כחול לבן ירוק

15 ערים בישראל חתמו אתמול על אמנה ירוקה. בין העצבים על אוזלת ידה של הממשלה והתקווה כי "מאיתנו תצא הבשורה", הם גם הספיקו להגיע לכמה מסקנות משמחות

באירוע ראשון מסוגו בישראל נחתמה אתמול (רביעי) אמנה בינלאומית להפחתת זיהום האוויר והגנה על האקלים על ידי פורום ה-15 – קבוצת הערים הגדולות בישראל. באמנה זו, המהווה גרסא ישראלית לאמנת ארגון ICLEI חתומות מעל ל-700 עיריות, רשויות מקומיות וגופים ציבוריים מתחום השלטון המקומי ברחבי העולם. חברי פורום ה- 15, וגם ראשי הערים של ירושלים, אשקלון ובת ים חתמו אתמול על האמנה, ששמה לה למטרה לצמצם את פליטת גזי החממה בלא פחות מ-20 אחוזים עד לשנת 2020.

נשיא המדינה שמעון פרס, שנכח באירוע וכונה על ידי ראש עיריית תל אביב-יפו חולדאי, "הנשיא הירוק של ישראל", הביע תמיכה מרובה בראשי הערים על היוזמה הברוכה, ואף נקט בנימה אישית כשסיפר על חייו כמעשן: "רוב חיי עישנתי כשלוש קופסאות ביום. כשהפסקתי לעשן, לא רק שחסכתי הרבה כסף, אלא גם הרווחתי ריאות יותר נקיות. וסך הכל מה עשיתי - רק הפסקתי לעשן. כך גם ערי ישראל פשוט צריכות להפסיק לעשן ולהפסיק לזהם את הסביבה".

אומרים "ירוק" בקול רם

לשמחת כולם, מעשנים או לא מעשנים, נושאי איכות הסביבה הופכים אט אט לקלפי מיקוח פוליטיים ברשויות המקומיות. גם אם הביורוקרטיה בנושאים אלה סבוכה ומבוזרת בין משרדי הממשלה השונים בחלונות הגבוהים, העובדה היא כי ברמה המוניציפאלית, הקונספט הירוק הופך אט אט לרלוונטי, וראשי ערים לדבר בקול רם על הנושאים, שרבים מהם במשך שנים טאטאו מתחת לשטיח.

חולדאי, העומד בראש פורום ה-15, סבור כי למרות שתרומתה של ישראל לפליטת גזי החממה היא מזערית ביחס למדינות העולם, רק התגייסות כלל עולמית של כל הנוגעים בדבר תביא לשיפור איכות חיינו. ראש עיריית תל אביב הביע אופטימיות רבה בנוגע למימוש יעדי האמנה, וטען "שזה הזמן של הרשויות ליישם את סמכויות הביצוע הקיימות בידיה."

בדומה לחולדאי, עדי אלדר, ראש מרכז השלטון המקומי בישראל המכהן גם כראש עיריית כרמיאל, ציין בטקס החתימה "שאיכות הסביבה צריכה להיות כותרת ראשית בלשכתם של כל ראשי הערים בישראל".

משחררים קיטור ועצבים

ח"כ אופיר-פז פינס, יו"ר הועדה להגנת הסביבה בכנסת, השליך את יהבו אתמול על הרשויות המקומיות. השלטון המקומי בעולם, לטענתו, פורץ דרכים יותר מהשלטון המרכזי בנושאי איכות סביבה, מאחר והוא קרוב יותר לאזרחים וכנראה מבין יותר לעומק עד כמה הוא קריטי. למרות זאת, לא הסתיר ח"כ פינס את התמונה העגומה לפיה ישראל מפגרת בכל הרמות בנושאי איכות הסביבה, וברמה הממשלתית לא נעשה עד היום דבר כדי לצמצם את אפקט החממה.

ראש עיריית ראשון לציון, מאיר ניצן, הביע אף הוא תרעומת על מוסדות המדינה ועל שיטת השלטון בישראל, אותה כינה "פקיסטנית". ניצן טען כי הליכי הבירוקרטיה בישראל מקשים על עבודת הרשויות המקומיות, ולראייה הציג את פרוייקט השבחת התחבורה הציבורית בעיר, שבינתיים נתקע בסבך הבירוקרטיה. "הפרוייקט, שעלה מעל לחמישה מיליון שקלים ואושר על ידי משרד התחבורה, היה אמור להכניס מוניות שירות לשכונות קטנות בעיר על מנת להפחית את זיהום האוויר הנגרם מאוטובוסים" אמר ניצן והמשיך, שהוא כבר שנה מחכה למועד הדיון בעניין זה בבית הדין של ההגבלים העסקיים, בעקבות החלטתו של הממונה על ההגבלים העסקיים שלא לאשר את המכרז.

