ביה"ס לקסם אישי

בעזרת בדיחות, הצהרות מפוצצות וכריזמה רבה, הצליח אל גור לתת את התחושה שדווקא ישראל היא זו שתביא את הבשורה הירוקה לעולם. היה מחמיא

"לפני שנים רבות", סיפר אל גור בהרצאה מיוחדת שנשא אתמול (שלישי) באוניברסיטת תל אביב, "לאחד הבדרנים האמריקנים הגדולים של כל הזמנים, ג'וני קרסון, היה מערכון שהתבסס על דמות שהייתה אומרת קודם כל את התשובות, ורק לאחר מכן היא הייתה מקריאה גם את השאלות. ולי יש גם את התשובה עבור ישראל. התשובה היא כן". בעודו אומר זאת, הספיק גור לשלוף ממעילו נייר עליו נכתבה השאלה: האם אנרגיות מתחדשות טובות ליהודים? והקהל צחק.

סיפורו זה של גור ממצה למעשה את ביקורו הקצרצר בישראל. גור, שהגיע שלשום כדי לקבל את פרס דן דוד באוניברסיטת תל אביב והיה לאורח הכבוד של פאנל מכובדים באוניברסיטה אתמול, הצליח באמצעות סיפור קטנטן לגמור אומר עם כל שאר הנאומים שנשאו באי הפאנל. בהרצאה נטולת מצגות, מלווה ברטוריקה מושלמת ובקסם אישי רב, נתן אל גור לרגע את התחושה שהנה, אולי גם היהודים יכולים.

"טיפשים לא חייבים לנהוג בטיפשות"

סיפורו של גור המוצג בסרטו "האמת המטרידה" הוא למעשה הסיפור של כולנו. ההתחממות הגלובלית היא עובדה קיימת, יחד עם הקרחונים הנמסים והמחירים הגואים בשווקים. ייחודו של גור הוא בזה שהיה הראשון להודות בכך קבל עם ועדה בפה מלא, ועם קריצה. רבים וטובים התריעו על כך לפניו, אך בדרכו הייחודית הצליח גור לא רק לספר על האמת המטרידה, אלא גם לומר שיש לנו מה לעשות, ויפה שעה אחת קודם. הבשורה כי אפשר עוד לתקן, שיש לנו חלון הזדמנויות קטן שיש לנצלו, הוא הבשורה שנושא גור בכל העולם וגם בישראל.

הנשיא שמעון פרס הודה גם הוא בפני הנוכחים כי האמת המטרידה היא לא רק סיפור רע, אלא גם סיפור שסופו יכול להיות טוב. "אנחנו אולי טיפשים", אמר פרס, "אך אנו לא חייבים לנהוג בטיפשות. גורלנו עדיין לא נחרץ. יש חלופות קיימות וכדאי, למשל, שנתחיל לסמוך יותר על השמש שלנו מאשר על הנפט שמחירו הספיק כבר לעלות 12 פעמים במהלך העשור האחרון".

הפוליטיקה בנפשו

הרצאתו של גור בנושא אנרגיות חלופיות, שפתחה את כנס אנרגיות מתחדשות שייערך היום (רביעי) באוניברסיטת תל אביב, לא חידשה הרבה מעבר לאותו סרט מדובר של גור משנת 2006 שפירסמו ברחבי העולם. ההדגשה כי מדובר בחיים או במוות, בברכה לאנושות או בקללתה ושאנו נמצאים בנקודת אל חזור שצריכים להחליט בה על הכיוון בו נלך דוברה באריכות בסרט בוורסיות שונות.
גם על העובדה שהבעיה העיקרית בכל הנושא הזה היא שהפחמן הדו חמצני הוא יסוד בלתי נראה, חסר טעם ונטול תג מחיר הגיחה בשנית. מה שברור לכל, כי מגמתו העיקרית של גור היא להנציח את העובדה, שמקבלי ההחלטות בעולם הם אלה שצריכים להזיז עניינים, מאחר ובלעדיהם יהיה כמעט בלתי אפשרי לשנות את המצב. בתור מי ש(כמעט) היה שם, מבין גור שזה יכול להיות הסיכוי היחיד שלנו. גם בלי לדבר על חזרה לפוליטיקה האמריקנית, נראה שגור עסוק בה בכל שעל אליו הוא פונה.

חלון ההזדמנויות הישראלי

מלבד הטלת האחריות על מקבלי ההחלטות, הדגיש סגן הנשיא לשעבר את חשיבות היחיד בגרימת השינוי: "הרבה אנשים בחייהם הפרטיים מתמודדים עם בחירות למיניהן, ורק בגלל שהן קשות הם נוטים להתעלם מהן. זה בטבע שלנו להמתין הרבה זמן, עד שלפעמים זה נהיה מאוחר מדי".

גור הזכיר בדבריו את ד"ר ג'ימי הנסון, אחד מבכירי המדענים המוערכים בעולם, שאמר כי לאנושות יש כעת חלון הזדמנויות של כעשר שנים, שלאחריו אנו עלולים לאבד אותו. דווקא המקומות המדבריים, שנחשבו בעבר למקומות לא מבורכים, הם אלה שיכולים להביא לדעת גור את הברכה הסולרית לעולם. בסיום נאומו הפציר גור בישראל שתהפך לשחקן מוביל בתכנון, בקביעת מדיניות וביישומן של אנרגיות מתחדשות בישראל וברחבי העולם: "בשעה בה סין קונה את כל המשאבים, כשמחירי הנפט מרקיעי שחקים וש- 3000 מדענים מ-100 מדינות מסכימים על הסכנות הסביבתיות הקיימות, אנרגיות מתחדשות הן הפתרון, שישראל יכולה וצריכה להוביל את הדרך אליו. התשובה היא כן".

מיליון דולר בייבי / דעה

אל גור קיבל שלשום (שני) מיליון דולר מאוניברסיטת תל אביב. בקופת קרן דן דוד יושבים מאה מיליון דולר, כשמדי שנה מחולקים שלושה מיליון ממנה לאישים בולטים, והשנה נבחרו אישים בולטים במיוחד. לא כולם באוניברסיטת תל אביב מרוצים מהפרס מנקר העיניים, שמחולק לאחר שנים שבהן האוניברסיטאות מתלוננות על מחסור חמור בתקציבים ובכוח אדם.

להמשך הכתבה >>