התקציבים בדרך

בטקס במעמד נשיא המדינה וראש הממשלה, חתמו הבוקר 15 ראשי ערים בישראל על אמנה ירוקה. התקציבים, מבטיחים שם, כבר בדרך

באירוע מיוחד שנערך היום (רביעי) בתל אביב חתמו פורום 15 הערים הגדולות בישראל על אמנה בינלאומית של ארגון ICLEI (ארגון בין לאומי הפועל בחסות האו"ם והאיחוד האירופי, המקדם יוזמות סביבתיות ברמה המוניציפאלית) למניעת זיהום אוויר והגנת האקלים. בפורום ה-15, המייצג את עיריותיהם של 40 אחוז מתושבי המדינה (כ-3 מיליון תושבים), חברות 15 ערים שונות ביניהן גם תל אביב-יפו, באר שבע וחיפה. בטקס, שנערך במעמד נשיא המדינה שמעון פרס, התחייבו ראשי ערים אלה להפחתת פליטות גזי החממה בשיעור של 20 לפחות עד שנת 2020 ביחס לרמות הפליטה של שנת 2000.

רון חולדאי, יו"ר פורום ה- 15, מאמין כי "האמנה תסייע להבטיח שתושבי הערים הגדולות בישראל ייהנו מאוויר נקי יותר ומאיכות חיים גבוהה יותר. חתימת האמנה היא יום חשוב לכל תושבי מדינת ישראל, ואני גאה בחבריי ראשי הערים, שנרתמים למשימה במלוא המרץ".

ישראל חוברת לעולם

האמנה הנה, כאמור, חלק מתוכנית אופרטיבית שהתווה ארגון ICLEI, עליה חתומות מאות רשויות מוניציפאליות ברחבי העולם, ביניהן סיאטל, סן פרנסיסקו ולונדון, וממחר גם בישראל. ד"ר דיטר סלומון, ראש עיריית פרייבורג שבגרמניה החתומה אף היא על האמנה, השתתף בטקס החתימה והסביר מהי לדעתו המנהיגות העירונית הדרושה בקידום נושאי סביבה ואקלים. העיר פיירבורג, בת 215 אלף התושבים, ידועה בעשייתה הסביבתית בשל הישגיה המרשימים בתחומי התחבורה והשיכון; היאאף חלוצה בכל הנוגע לאנרגיה מתחדשת, ומפורסמת בתחום זה בעיקר בשל מלון "ויקטוריה" בעיר, הנחשב למלון ה'אפס פליטות' הראשון מסוגו בעולם.

יותר עצים ומסלולים לאופניים

בשלב הבא של יישום האמנה מתוכננת "תכנית חמשת השלבים" העירונית לפיה תקבע כל עירייה יעדים ספציפיים לשנים הקרובות להפחתת פליטות וצמצום זיהום האוויר שבשטחה, תוך התייחסות לארבעה תחומים עיקריים: תחבורה ודלקים, שימור אנרגיה ובנייה ירוקה, פסולת ומחזור ושטחים ירוקים. במסגרת תכנית מקיפה זו יעודדו העיריות שימוש בתחבורה אלטרנטיבית, יפותחו צירי הליכה, יסללו מסלולי רכיבה על אופניים ותקום רשת car-share עירונית שבמסגרתה ניתן יהיה לשכור רכב לפי שעה. כמו כן יעודד השימוש בקומפוסטרים ביתיים, יינטעו עצים בצורה מסיבית ויתוכנן סל תמריצים להתייעלות בצריכת אנרגיה. כדי להמחיש את מחויבותן של הערים ליישום האמנה אישרה כל אחת מהערים החתומות סעיפים תקציביים שיאפשרו את הצעדים האופרטיביים המתחייבים מהחתימה.

בחזרה לירוק חי