ירוק, המפקד!

חייל אחד מחזר שמן, חייל אחר פיתח בית מלאכה ירוק: האם המוחות הירוקים הבאים יבואו מבין שורות צה"ל?

"כשהגעתי לתפקידי כשר להגנת הסביבה", חשבתי שצה"ל ונושאי הגנת הסביבה לא דרים בכפיפה אחת. זוהי השנה השלישית שאני משתתף בטקס זה, ואין יותר מרוגש ממני במעמד זה. השנה אני יכול לומר, חל מפנה משמעותי בצה"ל וישנה פתיחות רבה והבנה לנושאי איכות הסביבה".
במילים אלו פתח את דבריו השר להגנת הסביבה, גדעון עזרא, בטקס הענקת מגן השר להגנת הסביבה לחיילי צה"ל. בטקס, שנערך במעמד הרמטכ"ל גבי אשכנזי, ובליווי בכירים מהמשרד להגנת הסביבה הוענקו מגנים אישיים ויחידתיים, תעודות הערכה ופרסים על יצירתיות וחדשנות סביבתית בצה"ל לשנת 2007.

צעד קטן לצבא

זוהי השנה החמישית בה נערכת תחרות "מגן השר להגנת הסביבה" בשיתוף צה"ל והמשרד להגנת הסביבה. אשכנזי ציין בטקס, שלמרות שצמצום הפגיעה בסביבה אינו תהליך מיידי וכי הוא מצריך שינוי מחשבתי, צה"ל ימשיך למלא את משימת השמירה על ביטחון ישראל, תוך צמצום מתמיד של הפגיעה בסביבה. בתחרות מגן השר, שמטרתה להעלות את המודעות בצה"ל להגן על הסביבה ולשמור על ערכי הטבע והנוף, השתתפו למעלה מ-37 יחידות צה"ליות כשמתוכן עלו כ-23 יחידות לשלביה הסופיים.

שלושה פרויקטים ירוקים מתוכם הגיעו לשלושת המקומות הראשונים בתחרות, פרוייקטים שהביאו לשינויים משמעותיים ביחידתם, לשיפור בתנאים הסביבתיים של העובדים בה ולהטמעת התהליכים "הירוקים" בצבא.

אחד מאותם פרוייקטים, שזכה גם במקום הראשון בתחרות וגם במגן אישי ליוזמו, רנ"ג נחמיה לוטן, שייך לאגף הלוגיסטיקה ולמפעל הרכב בצה"ל על פיתוחה של מערכת לשם איסוף שמן ודלקים ומחזורם. בסרטון שהוקרן בטקס על המערכת החדישה צויין, כי תהליכים שהיו גורמים לזיהום קרקעות, כרגע נמנעים לחלוטין בעקבות פיתוחה של המערכת.

הסרטון שהציג את חיילי צה"ל באגף הלוגיסטיקה עובדים מתחת לכלי הרכב המשוריינים, כשכמויות שמן רבות זורמות תחתיהם, הציג את הפתרון הפשוט, לכאורה, שפותח על ידי לוטן והוא חיבור צינור עילי למניעת העבודה תחת כלי הרכב לאיסוף השמן ולמחזורו. לוטן הסביר בסרטון, שליטר שמן מזהם מיליון ליטר מי שתייה, וכי תהליך החלפת השמנים לידידותיים למשתמש נתן תמריץ לשמירה על הסביבה ולמניעת הפגיעה בה תוך חיסכון בזמן ובמשאבים, שיפור כשירות הכלים ושיפור בטיחותו של איש המקצוע. כך, למעשה, פעולתו הפשוטה של אדם אחד הביאה לפיתוחה של שיטה שלא רק משפרת את תהליכי העבודה בשטח אלא גם מצמצת את הפגיעה במשאבי הטבע.

חיסכון כספי וסביבתי

מלבד ליחידת הלוגיסטיקה, שזכתה בשני המקומות הראשונים בתחרות, זכו גם יחידת האחזקה האווירית בחיל האויר על פיתוח בית מלאכה "ירוק" לשיפוץ מנועי סילון; בית הספר לקצינים, בה"ד 1, על הכשרתם של 6,000 צוערים בשנה כקצינים שומרי טבע בשיתוף עם רשות הטבע והגנים וכן גם בסיס עובדה של חיל האוויר על אימוץ שמורת הטבע "חולות כסוי" ושיקומה.

פרויקט נוסף שזכה לתעודת הערכה ניתן לבסיס נבטים על פיתוח וייצור מתקן לדחיסת פחיות, שתרם לחיסכון של כ-100 אלף שקלים בשנה ולשיפור הטיפול בחומרים מסוכנים. המתקן החדש, שהביא לדחיסתם של כ-750 פחיות שמן המשמשות במטוסים לחבית אחת במקום ל-15 חביות, הוזיל את עלות פינוי החביות לרמת חובב והביא לצמצום סכנת זיהום הקרקע ומקורות המים. גם פרוייקט המחזור של פסולת אורגנית ופיתוח המערכת לטיפול בתרחיף טיהור בעורף ולפיזורו בקרב זרוע היבשה זכו להערכה רבה מצד שופטי התחרות מטעם משרד הבטחון, המשרד להגנת הסביבה, צה"ל ורשות הטבע והגנים.

צה"ל בתמונות

גולת הכותרת של התחרות ניתנה לצלמים הזוכים בקרב חיילי צה"ל בתחרות "צה"ל והסביבה בעין המצלמה". שלושת המקומות הראשונים, אליהם הגיעו רס"ן אבישי בקר, סרן (מיל') עודד גל ורס"ן תומר וסרמן, הציג את נקודת מבטם של החיילים על הדרך בה הם רואים את השפעת הפעילות הצבאית על הסביבה. סרן עודד גל, שזכה במקום השני בתחרות, סיפר כי תחביב הצילום קיים אצלו כמה שנים, ושתמיד השתדל להביא את מצלמתו גם במהלך תפקידיו ביחידות המבצעיות, כדי למצוא רגעים קטנים ויפים בתוך הפעילות השוחקת. אחת שכזו צולמה בעת אימון מילואים בגבול הצפון שהופסק לזמן קצר בגלל השלג.