אקסטרים מייקאובר

מוסיקה ברחובות, מיצגי סאונד ותאורה ליליים, הופעות חינמיות של אמני רחוב והמון, המון ירוק: כתבתנו ביקרה בביאנלה בבת ים ומבטיחה: אחזור גם מחר

שנתיים של תיכנונים מפורטים באדריכלות הנוף העירוני הגיעו לקיצם עם פתיחת הביאנלה הבינלאומית בבת ים ב-13 באפריל. התערוכה, שאמורה להיסגר בסוף חופשת הפסח, הינה אירוע אמנותי מכונן בתולדותיה של העיר והמדינה, שכן במסגרתה הוקמו לראשונה כ-30 אתרים המאפשרים לקהל הרחב למצוא דרכים שונות וחדשות לעשות שימוש מושכל במרחב העירוני הציבורי. בשילוב עם אדריכלי נוף, מעצבים תעשייתיים, סטודנטים, אמנים מן השורה הראשונה וכמובן תושבי בת ים, נוצרה למעשה תופעה תרבותית ואדריכלית יוצאת דופן, המהווה מעבדה זמנית לבדיקת שיפורו של המרחב העירוני. התוצאות המפתיעות והיצירתיות שבשטח, שיתוף הפעולה מצד התושבים ואווירת הפסטיבל החגיגית, הופכים את הביאנלה לאחת מן התערוכות הסביבתיות המיוחדות שנראו אי פעם בישראל.

מגדול ועד קטן

הכל התחיל מפנייה של עיריית בת ים, לפני כשנתיים, אל אוצרות התערוכה סיגל ברניר, תמר דראל פוספלד ויעל מוריה-קליין, בבקשה לפתוח תערוכת גינון בעיר. זו הובילה בתורה לדיון נרחב בסוגיית השימוש במרחב הציבורי והפרטי במרחב העירוני. בעיר שבה המרקם העירוני דחוס והצפיפות היא בין הגדולות בארץ, חשבו אוצרות התערוכה כיצד יוכלו לקדם באופן משמעותי את איכות החיים בסביבה העירונית בבת ים. בסיועה של עיריית בת ים, "קרן ברכה" וספונספרים פרטיים הפכה תערוכת הגינון לאירוע אדריכלי רחב מימדים הכולל 29 פרוייקטים הפזורים ברחבי העיר, שמהווים עדות חיה לשימוש מושכל ואיכותי בנוף העירוני לרווחת התושבים.

יעל מוריה קליין, אחת משלושת אוצרות התערוכה, ציינה כי הביאנלה היא לא אירוע לשבועיים העושה חסד עם הבחירות המקומיות שבפתח או עם פרנסי העיר, אלא מעבדת שטח הבודקת רעיונות חדשים: "מה שקורה בתערוכה כל הזמן מפתיע מחדש. מעבדה היא באמת מילת המפתח כאן. זהו סוג של הפרטה של המרחב הציבורי שבחלקו אמור להמשיך ולהתקיים גם אחרי התערוכה בסיועם של העירייה ובסיועם של התושבים שמרגישים מאוד מעורבים. עם סיום התערוכה נמשיך לבדוק כל פרויקט, נראה מה יוכל להישאר, מה זמני, מהם הדרכים לשמור על הפרוייקטים וכדומה".

צבי הלברכט, מעצב תעשייתי האחראי על מיצג "גן עדן קטן" בתערוכה, הסביר כיצד שאפה הביאנלה לחבר את התושבים לסביבת מגוריהם, לגרום להם לחשוב על הגינה הציבורית שליד הבית וללמדם כיצד יוכלו לטפח ולשמור עליה. "התושבים שהיו חשדנים בתחילה רוצים עכשיו להיות יותר מעורבים בעשייה. מבוגרים, צעירים, ילדים, משפחות מכל גיל ומכל צבע הפכו לחלק בלתי נפרד מהתערוכה שבה הם גם פעילים וגם נהנים מפירותיה. מה ששמחנו לגלות זה גם את הקשר שנוצר יש מאין בין השכנים בעקבות ההתערות יחדיו".

מתיחת פנים

ריקשות, אופניים להשכרה בחינם, שאטל שעוברת מדי 20 דקות ברחבי העיר ואוספת את המבקרים מפרויקט אחד למשנהו, מוסיקה ברחובות, מייצגי סאונד ותאורה ליליים והופעות חינמיות של אמני רחוב, זמרים ולהקות הם רק חלק מהאווירה הפסטיבלית השורה על העיר בימי חול המועד.
בין לבין תוכלו לשוחח עם תושבי העיר הפעילים במיצגים, ולחזות פנים אל מול פנים בשינוי הגדול שעשתה התערוכה לפניה של העיר ובעיקר לתושביה.

