מונית הכסף

נהג המונית ההיברידית הראשונה בארץ מרוצה: "אני חוסך 2,000 שקל כל חודש, בלי לעשות כלום". על נפלאות ההיבריד

חשבתם פעם איך זה יהיה לקום בוקר אחד לעולם שבו נהג המונית שלכם לא יקטר, לא ישנא את ראש הממשלה ויהיה מבסוט מהחיים? הבוקר הזה , רבותיי, הגיע למרכז תל אביב. אם גם אתם תתקלו באורן יצחקי, נהג המונית ההיברדית הראשונה בארץ, תזכו לגלות שיש נהגים שפשוט נהנים לקום כל בוקר לעבודה. זה אמנם נכון, שאין מדובר במונית הכסף המרבה להסתובב בכבישי גוש דן, אך לדברי אורן אין ספק שהמונית עושה יותר כסף ממה שהיה מאמין.

חיסכון של 2,000 שקל בחודש

בשלושת החודשים האחרונים נוסע אורן יצחקי, בעל ותק של 15 שנה בעסקי המוניות הפרטיות ומוניות השירות, במונית ההיברדית הראשונה (טויטה פריוס) שרכש נהג מונית בישראל. "אני פשוט מאוהב באוטו הזה. זה לא קרה לי אף פעם בחיים שכל כך איכפת לי מכלי רכב", אומר יצחקי בעודו מבריק את פנים המכונית משאריות אבק בלתי נראות לעין. "הרכב הזה העלה לי את רמת החיים. בלי לעשות כלום, אני מקבל 2,000 שקל כל חודש, בגלל שתצרוכת הדלק של הרכב קטנה. יש לי יותר נסיעות פרטיות, אנשים מבקשים ממני יותר כרטיסי ביקור וסך הכל בחודשים האחרונים גם העבודה עלתה. אני רואה בשטח איך לאנשים יותר איכפת מזיהום אוויר ומאיכות הנסיעה, וזה טוב לעסקים".

יצחקי מספר שהמונית ההיברדית לא רק חוסכת לו מדי חודש אלפי שקלים, אלא שגם במעמד הקנייה הרכב היה זול יותר מהמונית הקודמת שרכש: "הרכב הקודם עלה לי 9,000 שקל יותר מההיברדית," הוא מספר בסיפוק, ונותן קרדיט להטבת המס על רכבים היברידיים (בסך 30 אחוזים החל מינואר 2008, לעומת 78 אחוזים ברכבי בנזין). "מאז אני מבסוט עד הגג, כל יום שאני בא לאוטו אני פשוט אדם מאושר".

טנק דלק ליום עבודה, מספר יצחקי, עולה לו בין 50 ל-55 שקלים ל-205 ק"מ, לעומת 130 שקלים ששילם קודם לכן על אותו המרחק (החישוב לפי 6 שקלים לליטר דלק). "זה חיסכון משמעותי מאוד עבורי, ואני פשוט לא עושה כלום בשבילו. ממש מתנה. השינוי השני הוא כמובן באיכות הנסיעה ואיכות הנהיגה. הרכב יותר שקט, ממש לא שומעים את המנוע וכשהמזגן פועל אין צורך שהמנוע ידלוק. האנרגיה ברכב ממוחזרת. זה לא קיים ברכבים אחרים, וזה יתרון עצום בעיר כמו תל אביב".

לפי נתוני סוכנות יוניון מוטורס בע"מ, עד סוף 2007 נמכרו בעולם למעלה ממיליון רכבי פריוס היברידיות, ובישראל בלבד נמכרו ב-2007 למעלה מ-1,000 רכבים. בועידת עסקים וסביבה שנערכה בחודש ינואר 2008 ציין מנכ"ל יוניון מוטורס, מיכה כרמון, כי הביקוש למכוניות היברדיות בישראל כפול מזה שהחברה תוכל לייבא לארץ ב-2008 ועומד כיום על 3,000 רכבים.

היברידי: איך זה עובד?

הרכב ההיברדי עובד על שני מקורות המספקים אנרגיה:
1. מנוע בנזין.
2. מנוע חשמל.

בזמן הנסיעה משתלבים שני המנועים יחד או כל אחד לחוד בהתאם לתנאי הדרך, ויושבי המכונית יכולים לצפות בכך בזמן אמת במוניטור האנרגיה המותקן ברכב. רכב הפריוס, בו נוהג יצחקי, הוא רכב המטעין את עצמו, בעל צריכת דלק של 25 ק"מ לליטר בתנאי מעבדה. פליטת המזהמים של הפריוס עומד על 104 ק"מ לליטר.