האוטו שלנו קטן וירוק

חשמלי, היברידי, יקר אבל חסכוני: תערוכת אוטומוטור 2008 סביבתית השנה יותר מתמיד, ופתוחה לאורך חול המועד

הבזקי מצלמות הסלולאר והדיגיטל גרמו לי לרגע לחשוב שיש כמה סלבריטאים שמסתובבים להם בתערוכת אוטומוטור השנתית בגני התערוכה. רק במבט שני התברר לי שהפעם המכוניות הן אלה שמושכות את עיקר תשומת הלב, יחד עם אותה בלונדינית ששוכבת עליהן (כן, גם השנה לא פסחו עליה). ולמרות אותה בלונדינית מסורתית, אוטומוטור השנה מביאה עמה חידוש שככל הנראה רק יילך ויתרחב: המהפכה הירוקה, מההיברידי ועד לחשמלי, שמתרחשת בכלי הרכב בכל העולם.

עתיד נטול מוסכים

תערוכת אוטומוטור ה-20 שנפתחה אתמול (שני) בישראל היא כנראה אחת מן החגיגות השנתיות לכל חובב רכב מצוי ולעוסקים בתחום. מתוך כ-120 מציגים שונים בתערוכה, כעשרה מציגים חשפו בפני הקהל הרחב את התרומה הירוקה שלהם לסביבה.

טויטה, הונדה, שברולט ולקסוס הציגו את דגמיהם המובילים בקטגוריית הרכבים ההיברדיים, שני יבואנים נוספים הציגו את דגמיהם בקטגוריית הדו חשמליים (קטנועים חשמליים) והיו גם שניים שהציגו פתרונות סביבתיים משלהם: רכבים ממונעים חשמלית לאוכלוסייה מבוגרת ואופניים בעיצוב חדשני. נוסף להם, היו גם כאלה שמכרו מוצרים בעלי אפקט סביבתי יותר או סביבתי פחות, ונראה שירוק הופך לנדבך משמעותי, שמעניין את היצרנים ואת המשווקים ולא פחות מהם - גם את הצרכנים.

על מחירים שווים לכל נפש עדיין אי אפשר לדבר באופן גורף, אך הטכנולוגיות החדשניות החשמליות אכן מאירות באור אחר את כל ענף הרכב בעולם. המכוניות עם השלט והסוללות ששיחקנו בהם בילדותינו הן, למעשה, הדור הבא של כלי הרכב. עתיד בלי עצירות תדלוק, בלי החלפת שמנים, בלי פילטרים וכמעט בלי תיקונים במוסכים - זהו כבר לא חלום רחוק הכתוב בסרט עתידני, אלא מציאות חיה שניצניה פורחים פה ושם.

פריוס בראש, והמימן בדרך

מובילת כלי הרכב ההיברדיים בארץ היא פריוס מבית טויטה, לה ניתן מקום של כבוד בתערוכה. מיליון רכבים מדגם זה נמכרו כבר ברחבי העולם, ולמעלה מ-2,000 בישראל. לגבי רכבים המבוססים על אנרגיית מימן, בינתיים נראה כי אין לה תשתית בעולם; בטויטה, אם כן, לא מדברים עליהם בינתיים כרלוונטית. השאיפה שם מתרכז ברכבים חשמליים לחלוטין, דוגמת דגם ה פריוס plug-in, ובעוד כחמש שנים צופים שלכל הדגמים של רכבי טויטה תהיה גם אופציה היברידית.

הרכב היברדי השני הנמכר בישראל שהוצג בביתני התערוכה, נמצא בקטגוריה המשפחתית. ההונדה סיוויק הידידותית לסביבה, שכבר לפני 12 שנה החלו בפיתוחה מכרה, לפי נתוני החברה עד סוף שנת 2006 מעל 200 אלף מכוניות היברדיות בעולם, ובישראל כ-850 רכבים.

הפריוס והסיוויק דומות במחירן ועולות 147 אלף שקלים. יש שאומרים שבכל חברה תקבל איבזור שונה או הנחות, וזאת הלקוח יצטרך לבדוק בטרם הרכישה. שני רכבים נוספים מבית שברולט ולקסוס, שהושקו לראשונה בתערוכה ובישראל, עדיין לא נמכרים בארץ. שברולט אמורה להיכנס לשוק ההיברדי הישראלי בעוד כשנה, ולקסוס (חברת בת של טויטה) תגיע לארץ בגרסה היברדית "יוקרתית", כך מבטיחים לנו, רק באוקטובר.

הטענה כל 50 ק"מ, אבל בלי שמן

קטנועים חשמליים, המונעים בכוח מצבר ומנוע חשמלי, חודרים גם הם לשוק הישראלי, ובינתיים ישנם כמה סוגים על הכוונת:

E-max
חברה גרמנית המייצרת בסין ומוכרת מאות דגמים בחודש ברחבי ארצות הברית ואירופה, ותשווק בארץ החל מחודש מאי.
כוח סוס: 50 סמ"ק, פועלת על סוללה וניתנת להטענה בשקע ביתי רגיל.
טווח הטעינות: 50 ל-80 ק"מ.
מחיר: בין 13-15 אלף שקל. ירידת ערך ממוצעת בשנה של 10 אחוזים, בשל השחיקה הקטנה יחסית.

EVT
חברה טיוואנית, שנכנסה לשוק האירופי בשנת 2001 ומוכרת כמה עשרות אלפי קטנועים בעולם בכל שנה.
כוח סוס: 50 סמ"ק. פועלת על סוללה וניתנת להטענה בשקע ביתי רגיל.
טווח הטעינות: 50 ל-80 ק"מ.
מהירות מירבית: 55 קמ"ש.

Vectrix
חברה אמריקאית שעדיין לא נכנסה לשוק המקומי, אולם עתידה לעבור את התקינה האירופית בחודשים הקרובים ולהימכר בישראל.
מהירות מירבית: 100 קמ"ש
טווח הטעינות: 110 ק"מ.
מחיר: 45 אלף שקל.

הקטנועים הירוקים אכן שקטים, ואין ספק שעלויות ההחזקה שלהם הן יותר זולות, מאחר ואין צורך בהחלפת שמנים, פילטרים וכדומה. אולם, נראה שדווקא טכנולוגיות הדור השלישי בקטנועים, שיחלו בייצור מסחרי בעולם ובמקביל גם בישראל באוגוסט 2008 ובמהלך 2009 יהיו דגמים מעשיים יותר לנהג הממוצע, מאחר וטווחי הנסיעה בהם יהיו גדולים יותר, כמו גם טווח המהירות המירבית.