מלך בן דוד

אל גור קיבל אמש את פרס דן דוד באוניברסיטת תל אביב ואמר: כל מה שצריך כדי לשנות זה רצון פוליטי

2006 היתה השנה הטובה ביותר של מחבקי העצים; עד אז הם עמדו לבד מול הבולדוזרים, והצליחו לעורר אמפתיה שהסתכמה בהנהון ראש סלחני, ומאמר מערכת אוהד פה ושם. שנים של בדידות, עד שאל גור הגיע. סרטו "אמת מטרידה" מאותה שנה הדליק את הניצוץ הסביבתי עד שהפך לאש הטרנדית ביותר בעולם. איכות הסביבה הפכה מנושא מחתרתי, נחלתם של צמחונים, שומרי אוזון ומחבקי עצים לנחלת הכלל. זכייתו של גור בפרס נובל על הישגיו הסביבתיים ב-2007 היתה אמנם נקודת השיא של פעילותו זו, אך רבים עודם רוכבים על הגל. קרן דן דוד, שפרסיה מנוהלים באוניברסיטת תל אביב ומחולקים זו השנה השביעית, החליטה גם היא להצטרף אל המוקירים, ולחלוק כבוד לאחד מהאנשים המשפיעים ביותר על האנושות בימינו.

הקרן לא קיפחה גם את הסופר עמוס עוז, שחלק פרס בסך מיליון דולר יחד עם עוד שני יוצרים מתחום התיאטרון והקולנוע, טום סטופרד ואטום אגוין.

גור-עוז

בברכת יום הולדת שמח למדינת ישראל פתח אל גור את דבריו בנאום שנשא בפני למעלה מ-1,000 איש באוניברסיטת תל אביב. גור נראה נרגש מן המעמד: "היום אני עומד כאן לפניכם יחד עם אישתי טיפר, שזהו יום נישואינו. לא יכולנו לבקש חגיגה מפוארת מזו. הכבוד כולו שלי, בייחוד כשמדובר בידידי שמעון פרס ובזוכים הנוספים מתחום המדע, אלן ולוני טומפסון, אותם אני מכיר מזה 25 שנה", סיפר גור.

קרן דן דוד בחרה השנה להעניק שלושה מיליון דולרים בשלושה תחומים הנוגעים לעבר, להווה ולעתיד לשבעה אנשים מרחבי העולם אשר תרמו תרומה מכרעת לאנושות בתחומי האמנות, המדע והסביבה. הנשיא שמעון פרס, שנאם בתחילת הטקס, התייחס בדבריו לסגן הנשיא לשעבר גור כידיד אמת של מדינת ישראל, ושיבח את קרן דן דוד על כך שבאמצעות פרסיה ותמיכתה הכספית היא מסייעת לאנשים לגלות את יכולותיהם הכמוסות. הנשיא פרס אף התייחס בדבריו לזוכים גור ועמוס עוז בכפיפה אחת: "שניהם פתחו את עינינו והעשירו אותנו בידיעת עצמנו. האחד הכניסנו למהותנו הפנימית והאחר גילה לנו את המעטפת הסובבת אותנו. עמוס עוז חשף בפנינו צוהר לעולם בו גילינו דברים שהיינו צריכים לדעת על עצמנו בדרך רגישה ואנושית במיוחד, ואילו גור ניצב מולנו ואמר לנו ישירות כי עלינו לראות את הדברים כפי שהם, כדי שנוכל סוף סוף להתחיל ולשמור על עולמנו".

פוליטקה- משאב מתחדש

גור ציין בנאומו, כי מלבד לעשרת האחוזים הנתרמים מסך כל פרס למדענים וחוקרים בתחילת דרכם בישראל וברחבי העולם, הוא יתרום את שאר כספי הזכייה לארגונים ללא מטרת רווח המקדמים ענייני סביבה. גור הדגיש בנאומו כי רק לפני שישה חודשים הכריזו מדענים שיותר מ-40 אחוזים מהקוטב הצפוני נעלמו במשך חודשי הקיץ, מגמה הממשיכה את ההתחממות העולמית אותה הציג באריכות בסרטו. גור שקיבל את הפרס על פעילותו בהווה סבור, כי כעת ישנה מספיק אנרגיה סולרית כדי לפתור את בעיות האנרגיה, ושיש לנו את כל הידע הדרוש כדי להשתמש בה כבר מהיום. "הדבר היחיד שחסר למשוואה זה כאמור רצון פוליטי, אולם כפי שאזרחי ישראל יודעים, גם פוליטיקה היא משאב מתחדש בעולמנו", סיכם גור את דבריו.

אל גור, שהוזמן לישראל על ידי חברת נס טכנולוגיות, מתעתד להרצות היום בנושאי ההתחממות הגלובלית באוניברסיטת תל אביב. בהמשך ייפגש עם מדינאים ישראלים ובכירים במשק ויצפין לחיפה לתערוכת צילומים של אישתו במקום.

מיליון דולר בייבי / דעה

אל גור קיבל אתמול (שני) מיליון דולר מאוניברסיטת תל אביב. בקופת קרן דן דוד יושבים מאה מיליון דולר, כשמדי שנה מחולקים שלושה מיליון ממנה לאישים בולטים, והשנה נבחרו אישים בולטים במיוחד. לא כולם באוניברסיטת תל אביב מרוצים מהפרס מנקר העיניים, שמחולק לאחר שנים שבהן האוניברסיטאות מתלוננות על מחסור חמור בתקציבים ובכוח אדם.

להמשך הכתבה >>