חיות עם זכויות

מה עושים אם הכלב לא רוצה לצאת עם קולר, או תוקף מישהו ברחוב? עו"ד ראובן לדיאנסקי עונה על שאלות משפטיות בפינה חדשה שכולה שלכם

אנשים רבים, גם אם ברשותם חיית מחמד, לא חושבים הרבה על המושג היבש "זכויות בעלי חיים". לכן, כשהדברים מסתבכים, רובנו מרגישים אבודים לגמרי. אם הפודל הפציפיסטי שלכם תקף עובר אורח, או השכנים דורשים בתוקף שתפסיקו להאכיל את חתולי השכונה - כדאי שתהיו מצוידים בתשובות הנכונות.

עו"ד ראובן לדיאנסקי (בעל תואר שני במשפטים), עומד בראש "לתת לחיות" – התנועה למען בעלי חיים, חינוך וסביבה בת"א-יפו ושימש עד לארחרונה, במשך כשלוש שנים, כמנכ"ל ויועץ משפטי של עמותת "תנו לחיות לחיות", פותח כאן פינה חדשה שבה יענה על כל שאלה משפטית שקשורה לחיות המחמד שלכם.

שלוש השאלות הבאות נוגעות לסוגיות שסביר שעלו בראשכם בעבר, ואולי יעזרו בדילמה עמה אתם מתמודדים עכשיו. אתם מוזמנים לשלוח את שאלותיכם למייל: petrights@nana10.co.il. כל שאלה תיענה על חשבון הבית. שימו לב: "התשובות אינן מהוות תחליף לייעוץ משפטי ועל מנת לקבל עזרה מקצועית משפטית מלאה, יש לפנות לטיפול פרטני של עו"ד.

כלב מעלים קולר

דניאל בנימין שואל: יש לי כלב בגודל קטן בבית, הכלב שונא להיות קשור אפילו אם לוקחים אותו לטיול... ארבע רצועות וקולרים למינהם שמתי עליו, אבל משום מה הם "נעלמים". האם ישנו חיוב לקנות שוב ושוב ושוב ושוב קולרים ורצועות, או שהוא יכול להסתובב בלי קולר?

עו"ד לדיאנסקי: החוק להסדרת הפיקוח על כלבים מחייב לקשור כלב כאשר יוצאים איתו לטיול מחוץ לשטח הפרטי של בעליו. החוק קובע כי בעליו של כלב שמאפשר את יציאתו מתחום השטח הפרטי שלו מבלי שהוא קשור ומבלי שמחזיק אותו אדם שיכול לשלוט בו, עובר עבירה פלילית. לגבי כלבים מסוכנים יש חובה גם לשים להם זמם.

בנוסף, יש לקחת בחשבון כי אנו אחראיים גם לבטחונם של כלבינו. כלב שאינו קשור ברצועה עלול לרוץ לכביש ולהיפגע, לתקוף או להיות מותקף על ידי בעלי חיים אחרים לרבות חתולי רחוב, ללכת לאיבוד וכדומה יחד עם זאת, החוק מתיר לרשות המקומית להגדיר בשטחה מקומות בהם ניתן לשחרר כלבים ובכך לאפשר להם להסתובב כשהם אינם קשורים וזאת בתנאי שבעל הכלב משגיח עליו ונמצא איתו במקום. לצערי, רק רשויות מקומיות מעטות ביותר טרחו להקצות שטחים שכאלו עבור כלבים ובחלק גדול מהרשויות המקומיות קיימת חוסר מודעות לצרכים האלמנטריים ביותר שלהם כגון: הוצאת מרץ, חילוץ עצמות ומתן תחושת חופש. לעיתים, במקומות שבהם ישנן גינות מוסדרות לשחרור כלבים רמת התחזוקה נמוכה למדי, השטחים המוקצים קטנים, תנאי התאורה לקויים, גודלה קרקע טרשית וישנן גינות לא מגודרות אשר נמצאות בסמוך לכבישים סואנים דבר אשר עלול לסכן את הכלבים – ואת זה צריך לשפר.

כלב נושך

טלי שואלת: יש לי כלבת גולדן. היא עלולה לתקוף מישהו (לא נשיכה מסכנת חיים, כמובן) בגלל טראומות עבר של כלבת רחוב. אילוף לא עזר. מה עלי לעשות אם היא תוקפת בנאדם זר? האם הוא עלול לתבוע אותי? האם יש דרך להגן על עצמי?

עו"ד לדיאנסקי: בנוגע לשאלה הראשונה, תקיפת אדם על ידי כלב עשויה לגרור סנקציה פלילית כנגד בעל הכלב, היא עשויה גם להקים עילת תביעה אזרחית ולבסוף עשויה גם לגרום להסגרת הכלב לתחנת הסגר של הרשות המקומית. מבחינת הדין הפלילי, תקיפה של כלב עשויה להוות עבירה פלילית של בעליו בגין התרשלותו מלמנוע את הפגיעה באדם אחר.

