לך תמצא חניה

במשרד התחבורה מבטיחים רכבת משופרת עד 2015, בתל אביב מאיימים להיחנק עד אז: התחרות על שני מיליון שקל מכספי עמותת "תחבורה היום ומחר" נפתחה בדיון סוער

"תחבורה היום ומחר", העמותה הישראלית לתחבורה בת קיימא, החליטה לעשות מעשה ולקדם בעצמה את נושאי התחבורה במדינת ישראל, כעשור שנים לאחר הקמתה. בחסותם של משרד התחבורה והמשרד לאיכות הסביבה, נפתחה אתמול (חמישי) באופן רשמי תחרות מטעם העמותה המזמנת רשויות מקומיות להציג תוכניות לפרוייקטים תחבורתיים, שיציעו פתרונות שאינם נסמכים על רכב פרטי וסלילת כבישים חדשים. המטרה המוצהרת היא כמובן לעודד שימוש בתחבורה ציבורית, הליכה ברגל, רכיבה על אופניים, שינויי הרגלי הנסיעה וייעול השימוש ברכב פרטי.

מנכ"ל "תחבורה היום ומחר" תמר קינן, מציינת כי 48 ערים, רשויות מקומיות ומועצות אזוריות נרשמו לתחרות ובמהלך החודשיים וחצי הקרובים הם יגישו את התוכניות לועדת השיפוט: "בחודש אוקטובר 2008 אנו נכריז על הזוכים ונציג את הפרוייקטים באירוע ציבורי רב משתתפים. בין שלוש הרשויות הזוכות יחולק פרס כספי בשווי כולל שני 2 מיליון שקלים למימון התוכניות. זוהי הזדמנות אמיתית לשינוי תפיסתי בנושא השימוש ברכב הפרטי בישראל".

יש תוכניות, אך לא בהכרח לוח זמנים

בעיות התחבורה בישראל הן אמנם לא עניין חדש במחוזותינו, אך נראה שאט אט לכל ברור שאם לא נתחיל לפעול במהרה בעניין אזי נצא מופסדים גם ברמה הלאומית גם ברמה הכלכלית וגם ברמה החברתית. גדעון סיטרמן, מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, נשמע באירוע להשקת התחרות מעודד יותר לגבי ההתנהלות של משרדו ברמה הלאומית, שלדבריו, כבר בשנת 2007 הציגה תוכנית חומש כוללת ליעדי משרד התחבורה: "כיום אנו מקצים יותר תקציבים לתחבורה ציבורית על מגוון השקעותיה. הורדנו 2.5 מיליארד שקלים מתקציב כבישים בין עירוניים והעברנו אותו בעיקר לפרוייקטים של מערכות הסעת המונים המופעלות בהנעה חשמלית באזורים המטרופולינים. יש לנו תוכנית פיתוח רב שנתית לרכבת ישראל אותה אנו מקדמים משנת 2003 ועד 2015 בהשקעה כוללת של 30 מיליארד שקלים, וידינו עוד נטויה". סיטרמן הוסיף ואמר, שהשינוי הגדול שחל בתפיסת המשרד הוא הקשר בין החומרה, הכבישים והמסילות, לבין התוכנה, כלי הרכב הפרטיים והציבוריים, שבעבר פשוט לא הייתה ראייה תכנונית לגביהם והם סבלו מהיעדר סנכרון בתוך משרד התחבורה.

כעת, מציין סיטרמן, על הפרק עומדות שתי תוכניות עיקריות, שעדין לא נקבע עבורן לוח זמנים מפורט:

1. הקמת רשות לתחבורה, גוף נפרד בתוך המשרד, שמטרתו תהיה לשפר את ניהול התחבורה הציבורית בישראל ולהיות אמון על התהליך וקידומו בתוך הממשלה.
2. יצירת ארבע רשויות מטרופוליניות בערים תל אביב, ירושלים, חיפה ובאר שבע, שתפקידן יהיה לנהל ולתכנן את התחבורה ברחבי כל מטרופולין.

למרות מערכת היחסים הפורה עם המשרד להגנת הסביבה, מתריע סיטרמן על הבעיות שמתעוררות עם הרשויות המקומיות ועם הממשלה, שלעיתים קרובות מפריעות למשרד בעבודתו מאשר מקלות עליו. על הפוליטיקה הפנימית שנוצרת בין הרשויות מקווה סיטרמן שמשרדו יוכל להתגבר.

"ללא תחבורה ציבורית תל אביב פשוט תיחנק"

בניגוד לאופטימיות בדרכים שהציג משרד התחבורה, בעמותת "אדם טבע ודין" דווקא מודאגים מחוסר התיאום שקיים בין מטרות המדינה להקצאת משאביה. עו"ד אלי בן ארי ציין בהקשר זה שהמשרד מדבר בגדול על תחבורה ציבורית, אך בפועל הוא נוקט בצעדים אחרים לגמרי. בן ארי ציין כדוגמא את מה שקורה למשל בחוות רונית בחוף השרון, בה משקיעים מיליוני שקלים בהפרדה בין מסילת הרכבת לדרך חקלאית באזור כפרי בו נוסעות מכוניות רבות של תושבי האזור. "במקום לסגור את הדרך בונים מפלס" רעם בן ארי והוסיף שהמדיניות היא קודם כל לדאוג לנהגים, כי כולנו נוהגים, ולכן הם היו מצפים ממשרד התחבורה להשקיע בתכנון תחבורה כלל ארצי כדאי למנוע טעויות מסוג זה.

גם לד"ר משה טיומקין, ראש רשות התחבורה, התנועה והחנייה בעיריית תל אביב-יפו ומותיקי העיר תל אביב, היו טענות קשות כלפי משרד התחבורה. טיומקין טען בדיון, שאמנם מנכ"ל התחבורה סיטרמן דיבר הרבה, אך מדבריו אין משתמע מיהו זה אשר אחראי לביצוע הדברים בפועל.

טיומקין חזר ואמר כי לעיריית תל אביב יש את האחריות ואת היכולת וכי הם גם מוכנים לקחת מנהיגות בנושאי תחבורה, אך הבעיה מתחילה כשהסמכות נמצאת בידי הממשלה ושאין מדיניות כלל ארצית בעניין (כמו שקורה בקרב החברות הפרטיות שמעודדות החזקת רכב לעובדיהן): "יש לקונה בסיסית בתחום של הסמכות והאחריות בין הרשויות, וכל עוד לא יוסדר הביצוע בפועל, לא יצא דבר לפועל. אני צופה שבעשר השנים הקרובות העיר תל אביב תימצא בבעיה חמורה בעקבות העבודות על הקו האדום של הרכבת הקלה והצמצום הצפוי במספר מקומות החנייה בעקבות ביטולם של מגרשים פרטיים ששימשו בעבר לחנייה ונמכרו. ללא תחבורה ציבורית העיר פשוט תיחנק. כבר היום הדרישה למקומות חנייה בשעות הלילה לתושבי תל אביב היא כמעט כפולה ממספר התושבים. אני מאמין שאם נקבל יותר סמכות, אז קצב הדברים יהיה מהיר יותר".