איפה המרצ?

אדם, טבע ודין חופשים את חברי הכנסת הירוקים ביותר, ואת אלה האדישים ביותר לאיכות הסביבה שלנו. בולטות בהיעדרן: קדימה, מרצ, ש"ס, האיחוד הלאומי, בל"ד, ומפלגת הגמלאים

עם פתיחת מושב הקיץ של הכנסת ה-17 מפרסמת עמותת "אדם טבע ודין" את המדד הסביבתי לפעילותה של הכנסת בנושאי איכות הסביבה החל מה-17 במאי 2007 ועד אפריל 2008. מדו"ח שנתי זה, המתפרסם זו הפעם השביעית, עולה כי אכן חלה התקדמות בעשייה הסביבתית בכנסת, אולם חוקים מרכזיים עדיין לא חוקקו ופחות הצעות חוק סביבתיות עברו קריאה טרומית במליאה.

עו"ד ציפי איסר איציק, מנכ"ל אדם טבע ודין, מציינת כי אמנם הפרמטרים העיקריים שנותחו בדו"ח, ביניהם הצעות חוק, שאילתות, הצעות לסדר היום ואישור חוקים מצביעים על עליה בעשייה, אך ניתן
לראות כי ההד התקשורתי שמקבלת הפעילות הירוקה בכנסת גדול בהרבה מהתוצאות בשטח.

חוסר משילות, העדר אסטרטגיה

מסקנות הדו"ח מוכיחות שרק חמישה אחוזים מסך כל הצעות החוק שהונחו במהלך השנה החולפת בכנסת ושאושרו בקריאה טרומית היו הצעות חוק סביבתיות, שהן רק תשע הצעות חוק לעומת 13 בשנה החולפת. נוסף לכך, הצעות חוק חשובות כמו חוק אויר נקי, חוק לצמצום פליטת גזי החממה, החוק לשיקום קרקעות מזוהמות ותיקון לחוק הפיקדון עדיין לא חוקקו וישנה סחבת בעניינם.

בכנס ירושלים לסביבה וטבע שנערך שלשום (ראשון) התייחס ח"כ משה גפני מיהדות התורה, ממובילי המאבק הסביבתי לפי ממצאי הדו"ח, לחוק אוויר נקי ואמר כי הוא מקווה שיצליח לעבור בקרוב בקריאות השנייה והשלישית במליאה: "על אף הפשרות הרבות שנעשו בחוק, אני מקווה שבמושב הקיץ הקרוב יעבור החוק למרות מערכת הלחצים האדירה".

מעורבותו של ח"כ גפני וח"כים אחרים, מוכיחה לפי ממצאי הדו"ח שהנושא הסביבתי אכן חוצה מפלגות וניתן למצוא חברי כנסת מקצוות שונים של הקשת הפוליטית, אשר שמו להם למטרה לקדם את המאבק הסביבתי. הבולט בהם, ח"כ דב חנין (חד"ש), ציין אף הוא בכנס שנערך שלשום כי הבעיה הבולטת בכנסת הנוכחית היא שמרבית החקיקה הסביבתית בה היא כמעט כולה פרטית ולא ממשלתית: "מצער שהממשלה לא רק שלא מחוקקת חקיקה סביבתית, אלא אף חוסמת את אישורן של חלקים ממנה. למרות גרירת הרגליים של משרדי הממשלה, אני מאמין שנצליח לעמוד באתגרים העומדים בפנינו".

גם ח"כ הרב מיכאל מלכיאור, שהדו"ח מזכירו לטובה, הסביר בהמשך לדבריו של חנין, כי חוסר משילות בתחומים רבים והעדר אסטרטגיה גם בתחומים סביבתיים היא זו המונעת לדבריו מחקיקה ממשלתית לקרות בשטח. בכנס התייחס לעניינים אלו גם ח"כ אופיר פינס, וטען כי הרשות המבצעת הולכת ונחלשת בכל התחומים, ולכן יש להמשיך ולייצר חקיקה שתבטא את רצון הציבור בנושאים של שמירה על הסביבה.

הירוקים של הכנסת

ממצאי הדו"ח מעידים כי שישה חברי כנסת מסיעות שונות מובילים בעשייתם הסביבתית בכנסת במושביה האחרונים. יחד עם זאת בולטות בהיעדרותן קדימה, מרצ, ש"ס, האיחוד הלאומי, בל"ד, ומפלגת הגמלאים.

להלן חברי הכנסת המצטיינים לפי דו"ח אדם טבע ודין:

• ח"כ דב חנין (חד"ש): יוזם ושותף להנחת 28 הצעות חוק, 11 הצעות לסדר היום ו-7 שאילתות בנושאים סביבתיים. בין הצעות החוק אשר יזם ולהם היה שותף: אכיפה סביבתית- סמכויות פקחים, חוק המידע הסביבתי, וכן חוקים הנוגעים להגנה על הכינרת ומפרץ אילת ולזיהום אוויר מתחבורה שכבר עברו בכנסת.

• ח"כ אופיר פז-פינס (עבודה): שותף להובלת 17 הצעות חוק וללמעלה מ-70 דיונים שונים בוועדה. כמו כן, קידם שני חוקים לטובת שמירת חופי הכינרת, יזם חוק האמון על הפחתת גזי החממה ובולט בתמיכתו בחוק אוויר נקי.

• ח"כ מיכאל מלכיאור (עבודה): יוזם ושותף ל-10 הצעות חוק סביבתיות, קידם שני חוקים והשתתף במרבית הדיונים וההצבעות הקשורות בנושאי סביבה.

• ח"כ גלעד ארדן (ליכוד): יזם 4 הצעות חוק סביבתיות, קיים 6 דיונים בנושאי סביבה בוועדת הכלכלה, הגיש הצעה אחת לסדר היום והשתתף במרבית ההצבעות על הצעות חוק למען איכות הסביבה.

• ח"כ משה גפני (יהדות התורה): פעיל ותיק בנושאי סביבה שיזם השנה 5 הצעות חוק סביבתיות, קידם הצעת חוק אחת, הציג שתי שאילתות, העלה הצעה לסדר היום ומשתתף פעיל בדיוני ועדת הכנסת בנושאים סביבתיים.

פינת הצל"ש לעשייה סביבתית בדו"ח חולקה לשניים -

• ח"כ אסתרינה טרטמן (ישראל ביתנו): על הקמת השדולה הפרלמנטרית להצלת ים המלח, בה חברים 33 ח"כים מכל סיעות הבית, ועל יוזמתה בהנחת 6 הצעות חוק סביבתיות, ביניהם גם הצעת חוק הפחתת השימוש בשקיות פלסטיק.

• השדולה החברתית סביבתית, בה חברים 42 חברי כנסת מסיעות שונות, על דיוניה הנרחבים בנושאים סביבתיים רבים ביניהם בנושאי דו"ח אי צדק סביבתי, בהשלכות הסביבתיות והחברתיות של תקציב המדינה לשנת 2008, בתיקון חוק הפיקדון ובהקמת אתר תיירות בעמק ססגון שבבקעת תמנע.