לו הייתי גאידמק

בלי צפיפות, עם פארק תעשייה משגשג, מועדון גולף שמתחדש וחשיבה סביבתית גם אתם הייתם רוצים לגור בקיסריה. כתבתנו ביקרה וחזרה ירוקה. מקנאה

בין הבית של גאידמק לבית של נתניהו מסתתר לו מקום שוחר סביבה. זה נכון שלרוב עינינו צרה בנכסיהם ובכספיהם של עשירי המדינה, אך כעת כדאי שתוסיפו לראש הרשימה גם את עניין איכות הסביבה, שרווח כחלק מתפיסת החיים במקום. קיסריה, יישוב יחודי בנוף הישראלי המקומי המשלב תפיסה של רמת חיים גבוהה לצד איכות סביבה, מתקיימת מכספי "קרן קיסריה" ו"החברה לפיתוח קיסריה" המשמשת לה כזרוע המבצעת בהנהגת הברון בנימין דה רוטשילד, נינו של הברון אדמונד הידוע, המתפקד כיושב ראש הקרן.

משפחת רוטשילד, שכבר באמצע המאה ה-19 רכשה קרקעות במקום והעניקה אותן במתנה למדינה עם הקמתה, מנהלת כיום את החברה לפיתוח קיסריה בישראל באופן פרטי ומתפקדת כסוג של רשות מקומית נטולת בירוקרטיה הפועלת כחברה כלכלית המשקיעה בישוב מיליוני דולרים בשנה. התושבים, שמשלמים מחצית מהארנונה למועצה אזורית חוף כרמל ומחצית דמי שירותים לחברה לפיתוח קיסריה, הם אלה שמייצרים את עיקר ההכנסה לחברה, בעיקר מכספי מכירת הנדל"ן היוקרתי באזור. קפיצת מחירי הנדל"ן בתקופה האחרונה, יחד עם בנייתו המחודשת של מגרש הגולף ותנופת הבנייה הירוקה בשכונות המגורים ובפארק התעשייה, מובילה את קיסריה בבטחה להיות העיר העשירה והירוקה ביותר בישראל של שנות האלפיים.

הליכה לקיסריה

ביישוב הכי פחות צפוף בארץ ואחד המטופחים שבהם, רק ארובות חדרה הסמוכות שמסמיכות האוויר יכולות להעיב על האווירה. החברה לפיתוח משקיעה כשני מיליון שקלים בשנה בנושאי סביבה ביישוב ובפארק התעשייה הסמוך לו. מלבד השמירה הקפדנית על רחובות נקיים ואסתטיים וגינון מוקפד בשטחים הציבוריים, אחראית החברה על השקיית הנוי הציבורי במים מליחים, על בקרת איכות מי השתייה, הנגשת שבילי הליכה ושבילי אופניים, מחזור ומניעת מטרדים שונים. החברה, שמקצה כעת מגרשים חדשים לרכישה במיליוני שקלים, בונה אותם בסמוך לפרוייקט הגולף היוקרתי שנבנה גם הוא מחדש.

בראייה עתידית הנוגעת למגרש הגולף, שהוקם בשנות ה-60, הובן כי במתכונתו הנוכחית הוא כבר לא מספיק מאתגר ואטרקטיבי עבור שחקניו, וכי הוא גם לא מתאים לצורת הנוף הייחודית לאזור, בעיקר מבחינת סוג הדשא שהיה קיים בו. כניסתו לתמונה של פיט דאי, אדריכל מגרשי גולף ותיק בעל שם עולמי, הביאה לתנופת בנייה של כ-1,000 דונמים מחדש. בניית מגרש הגולף המחודשת, שאמורה לשמר את נוף הדיונות החולי באזור ולשמש אתר ספורט פנאי ותיירות לחובבי גולף ישראלים וזרים מרחבי העולם, עתידה להסתיים בדצמבר 2008 ועלותה כעשרה מיליון דולרים. עם 600 שחקני גולף קבועים, ערכות גולף מלאות בשווי 2,500 שקלים ו-120 מגרשים בעלות משוערת של כמה מיליוני שקלים למגרש בשכונת הגולף, ערכו הכלכלי של האזור צפוי רק להאמיר.

ירוק כתפיסת עולם

מלבד מגרש הגולף, גם פארק התעשייה והעסקים בקיסריה לא מפסיק להתחדש. פתיחת מרכז הכנסים החדש לצדם של חברות ירוקות כמו חברת אקופרוקס, חברה יזמית צעירה המתמחה בפתרונות אנרגיה ירוקה ומתקני טיפול מרכזיים בפסולת, משווה למקום ערכים סביבתיים רבים.

איש העסקים אסא אברמסקי, מנכ"ל החברה לפיתוח קיסריה, שהשתתף בכנס הדן במשבר המים במסגרת תערוכת קלין טק 2008 שנערכה אתמול (שלישי) במתחם אווניו, הצהיר כי התפיסה הסביבתית של החברה כבר מזמן אינה רק גימיק, כי אם תפיסת עולם: "לפארק התעשייה והעסקים קיסריה שהוקם ב-1994 קדמו 17 שנים של מאבקים נגד הקמתו מצדם של הארגונים הירוקים מאחר והוא מוקם במיקום רגיש מבחינה סביבתית על אקוויפר החוף. הפארק שהוקם בסטנדרטים גבוהים ותוכנן בראייה סביבתית הוא היום ספינת הדגל גם של הארגונים הירוקים בעצמם ולא רק של עובדי ותושבי המקום".

הפארק רחב הידיים, שמשתרע על שטח עצום של 3,500 דונם ובנוי רק על מחצית משטחו, כולל כ-160 חברות הנהנות משירותים סביבתיים ברמה גבוהה הכוללים תחנת רכבת בתוך הפארק והפעלת שאטל לרווחת העובדים מהרכבת למפעלים ללא תשלום, פינות גינון רבות המוקצות לכל חברה וחברה וניקיון רחובות מופתי. נוסף לכך, מבצעת החברה פעולות סביבתיות רבות אחרות בפארק בשל סמיכותו אל אקוויפר החוף ואתר נחלי מנשה. בין פעולות אלה מתבצעות פעולות ניטור, הכוללות פיקוח ובקרה על התשתיות הציבוריות ותקינותן, מיון סביבתי למפעלים וחברות ועמידה בתקנים אקולוגיים, פיקוח על תוכניות הבנייה של המבנים ועידוד בנייה ירוקה במקום, טיפול ובקרה במפגעי זיהום באיכות מי התהום ומי הנגר העילי, תוך שימוש בצילומי וידאו תת קרקעיים וביצוע קידוחי ניטור- תצפית ישירות למי התהום.

כפית סוכר מגאידמק

ההון הפרטי ללא ספק אומר את שלו ברחבי קיסריה. תושביו האמידים, עליהם נמנים גם איש העסקים איתן ורטהיימר, העיתונאי דן שילון, שדר הספורט יורם ארבל והשכנים בנימין נתניהו וארקדי גאידמק (שגרים באותו הרחוב), נהנים משמירה מוקפדת בלילות, המורידות את שיעור הפשיעה במקום במידה רבה, וכן גם מהסעות חינם לילדיהם בשעות אחרי הצהרים לחוגים ופעילויות. בלי רשות מקומית, עם מצלמות במעגל סגור, פארק תעשייה משגשג ונמל יפהפה נראה שהיום הם כבר אינם זקוקים להורדוס, ומספיק להם גם הנין של רוטשילד.