ים אסור, ים מותר

עונת הרחצה שנפתחה רק לפני שבוע ימים הצליחה לעורר סערה בכנסת. המצילים זועמים, במשרד הבריאות מתריעים על חופים מזוהמים, וגם בכנרת חוששים מטביעה

בדיון מיוחד עקב פתיחת עונת הרחצה שנערך אתמול (רביעי) בוועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת, הובא לאישור הועדה צו מטעם שר הפנים, מאיר שטרית, להסדרת מקומות הרחצה לעונת 2008. הצו, שדורש בין השאר מהמצילים לעמוד במבחני כושר תקופתיים, גרם להתנגדות חריפה מצד ארגון המצילים, שטען מצידו כי אין טביעות בזמן שיש מצילים בחוף וכי דרישות הכושר החדשות יביאו לפיטוריהם של 50% מהמצילים.

המציל יעקב שמש טען בפני יושבי הוועדה כי הצו מבטא התנכלות ישירה באוכלוסיית המצילים המבוגרים, שסוכות ההצלה הן סם החיים עבורם. כדי להרגיע את הרוחות, קבע יו"ר הועדה אופיר פינס כי אישורו של הצו ידחה לבינתיים וכל פרק ממנו יובא לאישור נפרד בהקדם האפשרי ותוך הסכמת הצדדים. אולם הדיון בכושרם הגופני של המצילים הוא רק קצה הקרחון בכל הנוגע למצב הקיים כיום בחופי ישראל. זיהום, סכנת טביעות בכנרת, חופים צפופים ועוד קצת זיהום הם הבעיות העיקריות.

"כמו קופסאות סרדינים"

מנתוני משרד הפנים שהוצגו בדיון הועדה עולה, כי בעונת 2008 ישנם 143 חופי רחצה מוכרזים, כשמתוכם 91 הם חופים בים התיכון, 25 חופים בכנרת, 22 חופים בים המלח ו-5 חופים בים סוף. מחלוקת שעלתה בדיון סביב סוגיית החופים הלא מוכרזים בישראל, העלתה את החשש כי בכוונת משרד הפנים לאסור על רחצה בכל החופים הלא מוכרזים. מנהל האגף החופי במשרד הפנים, אשר גרנר, טען בדיון כי למרות שבמסגרת מדיניות המשרד הם מעודדים רשויות מקומיות לפתוח עוד חופים לרחצה, העלויות הדרושות לשם כך הן מאסיביות ולכן נוצר מצב שבחלק מהמקומות המציאות היא בלתי נסבלת.

יושב ראש הועדה אופיר פינס דרש בתגובה מנציגי משרד הפנים להכין תוכנית רב שנתית להגדלת מספר חופי הרחצה המוכרזים בישראל: "האוכלוסייה הולכת וגדלה והחופים שעומדים לרשותה הם קטנים וצפופים. חופי הרחצה נראים כמו קופסאות סרדינים ודרושים בהקדם עוד ועוד חופים מוכרזים", ציין פינס. עוד הוסיף בהקשר זה ח"כ דב חנין, כי על משרד פנים להביא לדיון בוועדה כל החלטה עתידית לגבי סגירת חופים בלתי מוכרזים בישראל.

משרד הפנים הודיע מצידו, כי לקראת עונת הרחצה דאג להעביר לרשויות המקומיות חמישה מיליון שקלים לטובת שדרוג אביזרי הבטיחות בחופי הרחצה, הכוללים 7,000 מ"ר של סככות, אופנעי ים למצילים ומצופים.

הכנרת מסוכנת ובעכו מזוהם

יוסף עמאר, המפקח הארצי על חופי הרחצה, דיווח במהלך הדיון כי ירידת מפלס המים בכנרת מגבירה בה את סכנת הטביעה, וכי על הציבור הרחב להיזהר: "משרד הפנים הפיץ הנחיות לראשי הרשויות הסובבות את הכנרת לפעול להגברת הפיקוח והשילוט על מנת להזהיר את המתרחצים בכנרת פן יתקרבו למדרגה המתהווה באגם בעקבות ירידת המפלס".

בתגובה לדבריו, קרא פינס לראשי הרשויות המקומיות באזור שיוסיפו מצילים לחופי הרחצה לאור הסכנה הגוברת לטביעות באגם. המפקח הארצי לבריאות הציבור, זאב פיש, טען כי על הרשויות המקומיות בישראל מוטלת האחריות למנוע את המשך הזרמת הביוב לים, וכי יש לחייבם לנקוט צעדים מספקים יותר ולהשקיע משאבים רציניים לשיפור המצב. במהלך הדיון דיווח פיש, כי במהלך עונת הרחצה ב- 2007 נסגרו 70 פעם חופי רחצה בעקבות זיהום, מספר שלטענתו לא היה כמוהו בעבר.
כשנשאל לגבי המספרים הגבוהים שנדגמו, הסביר פיש שבעקבות שכלול מערכות הניטור במשרד, הייתה עליה במספר החופים שנסגרו לרחצה בעונת 2007, עובדה שגרמה לגיחוך בקרב הנוכחים בדיון.

חופי עכו, לדברי פיש, הם מוקד בעייתי מרכזי, וקיים פוטנציאל הזיהום הגדול ביותר נכון להיום. בעקבות זרימת הביוב לים דרך נחל נאמן הנמצא במקום נוצר מצב בעייתי בחופי האזור, שבהם התחזוקה המונעת של הרשויות המקומיות רחוקה מלהיות מספקת: "ישנם חופים ברחבי הארץ שנסגרו גם שלוש או ארבע פעמים באותה העונה, והרשויות המקומיות פשוט לא עושות מספיק כדי למנוע זאת".