כדור הארץ בידינו

רולרבליידס בתל אביב ומסיבה עם סלקציה ירוקה: אירועי יום כדור הארץ היום ברחבי ישראל, וכמה תמונות מהחגיגות בעולם

למרות שכבר החל לקרום עור וגידים בשנות ה-60 של המאה שעברה, יום כדור הארץ היה צריך טרנד כדי שיחגוג אותו בצורה רצינית ומקיפה יותר. אם בשנות ה-80 שרו למען שלומם של הילדים בעולם ובשנות ה-90 למען השלום, הגיע גם שעתה היפה של הסביבה לומר את דבריה. מכיכרכ רבין ועד היערות בצפון: כל אירועי יום כדור הארץ בישראל, וגם כמה מההתרחשויות, הצפויות ושהיו, מחוצה לה.

אזור הצפון: לראשונה מארגנת קק"ל אירוע רב משתתפים לרגל יום כדור הארץ בשיתוף עם מגזין "גלילאו צעיר": כ-850 משתתפים בני 8-15, בליווי הוריהם, יקחו היום חלק בפעילויות חינמיות שתערוך קק"ל ביערות ביריה, חולדה ולהב. בשילוב סיורים במקום, סיפורים על התיישבות וציונות והסברים על חשיבות הנטיעות, מאורגנת פעילות מיוחדת שנועדה להקנות לילדים ידע על דרכים לחסכון במים, על הקטנת הפסולת והתחממות כדור הארץ. הפעילות שתערך בין 3-4 שעות, תכלול גם הכנת מזכרות מהטבע למשתתפים. הילדים והוריהם יבקרו ב‏יער ביריה, יער חולדה ויער להב.

בתל אביב מתוכננות מספר פעילויות: פסטיבל "משפחה בכיכר 2" נפתח היום ויימשך גם מחר. במסגרתו תהפוך כיכר רבין למתחם חוויתי ענק לכל המשפחה שבמרכזו נושא השמירה על כדור הארץ. בין הפעילויות המתוכננות: יריד הצעצועים הראשון בארץ לצעצועים ממוחזרים. הילדים מוזמנים להביא את את הצעצועים הישנים שלהם מהבית ולהחליפם עם צעצועים של ילדים אחרים, או לקבל בתמורה פריטים ממוחזרים מהחנות הממוחזרת . כמו כן, יוזמנו ילידכם לחתום על האמנה הירוקה חותמים על האמנה הירוקה בטביעת אצבע על קיר ענק במרכז הכיכר. מיצג המחזור של העירייה יגיע היום לשיאו, עם ההכרזה על הזוכה בתחרות המחזור הגדולה. כמו כן, יוכלו הילדים להשתתף במתחמי היצירה והסדנאות בכיכר, שישתמשו בחומרים מוחזרים ושקיות ממוחזרות.

מכיוון שלא נולד הילד שיסתפק בסדנת יצירה פשוטה ומעט מחזור, הכיכר תמלא גם מופעי ילדים שונים: הקרקס של רינת עם רינת גבאי, סבא טוביה, דנה דבורין במופע טולי בלבולי, כוכבי הפיג'מות, קובי מחט, מופע נחשון והחברים מערוץ הופ!, מופע בכיכובו של אסף אשתר, קרקסים, קיר גרפיטי ענק, מתחם תיאטרון , הפעלות של "המדעטק" -מוזיאון המדע והחלל, ג'ימבורי ענק, סטודיו צילום משפחתי, שדרת משאלות ועוד.

בלילה משתלטים הגדולים על העניינים, ורחובות העיר יעברו לרשותם של הלא המזהמים. 700 רוכבי אופניים ורולרבליידס יתגלגלו בעיר במטרה לקדם את התחבורה הידידותית לסביבה בערים. בהפנינג רב משתתפים בו כולם ילבשו ירוק, יצאו בשעה 22:00 מתיאטרון הבימה הרוכבים לנסיעה לעבר נמל תל אביב. זו תסתיים ברחוב אלנבי פינת הטיילת, בסמוך למועדון הסטייג'. בחצות תוכלו להצטרף למסיבת "כדור הארץ בידינו" שתיערך במועדון (רחוב יונה הנביא 2), ובשביל לעבור סלקציה ביתר קלות, עדיף שתלבשו ירוק. הרכיבה והמסיבה פתוחים לכלל הציבור ללא תשלום.

