חיות עם זכויות

מה עושים כשרואים אדם נוטש כלב? עו"ד ראובן לדיאנסקי עונה על שאלות משפטיות בפינה שכולה שלכם

אנשים רבים, גם אם ברשותם חיית מחמד, לא חושבים הרבה על המושג היבש "זכויות בעלי חיים". לכן, כשהדברים מסתבכים, רובנו מרגישים אבודים לגמרי. אם הפודל הפציפיסטי שלכם תקף עובר אורח, או השכנים דורשים בתוקף שתפסיקו להאכיל את חתולי השכונה - כדאי שתהיו מצוידים בתשובות הנכונות.

עו"ד ראובן לדיאנסקי (בעל תואר שני במשפטים), עומד בראש "לתת לחיות" – התנועה למען בעלי חיים, חינוך וסביבה בת"א-יפו ושימש עד לארחרונה, במשך כשלוש שנים, כמנכ"ל ויועץ משפטי של עמותת "תנו לחיות לחיות", פותח כאן פינה חדשה שבה יענה על כל שאלה משפטית שקשורה לחיות המחמד שלכם.

שלוש השאלות הבאות נוגעות לסוגיות שסביר שעלו בראשכם בעבר, ואולי יעזרו בדילמה עמה אתם מתמודדים עכשיו. אתם מוזמנים לשלוח את שאלותיכם למייל: petrights@nana10.co.il. כל שאלה תיענה על חשבון הבית. שימו לב: "התשובות אינן מהוות תחליף לייעוץ משפטי ועל מנת לקבל עזרה מקצועית משפטית מלאה, יש לפנות לטיפול פרטני של עו"ד.

סוסים מופקרים

ליז שואלת: ראיתי סוס שעובד קשור לעגלת אלטאזאכן, שמתי לב שאין לו פרסות ברגלים הקדמיות, מה עושים ולמי פונים?

עו"ד לדיאנסקי: לצערי, למרות שהחוק מאפשר לרשויות השונות, כגון המשטרה והווטרינרים העירוניים, להתמודד עם מקרים כגון זה שאת מתארת, הם לא ממהרים לעשות זאת, והתוצאה היא שסוסי האלטעזאכן נותרים מופקרים לחסדיהם של המחזיקים בהם. בדרך כלל סובלים סוסים אלו ממצב גופני קשה ביותר, הם אינם מקבלים טיפול רפואי נאות והם מועבדים לרוב שעות רבות מדי יום ללא מנוחה.

נסיונות חוזרים ונשנים של עמותות למען בע"ח, להביא את עיריית ת"א-יפו לחוקק חוק עזר אשר יאסור פעילות של מסחר ורוכלות באמצעות סוסים וחמורים בתחום שיפוטה עלו בתוהו ולא צלחו.
חוק צער בעלי חיים אוסר על כל התעללות בבעל חיים בכל דרך שהיא, לרבות הזנחה וטיפול לא נאות בהם. לצד האיסור הכללי יש בחוק גם סעיף שאוסר על העבדה בפרך של בעלי חיים כשהסנקציה הפלילית מגיעה עד לכדי מאסר.

לאחרונה הגישו חברי הכנסת גלעד ארדן ואיתן כבל הצעת חוק, שמטרתה לאסור על שימוש בסוסים וחמורים לנשיאת משאות וסחיבת עגלות בתחומי הערים בישראל.

בינתיים, כאשר את רואה הסוס במצב פיזי קשה או כשהוא רתום לעגלה עמוסה אותה הוא הקושי מצליח לסחוב, מומלץ לפנות למוקד העירוני של הרשות המקומית בה את מתגוררת ולבקש כי פקחים של המחלקה הווטרינרית יגיעו למקום, יבדקו את מצב הסוס ובמידת הצורך אף יפעילו את סמכותם ויחרימו את הסוס כדי להעניק לו טיפול רפואי ושיקום. במקביל ניתן לפנות למוקד 100 של משטרת ישראל ולהודיע על חשדות לביצוע עבירות כנגד חוק צער בעלי חיים ולדרשו כי ניידת תגיע למקום

כלובים קטנים מדיי

שירי שואלת: בקניון ליד ביתי ישנה חנות חיות שמוכרת בעלי חיים כגון שרקנים, אוגרים, שפנים, תוכים ועוד. בכל פעם שאני עוברת ליד החנות הזאת אני שמה לב שהכלובים של בעלי החיים קטנים מאוד ובעלי חיים רבים צפופים בכל כלוב. בנוסף, הכלובים מלוכלכים מאוד ולפעמים לבעלי החיים אין מים. האם זה חוקי? מה אפשר לעשות כדי לגרום לחנות לשפר את תנאי בעלי החיים?

