והזוכים הם

מיהם הזוכים הגדולים בטקס הגלובוס הירוק שייערך היום, ומי יקבל את ה"גלובוס השחור"?

לרגל יום איכות הסביבה הבינלאומי שנערך היום מחלק "חיים וסביבה", ארגון הגג של למעלה ממאה ארגוני סביבה שונים בישראל, את פרסי הגלובוס הירוק. זו הפעם החמישית שבה נערך הטקס שבו ניתנים אותות הוקרה למצטיינים בפעילות סביבתית בישראל. ראוי לציין שגם גלובוס שחור אחד מוענק השנה לוועדה למתקנים ביטחוניים (הולמ"ב), על העדר שקיפות ציבורית בפעילותה לקידום פרוייקטים חשאיים או דחופים של מערכת הביטחון, שלרוב נעשית ללא דיונים ציבוריים או עשיית תסקירי סביבה כמתבקש. (דוגמת עיר הבה"דים בנגב, בסיס חיל הים בעתלית, ופרויקט הפולינום שעתיד לקום על קו החוף החיפאי).

למרות הגוון המעט שחור, זה הזמן להתמקד דווקא במי שכן פעל השנה במרץ כדי שלנו יהיה כאן עתיד נקי ואיכותי יותר. והזוכים הם...

ארגון " שומרה לסביבה טובה"

ארגון סביבתי זה הפועל במגזר החרדי בירושלים, היה הראשון לקדם כבר משנת 1996 את איכות החיים בעיר. הארגון, שצמח מיוזמה מקומית בשכונה החרדית "הר נוף" יזם פרוייקטים חלוציים שונים בתחום התכנון העירוני, שילוב של סביבה והלכה בפעילויות חינוכיות (הקים את אתר "שומרה", אתר ללימודי חקלאות וטבע ביער ירושלים) וקידום השימוש החוזר במי מקוואות. נוסף לכך, הארגון הוביל את הקמפיין להצלת יער ירושלים, שזכה להדים תקשורתיים וציבוריים נרחבים, ואת ההתנגדות הציבורית לכביש הטבעת המערבי של ירושלים ולתוכנית ספדי.

המגזר העסקי: מפעלי נייר חדרה בע"מ – על פרוייקט הסדרת שפכי המפעל

קבוצת מפעלי נייר אמריקאיים-ישראליים בע"מ ("נייר חדרה") פועלת משנת 1953 כמפעל המחזור הגדול בישראל. זכייתה השנה נובעת מטיפולה היסודי במפגעי השפכים והריח בנחל חדרה ומהכנסת מערכת טיהור שפכים המטהרת את המים וממחזרת אותם לצרכי ייצור הנייר. בנוסף, החל מחודש אוקטובר 2007, עברה החברה לשימוש בגז טבעי לייצור אנרגיה ותרמה בכך להפחתה משמעותית בזיהום האוויר באזור חדרה. מפעלי נייר חדרה היו הראשונים בתעשיה הישראלית שהתחברו למערכת ההולכה של הגז הטבעי ושעברו לפעול באופן מלא במקור אנרגיה זו.

"המרכז לקיימות מקומית" – מקדמים איכות סביבה עירונית

הגלובוס הירוק במגזר המוניציפלי מוענק ל"יוזמה לקיימות מקומית", יוזמה משותפת הפועלת מתוך הכרה בעובדה שההשפעה הגדולה ביותר על איכות הסביבה שלנו נתונה בידי העירייה. ביוזמה שותפים מרכז השל לחשיבה ומנהיגות סביבתית, המשרד להגנת הסביבה, בית הספר ללימודי הסביבה ע"ש פורטר באוניברסיטת ת"א ומרכז השלטון המקומי. המרכז נותן כלים והכשרות לרשויות המקומיות לקידום איכות הסביבה בעיר.

איגוד ערים דן לביוב (השפד"ן) – על ההחלטה לקדם את ה"חלופה החקלאית"

לאחר מאבק ציבורי ממושך שהובילו ארגוני הסביבה ביניהם עמותת צלול, אדם טבע ודין ומגמה ירוקה יחד עם תושבי האזור, הודיע איגוד ערים דן לביוב רשמית על ביטול התכנית להקים מתקן שישרוף את בוצת השפד"ן לאחר שהגיעו למסקנה כי שריפתה תכביד על זיהום האוויר באזור. לגבי בוצה זו, המהווה את "שארית הפליטה" הרעילה (5 אחוזים מסך תהליך טיהור המים) של תהליך השבת מי הקולחין שמוזרמת לים התיכון מזה עשרים שנה, החליטו בשפד"ן כי יפעלו לקידום חלופה לשריפת הבוצה ובמקומה יקימו מתקנים שיפסטרו אותה ויהפכוה דשן לחקלאות. תכנית עבודה מפורטת בעניין הועברה לגורמי התכנון ולועדה למתן היתרי הזרמה, וההפעלה מתוכננת לשנת 2012.

פעיל סביבתי: יותם אביזוהר

יותם אביזוהר, אדריכל נוף ומנכ"ל עמותת "ישראל בשביל אופניים", פועל במרץ לקידום תחבורת אופניים בערים בישראל. האירועים שיזם - "מסה קריטית", "יום ללא מכוניות" ו"העיר על אופניים" – משכו אלפי משתתפים וזכו לתהודה ציבורית רחבה. כמו כן, יזם את הצעת החוק לקידום תחבורת אופניים שעליה חתמו כבר למעלה מ-70 חברי כנסת.

ח"כים סביבתיים מצטיינים

בטקס יוענקו תעודות הוקרה לשישה חברי הכנסת המובילים בחקיקה סביבתית ופעילות ירוקה פרלמנטרית: ח"כ דב חנין (חד"ש), יו"ר-עמית של השדולה הסביבתית-חברתית; הרב מיכאל מלכיאור (העבודה), יו"ר-עמית של השדולה הסביבתית-חברתית; אופיר פז-פינס, (העבודה), יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה; הרב משה גפני (יהדות התורה); גלעד ארדן (הליכוד), יו"ר ועדת הכלכלה; ואסתרינה טרטמן (ישראל ביתנו), שהקימה את השדולה הפרלמנטרית למען ים המלח.

פרס מפעל חיים – מוריס קאהן

המייסד ויו"ר של קבוצת "עורק", ספקית מובילה בתחום שירותי תקשורת, מדיה ומידע בישראל ובעולם, מקבל גלובוס ירוק על מפעל חיים בתחום פילנטרופיה סביבתית. קאהן, הידוע בחיבתו העצומה לים, לפעילויות צלילה ושייט, ייסד בשנת 1999 יחד עם בנו בנג'י קאהן את עמותת "צלול" הפועלת לשמירה על איכות הסביבה בישראל, תוך שימת דגש על מניעת זיהום הים, הנחלים ומקורות המים.