תקווה לפלמחים?

פינס מציע לבדוק חלופות, חנין זעק על "מכירת חיסול של שטחים", והיזם טוען שהוא חושש לחייו: על הדיון הסוער שהתקיים היום בוועדת הפנים

ועדת הפנים והגנת הסביבה קיימה היום (שלישי) דיון רב משתתפים בנושא הקמתו של כפר הנופש בחוף פלחים, זאת בהמשך לסיור שערכו בשבוע שעבר חברי הוועדה באתר הבנייה בחוף. בדיון, שנערך ביוזמת יו"ר הוועדה אופיר פז-פינס, השתתפו נציגי משרד הפנים, משרד התיירות, רשות העתיקות, הארגונים הסביבתיים ועוד רבים אחרים המעורבים בפרויקט. במקביל לדיון נערכה הפגנת פעילים בגן הוורדים. אלה באו הפעם מצוידים בבגדי ים, מטקות וציוד חוף אחר, במטרה "להביא את החוף לירושלים", כדבריהם.

בפתיחת הדיון אמר פינס, שחוף פלמחים הנה פנינת נוף היקרה לו באופן אישי: "זוהי פיסת חוף מיתולוגית, שבמהלך כל השנים מנסים גורמים שונים לבייתה ולמסדה". ח"כ פינס הורה להטיל על משרד הפנים לבחון אפשרות של העתקת הפרויקט למיקום חלופי, נתן כדוגמא את קיבוץ פלמחים, אפשרות התלויה כמובן בהסכמת היזמים. פינס הוסיף שבמידה ולא יימצא מיקום חלופי מוסכם, ראוי יהיה לקיים תהליך של הידברות וגישור בשיתוף מוסדות התכנון, נציגי הציבור ויזמי הפרויקט, כך שגם אם ייבנה כפר הנופש תישמר הגישה של כלל הציבור אל החוף.

"מכירת חיסול של שטחי המדינה"

מעל חודש ימים נאבקים פעילי איכות הסביבה בפרוייקט להקמת כפר הנופש בחוף פלמחים. חלקת החוף המיועדת לבניית כפר נופש, שנחכרה כבר בשנת 2004 על ידי מנהל מקרקעי ישראל ליזמים במחיר של שמונה מיליון שלקים ל-70 דונם, אושרה כחוק וסומנה למטרות תיירותיות על אף שלא נערך דיון ממוקד בנושא במשרד התיירות.

מנחם לוינזון, סגן מנהל מחוז מרכז במנהל מקרקעי ישראל שנכח בדיון, הסביר בהקשר זה כי "שמאי העריך את שווי הקרקעות בחוף פלמחים ב-15 מיליון שקלים. באותן שנים הכוונה הייתה להאיץ את הפעילות הכלכלית במשק, ומשום כך התקבלה החלטה גורפת לתמחר בחצי מחיר את הקרקעות". ח"כ דב חנין, שהשתתף בדיון, פסק "כי הייתה זו הייתה מכירת חיסול של שטחים בישראל". במטרה למנוע הישנות של מקרים כאלו בעתיד, הודיע פינס כי בכוונתו לקדם הצעת חוק פרטית של עמותת "אדם, טבע ודין", לפיה תוכניות בנייה עקרוניות שאושרו לפני יותר משמונה שנים יעברו אשרור או רביזיה לפני שיוכנו תוכניות מפורטות.

בנוסף לכך, הסכים הממונה על מחוז המרכז במשרד הפנים, שוקי עמרני, עם עמדתו של פינס בדבר השקיפות הציבורית הנדרשת בתהליכי תכנון ובנייה בישראל: "בהחלט צריך להיות איש מקצוע עם זכוכית מגדלת כדי לקרוא ולהבין את המידע המתפרסם. ראוי שפרסום המידע לציבור יקבל תפנית מסוימת".

"לא שדדנו, לא גנבנו"

דווקא מרשות העתיקות הביעו עניין בפרוייקט, וציינו בפני הנוכחים בוועדה שמאחר והיזמים הבטיחו לקחת אחריות על העתיקות הנמצאות במקום, הם מעודדים את הבנייה: "ביצענו לפני כשנה חפירות במקום וגילינו גתות מהתקופה הרומית. יזמי הפרויקט הבטיחו כי יפעלו לשימור הממצאים הארכיאולוגיים, ואם הם מוכנים לקחת אחריות על העתיקות – אני בעד", אמר שוקה דורפמן, נציג רשות העתיקות בועדה. דורפמן הוסיף, שלמדינה אין כל יכולת כלכלית להחזיק אתר עתיקות אם אין ממנו הכנסות, ולכן כל סיוע כספי מעודד על ידי הרשות.

ח"כ פינס אמר בתגובה "כי מצטיירת כאן תמונה עגומה, שהיזמים הכלכליים עושים את העבודה של רשות העתיקות, וזה נשמע כמו הפרטה של ערכי נוף ומולדת".

טל לודמיר, נציגת הוועד להצלת חוף פלמחים, פנתה בכאב ליזמים ואמרה שהתוכנית להקמת כפר הנופש התגלגלה שנים באטימות וקור לב, ודרשה "לשחרר את החוף" לאלתר.

פנחס מלכה, מיזמי הפרוייקט, הציג את עמדתו בועדה ואמר כי מאז עלתה התוכנית לכותרות קיים חשש לחייו: "אצלי בבית כבר שבועיים יש שמירה, ובאמצע הלילה אני מקבל עשרות טלפונים", סיפר מלכה. עם זאת הוסיף מלכה, שחוף פלמחים "חשוב ליזמים כמו לכל אחד אחר", וגם כשייבנה כפר הנופש החוף יישאר פתוח לציבור. "אנחנו לא שדדנו ולא גנבנו ומעל דפי העיתון אנחנו מוכפשים", טען מלכה.

גיל יודפת, ראש העמותה למען ישראל אקולוגית וממובילי המאבק בפרויקט בפלמחים, מסביר כי לו ולחבריו נשימה ארוכה: "אנחנו נמשיך להיאבק, ואני מקווה שהיזמים יבינו שבפרויקט הזה אין ברכה. הם גם מהאזור, הוא חשוב להם, אז שיבקלו חלופה ויבנו במקום אחר, שלא יפגע בטבע. יש לנו הרבה כוח סבלנות למאבק סבלני וממושך."