מאבק עכור

"צלול" מחריפה את המאבק נגד ראש עיריית חיפה, שפועל לקידום הזרמת שפכי מפעלי הקישון לים , ומאשימה אותו בסיכון בריאותם של תושבי הצפון. יונה יהב בתגובה: "הם לא ילמדו אותי אחריות מהי"

אתמול (שלישי) הכריזה עמותת "צלול" במסיבת עיתונאים על החרפת מאבקה למען הצלת מפרץ חיפה. במסגרת קמפיין תקשורתי רחב אותו מנהלת העמותה נגד ראש עיריית חיפה יונה יהב, היא תוקפת על "עידוד תוכנית להקמת צינור מוצא ימי שיוביל את שפכי מפעלי הקישון ישירות אל הים", לדבריה. הקמפיין, שלווה בשלטי חוצות בגנות ראש העיר, עורר הדים ותגובות רמות שגררו אחריהם השחתה של מרבית השלטים שנתלו בעיר. בעקבות כך, הוגשה תלונה במשטרה מצד "צלול" בגין השחתה יזומה ומאורגנת של השלטים, שכל מטרתה היא להסתיר את האמת מהציבור. עו"ד יריב ארמוביץ', מנכ"ל עמותת "צלול", האשים במסיבת העיתונאים את יהב בקידום תוכנית שתעמיד בסכנה את בריאות תושבי הצפון וקרא לא לאפשר לראש העיר להפוך את תושבי חיפה לשפני ניסיון אשר ירחצו בשפכי מפעלי הקישון.

"תכנית חשאית מסוכנת"

נחל הקישון, הידוע מזה שנים רבות כמזוהם הן במימיו והן בקרקעיתו, הפך ברבות השנים לא רק לתעלת שפכים המכילה בוצה מסוכנת, אלא גם לזירת מאבק סביבתית בדבר הדרך הראוייה לשיקומו ולטיפול בשפכים המוזרמים אליו.

לפני למעלה משנה נערך דיון ציבורי בנושא הקמת צינור מוצא ימי לשפכי מפעלי הקישון, בו נטלו חלק גם נציגי עיריית חיפה. לטענת עמותת "צלול", מסקנותיו ותוצאותיו של דיון זה הראו שלושה דברים באופן מובהק:

• התוכנית להקמת הצינור טומנת בחובה סכנות רבות וחמורות לסביבה הימית באיזור מפרץ חיפה.

• התוכנית מנוגדת להחלטת ממשלה משנת 2004 לפיה אין להזרים את שפכי המפעלים לים וכן מנוגדת גם לאמנת ברצלונה, לפיה היא אינה מקדמת פתרונות יבשתיים ראויים בעניין.

• התוכנית מרוקנת מתוכן את ההנחיות שנקבעו בעבר להפחתת הזיהום בשפכי מפעלי הקישון. נוסף לכך, ציינה העמותה שהתכנית אשר מקודמת בחשאיות על ידי המשרד להגנת הסביבה ועיריית חיפה, מתעלמת לדברי "צלול" מחלופות טכנולוגיות מתקדמות המיושמות בעולם כולו, העומדות העומדות באמות מידה בינלאומיות שיביאו לדידם הן להצלת נחל הקישון והן למניעת זיהום ים. עו"ד יריב אברמוביץ' טען במסיבת העיתונאים "שלא יעלה על הדעת שראש עיר בישראל יקדם פתרון שגוי אשר יוביל בסופו של דבר לזיהום הים וימנע את שיקום הקישון כאשר קיימות חלופות טכנולוגיות ראויות וישימות. כניעתו של מר יונה יהב ללחצים תוך שהוא גוזר את דינו של מפרץ חיפה והקישון גם יחד, מדאיגה במיוחד לאור העובדה כי תקופת הבחירות המוניציפאליות בפתח".
עוד נמסר מ"צלול" כי נעשו נסיונות רבים מצד העמותה להיפגש עם מר יהב על מנת להציג את עמדתה בנושא ואת עוצמת ההתנגדות הציבורית בעניין זה, אולם ניסיונות מפגש אלה לא צלחו בשל התעלמותו של ראש העיר מהם כמו גם הסתרת עמדותיו בנושא.