עו"ד לדיאנסקי: חוק צער בעלי חיים אוסר על התעללות כלשהי בבעלי חיים, לרבות הזנחה וטיפול לא נאות בהם, לרבות כשמדובר בבעלי חיים שנמצאים בחנויות ואמורים להימכר לציבור. בנוסף, בהנחיות שהוציאו השירותי הווטרינריים להחזקת בעלי חיים יש התייחסות לתנאים המחוייבים להחזקת בעלי חיים בחנויות לחיות. בהנחיות אלו נקבע מפורשות כי החנות חייבת לספק לבעלי החיים תנאי מחייה הולמים, לרבות נקיון הכלובים, השארת מי שתיה זמינים בכל עת ומזון בכמות המספיקה כדי להשביע את בעלי החיים. ההנחיות מתייחסות גם לאיסור על החזקת בעלי החיים בצפיפות בכלובים וחובה על החנות לדאוג שלכל בעל חיים יהיה מספיק מרחב להסתובב בו בחופשיות כדי שלא ייגרם לו נזק פיזי או פסיכולוגי כתוצאה מצפיפות יתר. ההנחיות קובעות מפורשות כי בעליה של חנות שלא דואג לתנאים מינימליים אלו עובר על חוק צער בעלי חיים, ולפיכך הוא עשוי להיות מועמד לדין פלילי. העונש על עבירה על חוק צער בעלי חיים הינו עד 3 שנות מאסר.

על מנת לגרום לחנות לשפר את תנאי בעלי החיים כדאי לפעול בדרכים הבאות: ראשית, מומלץ לפנות לעובדים בחנות ולהסב את תשומת ליבם למצב בעלי החיים שבחנות ולראות כיצד הם מגיבים לפניה. אם דבר לא נעשה, מומלץ לפנות לווטרינר של הרשות המקומית בה את מתגוררת, וזאת מאחר שיש לו סמכות לבדוק חשדות לעבירה על חוק צער בעלי חיים בתחום הרשות המקומית עליה הוא מופקד. אם גם זה לא עוזר, מומלץ לפנות לממונה על חוק צער בעלי חיים במשרד החקלאות, ולבסוף אף להגיש תלונה במשטרה בגין חשדות לעבירה על חוק צער בעלי חיים.

נטוש לגורלו

יואב שואל: לפני כמה ימים ראיתי אדם עוצר את רכבו ברחוב, פותח את הדלת ומשליך החוצה מהאוטו כלב. לפני שהספקתי להבין מה קורה הוא נסע והשאיר את הכלב על המדרכה. הצלחתי לרשום את מספר הרכב שלו ואח"כ לקחתי את הכלב אלי הביתה ואף מצאתי לו בית מאמץ. האם מותר לנטוש כך בעלי חיים? האם יש דרך חוקית להתמודד עם מקרים כאלה?

עו"ד לדיאנסקי: לפני כשנה נכנס לתוקף תיקון לחוק צער בעלי חיים שקובע איסור פלילי על נטישת בעלי חיים. לאחר דיונים רבים בעניין בכנסת, הוחלט שהגיעה השעה לקבוע באופן ברור כי מי שנוטש בעל חיים עובר עבירה פלילית דשהעונש על כך עלול להגיע עד לשנת מאסר אחת. חשוב לציין כי בניגוד לאיסורים פליליים אחרים, האיסור על נטישת בעלי חיים מטיל נטל כבד מאוד על החשוד בנטישה להוכיח שלא נטש את בעל החיים שהיה שלו ונמצא עזוב, ועל כן משנמצא בעל חיים עזוב קל יותר להעמיד את בעליו לדין בגין נטישתו. על מנת להעניש את האדם שראית נוטש את הכלב על המעשה שעשה ועל מנת לגרום להרתעה עלייך לפנות לתחנת המשטרה הקרובה למקום מגורייך ולהגיש תלונה בגין חשדות לעבירה על איסור הנטישה שקבוע בחוק צער בעלי חיים.