איטליה וגרמניה על ראש שמחתנו

בעוד שבערי בישראל רק מתחילים בנקיטת הצעדים, בעולם כבר שנים חושבים עולמית ופועלים מקומית. אדוארד קרוצ'י, נציג איכות הסביבה והתחבורה של עיריית מילאנו, דיבר בטקס בשבחן של העיריות, שלדעתו, יכולות לעשות הרבה יותר בנושאים סביבתיים מאשר המדינה.

"במילאנו הצלחנו להתמודד עם בעיות רבות הקשורות בטיפול בפסולת מוצקה ובמים, ובזמן קצר יחסית הצלחנו למחזר ב- 100 אחוזים את כל הפסולת בעיר, כש- 40 אחוזים מהפסולת מופרדת במקור על ידי התושבים. זהו הישג גדול לעיר כמו מילאנו, שבה כ- 1.3 מיליון תושבים".

גם בעיריית פרייבורג שבגרמניה, המפעילה כבר למעלה מ-20 שנה תוכניות סביבתיות ברחבי העיר, נראה כי הזיהום הופחת משמעותית. ראש העירייה, ד"ר דיטר סלומון, ציין כי השימוש בתחבורה הציבורית בעיר במהלך 20 השנים האחרונות הושלש, וכיום נהנים ממנה כ- 80 מיליון נוסעים מדי שנה. סלומון, הוסיף כי בעיר בת 215 אלף התושבים (כמחצית מתושבי תל אביב-יפו) ישנם כ-500 קילומטרים של שבילי אופניים סלולים, בעוד שבתל אביב שלנו אין עדיין אפילו 100 קילומטרים להתפאר בהם. סלומון תהה בנוסף לגבי המעשים, שישראל נוקטת להתמודדות עם הפסולת הגרעינית בתחומה, פסולת שכראש עיר הוא עד היום לא מצא לה אף פתרון הולם. סלומון, שדיבר בשבחה של המדיניות הגרמנית המעודדת חקיקה בענייני סביבה, הדגיש כי החוק לאנרגיות מתחדשות הקיים במדינה סייע לו רבות ביישום האנרגיה הסולארית וביישום האנרגיה המופקת מגידולי החיטה הרבים בעיר. בהקשר זה הזכיר את אצטדיון הכדורגל Badenova בעיר, הראשון בעולם שמופעל על ידי אנרגיה סולארית, אנרגיה ההופכת את העיר למובילה בתחומה בכל גרמניה.

השר עזרא: גרמניה תעזור

השר לאיכות הסביבה, גדעון עזרא, המודע להצלחותיה הכבירות של גרמניה בתחום איכות הסביבה, הכריז בנאום שנשא באירוע כי השבוע (שלישי) חתם משרדו הסכם עם גרמניה במסגרתו תעביר גרמניה לישראל את כל האינפורמציה שיש לה להציע בנושאי איכות סביבה. על בסיס אינפורמציה זו, מקווה השר עזרא, תוכל לייעץ הממשלה מה כדאי לעשות ומה לא לעשות על סמך ניסיונם של הגרמנים בתחום.

פינת התכל'ס: ההבטחות המדיניות והמקומיות

השר לאיכות הסביבה:
• מבטיחים לא לגעת בכספים שיגבו מקנסות בתחומים סביבתיים, ואלו יישארו בתחום הרשות המקומית.
• ידגישו באתר הבית של המשרד את פעילותן הירוקה של הרשויות המקומיות.
שר התחבורה, שאול מופז:
• ב-2008 מתכננים לסיים את עבודת המטה לניהול תחבורה ציבורית ומתכננים ליישמה בתל אביב ובאר שבע.
• מוכן להעביר סמכויות ביצועיות ממשרדו לרשויות המקומיות, במידה ותינתן לו רשימת סמכויות מסודרת מראשי הערים.
ראש עיריית ראשון לציון:
• יקים מפעל להתפלת מים בשיטות חדישות שיוכיח שהוא זול יותר מכל מפעל קיים, ויעביר חלק מצריכת המים של העיר דרומה.
• יאמץ את התקן הישראלי של בית ירוק החל מ-1 באפריל.
ראש עיריית רעננה, נחום חופרי:
• יינטע עץ לכל אחד מ- 80 אלף תושבי העיר.
• ניתן דוגמא אישית בעירייה (ראש העיר בעצמו נוסע ברכב היברידי) ונקדם עירייה ללא נייר.