משאירים את הקסדה בבית

מבוגרים יכולים להפסיק לקחת את הקסדה, והאחראים על זיהום קרקעות בישראל צריכים להתחיל לשקשק: על היממה הירוקה ביותר בכנסת עד היום

שתי החלטות הקשורות בשתי הצעות חוק שונות, האחת נוגעת לאופניים והאחרת לקרקעות מזוהמות, נידונו אתמול (ראשון) בועדת השרים של הכנסת והבשורות הטובות לא מאחרות להגיע. בקרב השדולה החברתית סביבתית של הכנסת והארגונים הירוקים מברכים על ההישגים, ובליבם עוד פועמת התקווה כי אולי סוף סוף אפשר יהיה להכריז קבל עם ועדה שמשהו טוב מתחיל לקרות גם בקרב קודקודינו.

רוכבים בראש

כשהצעת חוק אוויר נקי עודנה עומדת באוויר ולא ברור מה יוחלט מחר בעניינה, ועדת השרים לענייני חקיקה החליטה בינתיים לתמוך בשתי הצעות חוק אחרות. הראשונה תומכת בנושא הטיפול בקרקעות המזוהמות בישראל ובאופן שיקומן והשנייה אישרה את ביטול חובת חבישת הקסדה למבוגרים הרוכבים על אופניים ומחייבת מעתה רק קטינים בחבישת קסדה.

בעמותת "ישראל בשביל אופניים" מברכים על אישור ביטול חבישת הקסדה למבוגרים, אולם סבורים כי מדובר רק בתחילת הדרך. יותם אביזוהר, מנכ"ל העמותה, ציין אתמול כי יש להמשיך ולתמוך גם בהצעת החוק לעידוד תחבורת אופניים בישראל: "הדרך הנכונה להגן על רוכבי האופניים מפגיעות ראש היא להגן עליהם מפגיעות בכלל, וזאת אפשר יהיה לעשות לאחר שיעבור החוק לעידוד תחבורת אופניים".

הצעת החוק לעידוד תחבורת אופניים, אותו יזמו ראשי השדולה החברתית סביבתית - ח"כ דב חנין (חד"ש) וח"כ מיכאל מלכיאור (העבודה-מימד)- ועליו חתומים 71 ח"כים מכל סיעות הבית, הוא חוק מקיף הנותן מענה כולל בנושא תחבורת האופניים שאמור לעלות לועדת השרים לענייני חקיקה בשבוע הבא. החוק דן, בין השאר, בהקצאת תקציבים לפיתוח שבילי אופניים בערים, בהסדרת האפשרות להעלאת אופניים לרכבת, וביצירת תמריצים כלכליים לעידוד תחבורת אופניים.

מי שמזהם - ישלם

הבשורה המשמחת השנייה הגיעה לאחר ניסיונות ממושכים לקבל את תמיכת הממשלה בהצעת חוק שיקום קרקעות מזוהמות, ניסיונות שמתחילים סוף סוף להניב את פירותיהן.

ההצעה, שאושרה אתמול על ידי הממשלה וצפויה לעבור ביום רביעי בקריאה טרומית בכנסת, תסדיר לראשונה את הכאוס החקיקתי והממשלתי בנושא זיהום קרקעות והאחריות הקשורה בטיפולן. על פי הצעת החוק, יופעל נוהל לפיו תוגדר חלקת אדמה כמזוהמת. התוצאה: סוף סוף יהיה ניתן להצביע על אחראים ולהטיל עליהם צווי שיקום, אשר הימנעות מביצועם תוכל להגיע למעל 200 אלף שקל קנס. החוק, למעשה, אמור להטיל את עיקר האחריות על המזהם בעצמו ומי שלא ידווח על קרקע מזוהמת בתחומו – יוגש נגדו כתב אישום עם עונש של עד שישה חודשי מאסר.

כמו כן, בתוך שישה חודשים מיום קבלת החוק יוקם מרשם קרקעות מזוהמות אשר בו כל אזרח יוכל לראות מהו טיב הקרקע באזור מסוים, ולבחור אם כדאי יהיה להשקיע בו את כספו לצורכי מחייה או עסקים. ח"כ אופיר פינס, מיוזמי החוק ביחד עם ח"כים מיכאל מלכיאור, דב חנין, אהוד יתום ומשה גפני, ציין אתמול כי מדובר בהצעת חוק אסטרטגית שדומה בהיקפה ובחשיבותה לחוק אויר נקי: "אין ספק שתמיכתה של הממשלה בהצעת החוק היא צעד גדול קדימה באחד מהנושאים הכאובים ביותר בתחום הסביבתי".