אחריי המבול

400 טון אשפה, הרבה יותר בקבוקים למחזור, וכמה עשרות דונמים שרופים בשמורות טבע: נזקי הפסח בראי הירוק

400 טון אשפה, זה מה שהותיר עם ישראל בשטח במהלך חג הפסח. מנתוני קק"ל עולה, שמספר המבקרים בחג הפסח הנוכחי היו דומים פחות או יותר למספרם בשנה החולפת, ושעד כה נאספו בעקבותיהם כ-400 טון אשפה, תוצר הלוואי של ניפנופי החג.

מבקבקים בשטח

כדי להתמודד עם כמויות הזבל האדירות שנצברות במהלך החג, יזם תאגיד המחזור את פעילותה של הניידת הראשונה מסוגה בעולם למחזור נייד של בקבוקים. בשבוע האחרון של חול המועד פסח סיירה הניידת בין אתרי הנופש והרחצה השונים ואפשרה לציבור הרחב לזרוק את בקבוקי השתייה שצרך ישירות לכלובי המחזור. מתאגיד המחזור נמסר, כי במהלך השבוע האחרון חל גידול של כמעט 100 אחוז במספר הבקבוקים שנאספו מכלובי המחזור ברחבי הארץ. מלבד לפעילות השוטפת של התאגיד, אספה ניידת המחזור למעלה מ-3,000 בקבוקים מאתרי שונים ברחבי הארץ. לאור הצלחתה אף שוקלים בתאגיד המחזור להמשיך את פעילותה של הניידת גם בימי חול.

אש על הפנים

נוסף לזבל הרב שנערם באתרים השונים, מכת מצרים נוספת התגלתה בצורת מדורות, שעל פי מסורת הישראלי המדליק, הפכו במהרה לשריפות. הקיץ היבש והשרב הכבד ששררו בימי החג גררו אחריהן, אמנם, מספר קטן יחסית של שריפות, אך את נזקיהן עדיין ממשיכים לאמוד בשטח. דודי ברזילי מרשות הטבע והגנים מציין, כי הוא באופן אישי דווקא פחות מוטרד מכמויות האשפה בגנים וביערות, ויותר חושש מן השריפות הנגרמות כתוצאה מרשלנותם של המטיילים: "הקיץ היבש הגיע השנה מוקדם, וכבר היו לא מעט שריפות להן נזעקו כוחות כיבוי ומסוקים, גם במהלך חופשת הפסח. שתי שריפות, שאירעו בבניאס התחתון ביום שישי ובגן לאומי ירקון אתמול נגרמו כתוצאה מרשלנות של מטיילים, שלא נזהרו בשעת הבערת האש ולא עשו שימוש נכון בפחמים. בבניאס נשרפו כ-30 דונמים ופנינת החמד היפה ביותר מסוגה בארץ בנחל ירקון כמעט ונכחדה. כוחות הכיבוי אמנם הצליחו למזער את הפגיעה בטבע, אך הנזק כבר נעשה".

על רקע שריפות אלה קורא ברזילי למטיילים לשמור על כללי בטיחות גבוהים ולהקפיד על עירנות בעת הבערת אש בשטחי הטבע, מאחר והקיץ היבש, לדבריו, גובה השנה מחיר כבד מוקדם מהרגיל. גם בקרן קימת לישראל מבקשים מהציבור לנהוג במשנה זהירות לקראת חג המנגלים השנתי שיערך בעוד פחות משבועיים, והם מצדם מציינים, שיערני קק"ל כבר החלו במלאכת הכשרת היערות וניקיונם לקראת חגיגות ה-60 לישראל.