מבחינת תביעה אזרחת, על פי פקודת הנזיקין יש באפשרותו של מי שנגרמו לו נזקים ממוניים בעקבות תקיפת כלב יכול לתבוע את בעל הכלב בגין הנזקים הכספיים שנגרמו לו כתוצאה מהנשיכה או מהתקיפה. בנוסף, פקודת הכלבת משנת 1934 קובעת כי בעליו של כלב שנשך אדם חייב להסגירו בתוך 24 שעות מקרות אירוע הנשיכה לתחנת הסגר למטרת תצפית כלבת למשך 11 ימים מהיום בו התרחש אירוע הנשיכה.

חשוב לציין כי הסגר זה מהווה עבור כלבים רבים טראומה עצומה ולא אחת מגיעים לעמותות השונות למען בעלי חיים דיווחים על כלבים שנפצעו ואף מתו במהלך ההסגר. על מנת למנוע את כל זה, יש כמובן להוציא את הכלבה לטיול כשהיא קשורה ברצועה ויתכן כי יש לשקול גם לשים זמם על פיה אשר ימנע ממנה מלנשוך אדם וכן לוודא כי מי שמוציא אותה לטיולים מסוגל לשלוט בה כראוי. לא הייתי מרים ידיים בעניין החינוך של הכלבה. ניתן לפנות לעמותות הפועלות למען בעלי חיים ולהתייעץ איתם בקשר לאנשי מקצוע בתחום.

כלבה שלא נותנת לישון סיאסטה

טלי בשאלה נוספת: הכלבה גרה איתנו, בדירה מרווחת. כמובן, שבמשך שעות היום היא נמצאת לבד בדירה. היא מטופלת כראוי כמובן, ויש דוג-ווקר שמגיע להוציא אותה. הכלבה נובחת לעיתים רחוקות, כשמישהו עובר בחדר מדרגות או כשהיא שומעת רעשים מהרחוב.

אחד מהשכנים בדירה, תלה מודעה בה הוא טוען כי הכלבה מפריעה למנוחת השכנים. האם יש לו אפשרות לגרום לי נזק? לתבוע אותי? לדאוג שיקחו את הכלבה ממני?

עו"ד לדיאנסקי: נביחות בלתי פוסקות של כלב עשויות להוות מטרד לשכנים. יחד עם זאת, נביחות של כלבים הן מן הקולות הטבעיים שמקיפים אותנו ומהווים חלק מסביבתנו, בדומה, למשל, לבכי של תינוקות ולרעש של מכוניות, ולכן נדמה שיהיה קשה לטעון ולהוכיח שרעש מנביחות של כלב מהווה מטרד כהגדרתו בחוק. תקנות שהותקנו מכח החוק למניעת מפגעים מגדירות רעש בלתי סביר שמהווה מטרד מהו, אך נדמה שנביחות של כלבים הן חלשות מכדי להימדד על פי אמות המידה שנקבעו בתקנות. בנוסף, את המדידה צריך לעשות אדם מיומן ובאמצעות מכשירים מתאימים.

תביעה מצד השכנים בעילה של יצירת מטרד היא בהחלט אפשרית ובעבודתי כיועץ המשפטי של "תנו לחיות לחיות" נתקלתי במספר מצבים בהם הרשויות אף ביקשו לקחת כלבים מבעליהם בגלל המטרד שהם לכאורה יצרו בנביחותיהם. במספר רשויות מקומיות יש אף חוקי עזר עירוניים שמאפשרים להן לעשות זאת. לכן, על אף שכתבת שהכלבה נובחת לעיתים רחוקות, המלצתי היא שתנסו לבדוק האם הנביחות מתרכזות בשעות מסוימות של היום (למשל, שעות המנוחה) ואם כן מה הסיבה לכך וכיצד ניתן לטפל בבעיה- יתכן שבשעות מסוימות בהן היא נוטה לנבוח יותר כדאי שמישהו יהיה איתה בבית ואולי כדאי אף לנסות לפנות לאיש מקצוע בעניין.

כמי שבעצמו נתקל בבעיה של חרדת נטישה שהיתה לשושה שלנו מהיום הראשון שהיא הגיע אלינו הביתה בגיל 3 חודשים ובמשך זמן מה כל השכנים שמעו את נביחותיה, אני רוצה לעודד אותך ולבשר לך שבעזרת טיפול חינוכי נכון וסבלנות רבה הצלחנו להתגבר על הבעיה. בהצלחה.