בביקור שערכנו במיצג "גן עדן קטן"- מרכז שכונתי לחקלאות אקולוגית במרחב העירוני - מצאנו איך הופכים חצר מזוהמת המשותפת לשיכוני המגורים לפנינת חמד. תוך שלושה שבועות הרימו התושבים חלקות גינה קטנות, שם הוכשרו בנטיעה, גידול ואחזקה.

איריס דרעי, שהגיעה עם בנותיה הקטנות אורי וגאיה לטפח את הערוגה המשפחתית במקום, נראתה נלהבת למדי: "אנחנו גרים כאן בשכונה במשך כמה שנים, לא הכרנו את השכנים, והפרויקט הזה יצר אינטראקציה עמם ומקום למפגש. זה מוציא אנשים מהבית, הילדים שלנו לוקחים בזה חלק, אנחנו לומדים המון על גידול שתילים בעיר, משתתפים בסדנאות להכנת קומפוסט וקוצרים את הפירות הלכה למעשה".

גם בפרוייקט "מנות גן" ראינו כיצד הפך שטח ציבורי עזוב למרחב ציבורי פורה. יעל מוריה-קליין שיתפה אותנו בתהליך הפרטת השטח הציבורי הפתוח מידי העירייה וחלוקתו באופן זמני ולא קנייני לתושבים: "זהו גן התחום בין מבני המגורים. חילקנו אותו ל-72 חלקות שוות גודל למספר המשפחות הגרות כאן בשכונה, דבר שיצר אדמה סמי-פרטית. סיפקנו את חומרי הגלם, את הגנן, את שירותי התכנון והפכנו בעזרתם של התושבים את נושא החקלאות העירונית לנגישה יותר עבורם. לא הגבלנו את התושבים, וכל אחד מהם יכל לבחור לעשות מה שהוא רוצה בשטח שקיבל. יש כאלה שבחרו להקים בה חממה, מזרקה, גן יפני וגם מקום לעשות על האש. האינטרקציה שנוצרה בין התושבים, בחינת האסטטיקה של האחר והדאגה לסביבה יצרה כאן תופעה שמוכרת ברחבי העולם בשולי הערים, אולם השוני פה מתבטא בעיקר בקירבה לשיכונים".

על הדרך

פרויקטים נוספים שצדו את עיננו:

"פנס רחוב עם שלטר" - בו התקינו בגן ציבורי פנסים המאפשרים שליטה של התושבים בתאורת הרחוב (התושבים היושבים בגינה יכולים להדליק או לכבות את האור בכל שעות היום) בדרך שהעתיקה את הבילוי בסלון הביתי אל הגינה שמחוצה לו. בזמן התערוכה תוכלו ליהנות מהופעות רחוב וממוסיקה במקום.

"טבע בעיר" – משתלה שהייתה קיימת בשטח גדול בלב השכונות לפני עשרים שנים הפכה עם השנים לאתר מוזנח. הרעיון לשקם את המקום הפך את המזבלה השכונתית לשמורת טבע בה לקחו את כל הצמחייה המאפיינת את בת ים ושתלו במקום. לצד דיונות שהובאו אליה באופן מלאכותי, ושהיו פעם חלק בלתי נפרד מן העיר, הותקנה במקום גם אמבטיית סאונד. בשעות הלילה נהנים המבקרים בתערוכה ממיצג סאונד חדשני של האמן הבינתחומי אורי דרומי, בו מתקבלת הרגשה מוחשית יותר של המים והאור במקום.

תחנות אוטובוס מעוצבות - במקום הפרסומות הרגילות בתחנות אוטובוס המפוזרות ברחבי העיר הושמו תמונות שצולמו בבתיהם של תושבי בת ים. הצילומים שנעשו בסלונם הפרטי של תושבי העיר מעניקים תחושה ביתית גם בדרך אל המשרד.

לאורך כל ימי הביאנלה תוכלו ליהנות מסדנאות מעשיות הקשורות בחקלאות עירונית וגידולים ביתיים (בשעות אחר הצהריים באתר "גן עדן קטן"), משעת סיפור וממפגש עם סופרים מדי יום בשעה 19:00 באתר "פנס רחוב עם שלטר", מ"פסטיבל בשקל" ומחגיגת המימונה בשיתוף התזמורת האנדלוסית ושרית חדד באמפיתיאטרון (26.4 בשעה 21:00).

מוקד מידע: 035060799
אתר הביאנלה: http://www.biennale-batyam.org/
שעות פתיחה: ימים ד'-ה' 14:00-23:00 , יום ו' 12:00-16:00.
איך מגיעים: קווי אוטובוס מתל אביב לבת ים: 10, 18, 25,40, 42, 46. לבאים דרך איילון כניסה דרך מחלף דב הוז עד לטיילת בת ים, לבאים מכיוון דרום - יציאה במחלף חולות לכיוון בת ים ויציאה במחלף קוממיות עד חוף הים.