עצרת פלמחים ועלייה לירושלים

ישראל אקולוגית,הוועד להצלת חוף פלמחים, וארגונים נוספים מארגנים היום עצרת בליווי סיורים בחוף פלמחים כמחאה על גידור החוף והתוכנית לבנות בו כפר נופש. המארגנים מבטיחים עצרת "בסגנון פעילות חוף כיפית עם סיורים בשטח". ה"מתנחלים" בשטח מזמינים את כלל הציבור להצטרף החל מהשעה 17:00 ועד מאוחר בלילה.

כמו כן, קבוצה של עשרות פעילי" ישראל אקולוגי"ת שיצאו אמש מחוות עמק הטל ברחובות במסעם לירושלים, ממשיכים היום בעלייה ירוקה לרגל בקריאה לעצור את הבניה בחוף פלמחים ,לבטל את ההחלטות להריסת חוות עמק הטל ע"י מנהל מקרקעי ישראל ועיריית נס ציונה, ולהביא למודעות הציבור והכנסת את המאבק הסביבתי בארץ.

עשרות הפעילים ישנו הלילה ביער חולדה, וימשיכו היום לכיוון הכנסת. ביום חמישי הם יגיעו לירושלים דרך עין כרם, ומשם יחברו לפעילים נוספים לעריכת עצרת סיום בכותל.

העולם כמרקחה

נושאי איכות הסביבה נוגעים מדי יום לכל אחד מאיתנו, ולפעמים חולפים על פנינו בלי משים. במדינות רבות בעולם בחרו לשים דגש על יום זה ולהקדיש אותו למען הסביבה באירועים מיוחדים שיצויינו במשך כל השבוע:

מוסקבה: ב-26 באפריל ייערך פסטיבל אקולוגי בפארק ויקטורי. אלפים איש צפויים להגיע לאירוע, ששואף לעורר מודעות ציבורית, בעיקר בקרב הנוער והילדים, לגבי נושאי התחממות כדור הארץ, שמירת החי והצומח וכדומה.

ארצות הברית: יום כדור הארץ צויין במשך שלושה ימים בסוף השבוע האחרון בשמונה מדינות, ביניהן שיקאגו, מיאמי ואפילו דנוור, שחוגגת אותו לראשונה. מפסטיבלים בסנטרל פארק בהשתתפות מוזיקאים ושחקנים ידועים ועד פעילויות לכל המשפחה, והכל למען מטרה ירוקה אחת.

בואנוס איירס: 5,000 איש צפויים להשתתף בחגיגות בבירה הארגנטינית, כשעל הפרק ניצבות הבעיות העיקריות עימן מתמודדת כיום ארגנטינה: טיפול באשפה,שיפור מקורות האנרגיה, פתירת בעיות המים ובעיות התחבורה. האירועים שיתחילו באופן רשמי היום, ימשכו גם ב-26 באפריל לאורך הלילה.

טוקיו: יום כדור הארץ צויין ביפן במהלך סוף השבוע האחרון באירועים רבים ברחבי טוקיו. כ-40 מסעדות הציעו לעוברים והשבים תפריט על טהרת האורגניות, נוסף לשוקYoyogi ובתי קפה ברחבת פארק איכרים וממכר מוצרים אקולוגיים בעבודת יד. כמו כן, דאגו היפנים ששני ימי הפסטיבל יהיו מנוהלים במאת האחוזים על ידי אנרגיה ירוקה, באמצעות אנרגיה סולארית, אנרגית ביו- דיזל או אנרגיה מבוססת מים.