אי-כאוס

מתחם איקאה בראשון לציון שוב בכותרות. הפעם האצבע המאשימה מופנית כלפי שר הפנים מאיר שטרית, על "אי עשייה". שטרית בתגובה: לא מתערב בעניין

עמותת "ישראל אקולוגית" ממשיכה לנעוץ ציפורניה במתחם איקאה החדש שאמור להיפתח בראשון לציון. במכתב זועם פנתה העמותה לשר הפנים, מאיר שטרית, בהאשמות קשות כלפי התנהלות משרד הפנים בעניין. מנכ"ל ישראל אקולוגית, גיל יודפת, שטח בפני השר שטרית את טענותיו על כך שלא טרח לענות לפניותיה החוזרות ונישנות של העמותה בעניין. כמו כן ביקש יודפת מהשר לפעול בדחיפות כדי לעצור את הדיון בוועדת הערר המחוזית, שאמורה לדון במתן ההיתר המסחרי לאיקאה ולמתחם גזית גלוב.

"שיא תרבות הקומבינה"

כבר בחודש אוגוסט פנתה עמותת ישראל אקולוגית לשר שטרית והתריאה בפניו על ההליכים הלקויים של האישורים לבניית חנות איקאה, כפר קניות איקאה, הפאור סנטר של גזית גלוב ומתחמי מסחר נוספים בחטיבת קרקע אחת באזור מעוין שורק. "מאז חודש אוגוסט", ציין יודפת, "גורמי השפעה במרומי השלטון מסייעים ליזמים לקדם הליכי אישור בוועדות התכנון והגענו פה לשיא תרבות הקומבינה המסכנת את חוק שלטון התכנון והסדר הטוב".

חנות איקאה, שבנייתה מושלמת בימים אלה על פי היתרי בנייה מסחריים, זאת למרות שהשטח עצמו מוגדר כתעשייתי, הינה כאמור חלק ממתחם קניות גדול שעתיד לקום במקום תוך חריגות בנייה. ב"ישראל אקולוגית" חוששים שהמתחם החדש יצמיח "צומת ביל"ו" חדשה, ירסק את המסחר בעיר ויפגע קשות באיכות החיים של תושבי ראשון לציון והסביבה.

יודפת תמה על כך שלמרות שבית המשפט פסל את המכרז המקורי של חנות איקאה והקרקע אמורה לחזור למינהל מקרקעי ישראל, ממשיכה עיריית ראשון לציון לנסות להעביר שינוי תב"ע למסחר בוועדה המחוזית. העמותה דורשת משר הפנים לעצור את רכבת האישורים וחריגות הבניה של מתחם המסחר העתידי במעוין שורק, ולהמתין בסבלנות לדיון בעתירה שמגישה איקאה לבית המשפט העליון. "עד שלא תתקבל החלטה בעליון, אנו דורשים שלא יהיה דיון בהפקדה של התוכנית שעיריית ראשון לציון מגישה לאישור מסחר במעוין שורק", מדגיש יודפת במכתבו.

משרד הפנים: לא מתערבים

מתגובה רשמית של משרד הפנים בעניין עולה, כי במשרד מגלגלים את האחריות לוועדה המחוזית, שהיא מבחינתם הגוף האמור להחליט לגבי התוכנית החדשה לפי הוראות חוק התכנון והבנייה וכי אין שר הפנים מתערב בעבודתה. עוד צוין, כי בכל הנוגע להיבטיים החוקיים של הקמת המבנה, העניינים עודם נידונים בבית המשפט.

בנוגע להאשמות העמותה בדבר התעלמויות המשרד מתלונותיהם החוזרות, מסרה דוברת משרד הפנים סבין חדד, כי "פנייתו הקודמת של מר גיל יודפת לשר הפנים בחודש אוגוסט נענתה טלפונית על ידי יושב ראש הוועדה המחוזית, ודרשיתו שלא לקיים דיון בתוכנית החדשה שהוגשה על ידי הוועדה המקומית ראשון לציון נדחתה". עוד נמסר כי פניותיה של "ישראל אקולוגית" בעניין הקמת מתחם איקאה נבדקות על ידי גורמים מוסמכים במשרד, ותוצאותיה יעברו בסיום הבדיקה לידי העמותה.