1:0 לחבורת פלמחים

קטע חוף בטווח של 100 מטרים מקו הים של פלמחים נפגע כתוצאה מעבודות חישוף שהתבצעו בשטח ללא היתר. צו מנהלי להפסקת העבודות ניתן דקות מתחילת האירוע. היזם: טעות אנוש. המאבק בפלמחים ממשיך

המחאה בפלמחים לא שוקטת. מזה חודש ימים מנהלים פעילים ירוקים בחוף מחאה עיקשת נגד התוכנית להקמת כפר נופש באחד מן החופים האחרונים בישראל שנותרו לא בנויים. לפי תוכנית המתאר, בשנת 2009 אמור להיפתח כפר נופש מפואר בחוף בטווח של 100 מטרים מקו הים. העבודות, שהחלו במקום במהלך החודשים האחרונים, עוררו גלי מחאה רבים מצד אזרחים וארגונים ירוקים נגד הקמתו של הפרוייקט, מחאה שהביאה בין השאר להוצאת צו להזזתם של הגדרות שהוקמו בשטח לתיחום עבודות הבנייה. אתמול (שלישי) חלה תפנית נוספת בפרשה, אשר גרמה לסערת רוחות מצד המפגינים ששהו על החוף.

עם היד על הדופק

שחר קרביץ שהיה נוכח במקום דווח, כי בשעות הבוקר הגיע טרקטור גדול אל השטח שמחוץ לגדר המקיפה את מתחם הבנייה האמור, ותוך דקות ספורות נגרם נזק סביבתי בסדר גודל של דונם. הפגיעה גרמה לדבריו לרמיסת הצמחייה שהייתה במקום ולפגיעה בחי, והתבצעה במסגרת עבודות עפר שהחלו לראשונה הבוקר על ידי היזם בשטח שבו לא היו אמורים להתבצע כלל עבודות בנייה.

"הבנו מהר מאוד שלא יתכן שעבודה זו היא חוקית והתרענו עליה בפני נהג הטרקטור" אמר קרביץ והוסיף שלמרות שהנהג סרב לקבל את המכתב שנתנו לו הפעילים הסביבתיים, הרי שהיה "הגון מספיק" כהגדרתו של קרביץ, לעצור את העבודות.

הפקח דרור בחור מהוועדה המרחבית לתכנון ולבנייה מטעם משרד הפנים, שהגיע למקום בעקבות התרעותיהם של הפעילים, ציין שהבחין כי בשטח החלו עבודות חישוף לטובת בניית חניון. "מאחר ולעבודות אלו לא ניתן היתר, הוצאתי במקום צו הפסקה מנהלי לעצירת העבודות שתוקפו הנו ל-30 יום". בחור הדגיש ואמר, כי מעבר לצווים האמורים, יש בידי הוועדה כוח וסמכות שבה לא תהסס להשתמש במידה ויימשכו העבודות ללא ההיתר בשטח.

מאיה אילוז, דוברת ארגון "מגמה ירוקה", מדווחת כי לאחר שניתן הצו החליטה חברת הבנייה אוולון ומעוז דניאל בע"מ לחסום את הגישה לחוף כדי לא לאפשר הגעה של אזרחים או מפגינים לשטח עם כלי רכב פרטיים. שחר קרביץ מוסיף בעניין זה כי מספר כלי רכב של מפגינים, ביניהם גם של חבריו, נותרו תקועים בשטח, מאחר ושערי הגדרות במקום ננעלו בהוראת היזם.

היזם: טעות אנוש, אך לא נגרם נזק

היזם אופיר אשר, מנכ"ל חברת אוולון, מבין אומנם שקיים רעש ציבורי סביב הפרוייקט, אך הוא מאמין בצדקת דרכו. "אנשים מסרבים לקבל את העובדה שאנו רוצים לבנות וכי יש לנו את האישורים לכך. בשבועות האחרונים התגמשנו, אך בשל התקדמות העבודות, לא נוכל להמשיך לייצר אוטוסטרדה באתר הבנייה, ולכן חסמנו את כניסת כלי הרכב לחוף. גם אני חונה בחוץ והולך ברגל אל החוף, והדרך הרגלית כמובן תישאר פתוחה", הוסיף.

בנוגע לחריגות שנעשו הבוקר מסר היזם כי הייתה זו "טעות אנוש מצערת, אותה עצרה החברה תוך 20 דקות מרגע שהחלה." במסגרת תוכניות הבנייה, אמורה חברת הבנייה להקים חנייה ציבורית בשטח של 18 דונם הצמודה לחלקו הדרומי של פרוייקט כפר הנופש. מאחר שהיזם מעוניין להקים את החניון ולפתוח אותו לציבור בטרם תחל עונת הרחצה, הוא קיבל בינתיים, לדבריו, אישור מרשות הטבע והגנים לאפשר את הקמתו של מסלול להולכי רגל אל החוף לאורך הגדר הצפונית.

"הטרקטור", ציין אשר, "טעה במקום בו הוא היה צריך לעבוד, ובמקום להתחיל לעבוד בשביל להולכי הרגל הצפוני, הוא עשה זאת בשוגג בשביל להולכי הרגל בצד הדרומי. ממה שראיתי במקום לא נגרם נזק, מאחר והאזור אינו שמורת טבע".

מזעור נזקים והצעת החוק שבפתח

אסנת איתן, דוברת רשות הטבע והגנים, מציינת בהקשר זה שכל חריגה מגבולות גיאוגרפים בבנייה, כפי שקרה באירוע היום, מביאים לפגיעה בערכי הטבע המצויים במקום.

עמית ברכה, סמנכ"ל עמותת אדם טבע ודין, טוען כי במסגרת העמותה ננקטות פעולות למזעור הנזק הסביבתי בתחום של 100 מטרים מקו הים בפרוייקט פלמחים. "לגבי טווח זה אין תוכניות מאושרות, אין היתרי בנייה, ובמקום מתבצעות עבודות באופן לא חוקי אותן אנו מנסים למנוע. במידה ויימשכו החריגות, אנו ננקוט בהליכים משפטיים נגד היזם. נוסף לכך אנו בודקים את חוקיותה של תוכנית כפר הנופש שאושרה ב-2004, ונעמוד בה על כל מטר ומטר אם יידרש".

לפי הצעת חוק בעניין מטעמה של העמותה, שהוגשה לאחרונה לח"כ אופיר פז-פינס, אמורים יהיו להיפתח לעיון מחודש על ידי מוסדות התכנון כל התוכניות המאושרות שחלפו שמונה שנים מיום אישורן, ושעדיין לא יצאו אל הפועל. עם זאת, לא ברור עדיין אם גם פרוייקט פלמחים ייכלל במסגרת הפרוייקטים שיפתחו לעיון מחודש, במידה והצעת החוק תתקבל.

מח"כ פינס לא נמסרה תגובה ספציפית הנוגעת לפרוייקט בחוף פלמחים, אולם נמסר על ידי דוברו כי הח"כ מודע למצב שהצעת החוק מעלה, ויניחה בימים הקרובים על שולחן הכנסת.

פעילים מדברים על המאבק והחיים בפלמחים, 21 בפברואר 2008. צילום: אבי קדם

סייעה בהכת הכתבה: אילה בלופולסקי