ימשיכו לסבול

בניגוד להמלצות המשרד להגנת הסביבה, נדחתה היום ההצעה לפנות התיישבות בטווח של חמישה קילומטרים מרמת חובב. הנפגעים העיקריים: התושבים הבדואים

הצעת חוק "פינוי התיישבות מטווח הסיכון ברמת חובב" שהונחה על שולחן הכנסת על ידי ח"כ אופיר פינס-פז וח"כ יוסי ביילין בדצמבר 2007, נידונה ונדחתה הערב (ראשון) בוועדת השרים לענייני חקיקה. הצעת החוק, שמטרתה הייתה למנוע התיישבות חדשה בטווח חמישה קילומטרים מגבול מועצת רמת חובב בקו אוירי, ולאפשר לאוכלוסייה המתגוררת בטווח הסיכון להתפנות מהמקום ולקבל פיצויים על כך - לא התקבלה, וזאת בניגוד לתמיכה לה זכתה מצד ועדת בדיקה של המשרד להגנת הסביבה. זו, הוקמה בעקבות אירוע דליפת חומרים מסוכנים שהתרחש באתר בחודש אפריל 2008. נראה, כי למרות ניסיונותיהם של חברי הכנסת והמשרד להגנת הסביבה, מדינת ישראל ממשיכה לא להכיר באפשרות שאוכלוסיית אזור רמת חובב עלולה לסבול מבעיות בריאותיות שונות כתוצאה מחשיפתה לרמות הזיהום הגבוהות במקום.

חריגות מתמשכות מהתקנים בעשרות אחוזים

מנתוני המועצה המקומית התעשייתית רמת חובב עולה, כי בשנת 2004 היו באתר רמת חובב 57 אירועי חומרים מסוכנים, כלומר: בממוצע התרחשו באתר חריגות מן התקנים מדי שבוע. נתונים מדאיגים נוספים נרשמו גם בשלושת החודשים האחרונים בתחנות הניטור באזור הפזורה הבדואית, באזור באר שבע, צומת הנגב וירוחם לפיהם התרחשו חריגות של עשרות אחוזים מן התקנים, בעיקר של מימן גופרתי ואמוניה.

הנתונים שנאספו על ידי ארגון "מגמה ירוקה" מתוך אתר המועצה התעשייתית רמת חובב הצביעו, למשל, שבחודש אפריל היו 12 ימים בהם היו חריגות מהתקנים ובחודש מאי נרשמה חריגה רצופה במשך חמש שעות של249% של מימן גופריתי בירוחם לעומת 50%-70% אחוזים חריגה באותו היום בקרב הפזורה הבדואית ובאר שבע.

לאור הממצאים החמורים אמר גיל יעקב, מנכ"ל "מגמה ירוקה", שעל המשרד להגנת הסביבה מוטלת האחריות לפעול באופן מיידי לאכיפה בזמן אמת ולהחמרת התקנים מאחר ולא ייתכן שהמשרד ימשיך לא ליידע את התושבים על הסכנות הקיימות, וימנע מלהנחות את הציבור להשתמש בכל אמצעי הזהירות האפשריים. בנוסף ציין יעקב, כי לקראת הקמתה של עיר הבה"דים, משרד הבטחון חייב להטיל את כל כובד משקלו למניעת המפגעים ברמת חובב.

2,000 תלמידי הפזורה ימשיכו ללמוד כרגיל

ניסיונותיהם של חברי הכנסת ביילין ופינס להיטיב בעיקר עם תושבי הפזורה הבדואית המרוכזים בטווח הסיכון ולנסות ולמזער את העוול שנגרם להם במשך שנים עלו היום בתוהו.

ההתנגדות להצעת החוק לא תאפשר לתושבי הפזורה הבדואית, הנמצאים בטווח סיכון של חמישה קילומטרים מקצה שטח השיפוט של המועצה התעשייתית רמת חובב, לקבל קרקע חלופית או פיצוי כספי תמורת פינוים מהמקום. כך גם בית ספר הבדואי המצוי במרחק של שני ק"מ בלבד מרמת חובב ומונה 2,400 תלמידים ימשך לתפקד כרגיל.

ח"כ אופיר פינס-פז אמר היום בתגובה להחלטת ועדת השרים לענייני חקיקה כי "זוהי החלטה המנוגדת להמלצות המשרד להגנת הסביבה, שמפקירה את בריאותה של האוכלוסייה בקרבת רמת חובב. אירוע של דליפת חומרים מסוכנים עם נפגעים אזרחיים הוא עכשיו רק עניין של זמן."