבות כך זרמו שפכים גולמיים אל הים באופן "אשר סיכן ככל הנראה," כך לפי "צלול", את "שוניות אלמוגים במפרץ."

במכתב שנשלח למלון ושהוגדר כ"דחוף", טען סמנכ"ל העמותה עזר פישלר כי שני אירועי הזרמת השפכים "התרחשו בהפרש זמן של לא יותר מחודש ימים כאשר האחרון בהם, לפני כשבועיים, מעיד על כשל מערכתי חמור, שכן, לאחר האירוע הראשון לא נלמד הלקח והוביל לאירוע נוסף." הסכנה מהזרמת השפכים, לפי "צלול", נשקפת בעיקר לשונית האלמוגים במפרץ: "מפרץ אילת יש רק אחד", מסר פישלר, "ולא ייתכן שמעת לעת, בשל חוסר אחריות, יוזרמו אל הים שפכים ומזהמים שונים ובפרט בחופשת הקיץ. אנו מצפים כי רשויות החוק יעקבו אחר הנעשה באזור ויעשו שימוש בכלים האכיפתיים העומדים לרשותם על מנת למנוע הישנות מקרים אלו בעתיד."

תגובת הנסיכה: לא באחריותנו

ממלון "הנסיכה" נמסר בתגובה כי מתקן השאיבה אינו שייך למלון הנסיכה, כי אם לעיריית אילת, והיא הגורם האחראי לתפעולו.כמו כן, ציינו כי בחודשים האחרונים ארעו שתי תקלות בהפעלת התחנה וכתוצאה מכך הוזרמו שפכים למימי מפרץ אילת. הגורמים לתקלה אינם ידועים למלון והם בידיעת עיריית אילת. עם היוודע דבר התקלות, הבטיח מנכ"ל המלון, התפרסו עובדיו על החוף בניסיון להקטין את הנזקים. במכתב תשובה לפישלר סיכם אם כן המלון כי "התיאור המובא במכתבכם בהאשמות החריפות הכלולות בו אינן נכונות."

"מלון הנסיכה נמצא בקשר הדוק עם כל הגורמים של הרשות הטבע והגנים האחראים על רצועת החוף המקבילה למלון, ועושה יומם וליל ביחד עם גורמים אלו לשמירת שונית והאלמוגים וכך ינהג בהמשך.

עיריית אילת הפנתה אותנו לתאגיד עין נטפים, האחראי על מערכת הביוב בעיר. בעין נטפים מסרו כי הם מודעים לשתי דליפות הביוב, אך הבהירו שאין מדובר בכשל במערכת הביוב, אלא בשתי הפסקות חשמל בתחנת השאיבה, שהובילו בתורן לדליפות: "את החשמל לתחנה מספק (בתשלום כמובן) מלון הנסיכה וכאשר משתבש במערכת זו משהו יש השפעה על פעילות התחנה שלנו," מסרה מנכ"לית התאגיד. "חשוב לציין שאף שאנו רואים בחומרה כל גלישת ביוב, במקרים האמורים הגלישה הייתה מזערית לאור העובדה שתיקון התקלה ארך זמן קצר יחסית."

התאגיד אף ביקש למסור כי הוחלט לרכוש גנרטור נוסף, וכי נעשה סקר מקיף בשאר תחנות השאיבה כדי להעלות את אמינות מערכת האתרעות. בעקבות מורכבות המערכת ויושנה, הבטיחו בתאגיד כי תכנית החומש לשיפור ופיתוח מערכת הביוב העירונית כבר מיומשת.