"אברומיץ' לא ילמד אותי על העיר שלי"

דוברו של ראש עיריית חיפה, צחי טרנו, תוהה למה בחרה עמותת "צלול" לנקוט בקמפיין אישי נגד ראש העיר, ולא נגד המשרד להגנת הסביבה, הגוף שבסופו של יום הוא המחליט העיקרי בעניין. טרנו הוסיף, כי המדינה משקיעה מיליונים בשיקומו של נחל הקישון, וכי העירייה בראשות יהב מעולם לא התנגדה לתוכנית האמורה, למרות ניסיונה של "צלול" להציג את עמדתה של העירייה כמזוגזגת.

ממכתב שנשלח שלשום על ידי ראש עיריית חיפה למנכ"ל עמותת "צלול" עולה, כי עיריית חיפה פועלת בתיאום מלא עם המשרד להגנת הסביבה בנושא ומנסה יחד עמה למצוא חלופות אחרות שיתנו מענה מלא בעניין. העירייה מברכת על כך, שלפי פרסומי המשרד להגנת הסביבה, "עמודת המים" של הנחל נקייה, עובדה אשר מוציאה את הקישון מרשימת עשרת הנחלים המזוהמים בישראל. עוד נאמר במכתב, שעיקר המאמץ לשיקום הקישון נעשה מול מפעלי התעשייה שבעבר הזרימו שפכים מזהמים לנחל, וכי השלב החשוב ביותר העומד כעת הוא פינוי הבוצה שהצטברה בקרקעית הנחל. ראש העיר יהב ציין, כי פעולה משלימה והכרחית לשימור הנחל כנקי תעשה באמצעות התקנת "צינור התימלחות" במוצא ימי, שאמורה להשלים את השיקום באופן שיאפשר תכנון פארק מטרופוליני לאורך גדותיו של נחל הקישון.

"פעלנו במשותף עם המשרד להגנת הסביבה לאיתור חלקו של התוואי היבשתי של הצינור. לגבי החלק הימי אין בשלב זה אפשרות לקבוע את התוואי, בשל החובה והצורך לשלבו בראיית הסביבה הכוללת בפיתוח העתידי של חיפה" הסביר יהב במכתב לאברמוביץ'. כמו כן, הדגיש יהב כי הוא האחראי לבריאותם של תושבי חיפה ולאיכות חייהם ולפיכך השיקולים של בניית צינור המוצא הימי התקבלה בכובד ראש ומתוך אחריות מרבית ולא אברמוביץ' יהיה זה שילמד את ראש העיר אחריות מה היא. מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה, כי הם אינם פועלים בחשאיות בנושא, וכי אין לטענתם כל סיכון ציבורי במימושה של התוכנית. בנוסף לכך, אין הם מעוניינים להתייחס לטענות שהעלו עמותת "צלול" בעניין.

מסקנות הדו"ח על נחל הקישון

לפני כחצי שנה הוגשו מסקנותיו של דו"ח מדעי שהוכן עבור עמותת "צלול" לבקשת השר להגנת הסביבה גדעון עזרא, בעניין איכות שפכי מפעלי הקישון ביחס למפעלים דומים בעולם. מתוצאות הדו"ח עולה באופן חד משמעי כי:
• איכות שפכי מפעלי הקישון אינה עומדת בתקנים בינלאומיים.
• במפעלים דומים בעולם קיימות מערכות בקרה וניטור טרם ההזרמה לנחל באופן המאפשר הגנה במידה שווה על הנחל או על הים מיד עם גילוי חריגה באיכות השפכים.