אוויר ערים עכור

בכנס ראשון מסוגו שקיימה החברה להגנת הטבע, עלו נתונים מדאיגים על הכחדת מגוון החי בישראל באופן כללי, ומצבה העגום של ירושלים בפרט

אם להאמין לנתונים המדאיגים השוטפים אותנו חדשות לבקרים, ההישרדות של הסטודנט מלונדון, הקוסמטיקאית מחולון וגולש הגלים ממכמורת, מתחילה עכשיו – עם חזרתם לארץ. מסתבר שהנחלים, המעיינות, השטחים הפתוחים, בעלי החיים ושאר המגוון הביולוגי הם אלה שמנסים לשרוד כל יום מחדש. בכנס ירושלים לסביבה וטבע שנערך אתמול בבנייני האומה בירושלים ראינו מדינה שצועדת לאחור בתחומים סביבתיים רבים, ובהיבטים מסוימים צעדיה אף מהירים יותר מבכל תקופה היסטורית אחרת.

ירושלים, ירוק סביב לה?

ראש עיריית ירושלים אורי לופליאנסקי, שפתח את הכנס לצד גרשון פלג, מנכ"ל החברה להגנת הטבע, דווקא הביע אופטימיות לגבי המחשבה הסביבתית בעיר בעבר ובהווה. לופליאנסקי סבור, כי כבר בתקופת התלמוד השכילה ירושלים לשמור על מרקם סביבתי ייחודי באמצעות קביעת עשר תקנות לשמירת איכות הסביבה בעיר. תקנה אחת מתוכן, לפיה קבעו חכמי ישראל שאין עושים מירושלים גינות (חלקות מושקות הדורשות זיבול רב ואינטנסיבי) מלבד לגינות נוי של ורדים, מעידה לדבריו על המחשבה שהייתה לעתיד לבוא.

ח"כ משה גפני מיהדות התורה הוסיף בהקשר זה כי בהלכה הדתית נושאי איכות סביבה הם נושאים שבבחינת חיים ומוות או ספק פיקוח נפש, וכי ההלכה הדתית לא מדברת על מדינה שפועלת בעניינה הסביבתיים כשהגיעה אל המנוחה והנחלה, אלא גם במצב של מלחמה היא מחויבת בשמירה על הסביבה.

דווקא בעיניו של תושב העיר ח"כ הרב מיכאל מלכיאור, הפעיל בשדולה החברתית סביבתית בכנסת, ירושלים כל כך מלוכלכת עד שהוא מתבייש בה: "לצערי, חלקים מהעיר הופכים למזבלה, ונוצר מצב בו נחוץ בעיר לא רק אוויר הרים, אלא גם אוויר ערים".

על רקע זה, הציג לופליאנסקי את תוכניתו האסטרטגית הרב שנתית לקידום נושאים ירוקים בעיר. התוכנית כוללת בין השאר קידום חוקי עזר סביבתיים, החלפת התאורה בעיר לחסכונית יותר והחלפת הקטנועים הממונעים בעירייה לקטנועים חשמליים.

ישראל- לוס אנג'לס

פרופסור פיליפ רנדל מאוניברסיטת קליפורניה הפתיע את הנוכחים כאשר השווה בין ישראל למדינת קליפורניה: "לנו אין אמנם היסטוריה מפוארת כשלכם, אך ישנו דימיון רב בין הנוף והמגוון הביולוגי הקיים בשתי המדינות, בייחוד באזור לוס אנג'לס בה גם מספר התושבים דומה (כ-10 מיליון)".

לדעת רנדל, העולם לא מספיק מודע למגוון הביולוגי העצום הקיים בישראל, ש- 16 אחוז ממנו מצוי כולו באזור הים התיכון. בשעה בה כולם רוצים להציל את יערות הגשם, הם לא מספיק מודעים לכך שדווקא יערות הגשם נמצאים במצב טוב יותר מהמצב הקיים בישראל. לפי נתונים שהציג רנדל, שליש מהמינים המצויים בישראל כיום נמצאים בסכנת הכחדה, ביניהם 35 אחוז מהזוחלים ו-50 אחוז מהציפורים. מאחר שישראל נמצאת בחמשת האזורים שבהם המגוון הביולוגי הוא העשיר והייחודי בעולם (שאר האזורים הם קליפורניה, צ'ילה, אוסטרליה, ודרום אפריקה), גם תוצריה טובים, וכדי למנוע המשך פגיעה במערך האקולוגי באזורים אלה חשוב יהיה אם יוכלו המדינות להתמודד עם הבעיות הייחודית לאזורים אלו יחדיו.