הכרישים של פלמחים

350 סוויטות, אולם כנסים מפואר, ספא רחב ממדים ואולמי ספורט הם רק חלק מפרויקט שמתחיל להיבנות בימים אלה 100 מטרים מחוף פלמחים. הארגונים הירוקים מוחים וקוראים לציבור להצטרף "למאבק בכרישי הנדל"ן"

כפר הנופש בחוף פלמחים, שעתיד להיפתח ב- 2009 והחל לשם כך בהכשרת הקרקע במהלך החודש האחרון, עומד כעת במוקד מאבק עיקש מצדם של הארגונים הירוקים המוחים על הקמת הפרוייקט.

התוכנית, פרי יוזמתה של המועצה האזורית גן רווה משנות ה-80, נכנסה לתוקפה אמנם בחודש פברואר 2000, אך אושרה במינהל מקרקעי ישראל באמצעות מכרז רק ב- 2004.
מנתוני המכרז עולה, כי מינהל מקרקעי ישראל הציע שטח של 70 דונמים, המסתיים כ-30 מטרים מקו הים, להקמתו של כפר נופש תמורת מחיר מינימום של 7,166,200 שקלים. הצעתה של חברת הבנייה אוולון ומעוז דניאל בע"מ, שעמדה על כ-800,000 שקלים יותר ממחיר הצעת המינימום, וכללה גם התחייבות לביצוע פעולות פיתוח נוספות באזור מלבד לאלו הכרוכות בפרויקט, אפשרה לחברת הבנייה לרכוש את אחת מרצועות החוף היפות ביותר במרכזה של המדינה.

"זוהי קומבינה בסכום זעום שאושרה על ידי המדינה" מסביר גיל יודפת מעמותת "ישראל אקולוגית", עמותה שהוקמה לפני כשנה ועומדת בראש המאבק נגד מתחם איקאה בראשון לציון. "קורה שתוכניות בנייה קשורות לפעמים בשחיתויות שבין מועצות ליזמים, ואני חושב שהציבור במקרה הזה פשוט לא התעורר בזמן. אנו מתכוננים לשבת בחוף, ולמחות על צעדי הבנייה שננקטים באזור עד שפעולה משפטית שאנו נוקטים בעניין תכנס לתוקף".

החוק לצד היזמים, אז נלחמים על הגדרות

התוכנית להקמת כפר הנופש, שאושרה לפני שנכנס לתוקפו החוק לשמירת הסביבה החופית משנת 2004, כוללת בנייה בחוף פלמחים במרחק של כ- 100 מטרים מקו הים, זאת למרות שחוק החופים מגדיר טווח בנייה של 300 מטרים ויותר מקו זה.

יעל דורי מעמותת אדם, טבע ודין מסבירה בהקשר זה, שמכיוון והפרויקט אושר בטרם נכנס חוק החופים לתוקפו, ובגלל שלא ניתן להפעילו באופן רטרואקטיבי, אזי התוכנית להקמת כפר הנופש תקפה ועומדת בעינה. עם כל זאת, מה שהיא מגדירה כ"עירנות מצד העמותה" בעניין הגדרות שהוקמו במקום, הביאה את הוועדה המרחבית לתכנון ובנייה לגלות שהגדרות שהושמו בשטח על ידי היזמים אינן עומדות במרחק המותר, וקרובות לחוף. אכן, כל מי שהגיע לחוף באחרונה לא יכול היה להתעלם מגדרות הפח שהוצבו בחוף, האמורות לתחום את שטחי הבנייה בטווח של כעשרות מטרים בודדים מקו הים.

היזם אופיר אשר, מנכ"ל אוולון, הודה כי חברת הבנייה שבבעלותו טעתה כשסימנה את הגדרות לפי ההיקף של גבולות הבעלות (העומדות עד 30 מטר מקו המים) ולא מיקמה אותן רק באזור הפיתוח (העומד על 100 מטרים). "כעת הצבנו גדרות בשטח בטווח של 100 מטרים מקו החוף, וטווח זה, כמובן, פתוח לשימושו של הציבור הרחב", הסביר אשר.

"אנחנו לא כרישי נדל"ן"

ארבע שנים עברו מאז אושר המכרז ועד לתחילתן של העבודות בפועל, שנים שגררו אחריהן התמודדות בירוקרטית סבוכה של היזמים. יזם הפרוייקט, אופיר אשר, ציין כי העובדה שכפר הנופש עתיד לקום בקרבתם של מתקנים צבאיים ובלב שמורת טבע וגן ארכיאולוגי מהמאה השישית לספירה, הצריכה שיתוף פעולה מלא עם גורמים שונים ביניהם הצבא, משרד התיירות, קיבוץ פלמחים, רשות הטבע והגנים ורשות העתיקות.

"זוהי תוכנית שהרבה אנשים עובדים עליה כבר 20 שנה" ציין אשר והוסיף שכל ההצהרות של "כרישי נדל"ן" ו"מעניין את מי שיחדו" הן חסרות כל שחר. כמו כן טען אשר, כי המכרז נעשה באופן חוקי לחלוטין, וכי אין זה עניינו של אף אחד כמה שולם בעבורו. מה שחשוב, לדבריו, היא הידיעה שהחוף הוא לא חוף פרטי והוא יישאר פתוח לשימוש ציבורי. "אני תושב המועצה האזורית גן רווה שבמסגרתה הפרויקט", מדגיש אשר, "לכן התייחסותי לפרוייקט איננה רק עסקית בלבד. אני גדלתי באזור ומבלה בחוף מילדות. לא ארצה לראות את התושבים מפסיקים להגיע לחוף, ולכן תנועה רגלית אליו תמשך באופן חופשי לחלוטין במהלך הבנייה וגם לאחריה. אנו גם נדאג לפתח את החוף ונבנה חנייה ציבורית של 18 דונם ושביל הליכה מהחנייה אל החוף".

גם במועצה האזורית גן רווה, שבתחומה נמצא החוף, מביעים שביעות רצון מן הפרוייקט, שכאמור, תוכנן ביוזמתם. "זהו פיתוח לכל דבר ועניין, ואנו תומכים בו לאורך כל הדרך" הסביר ראש מועצת גן רווה, מוני אלימלך, וציין שישמח שבמקום קוצים באזור הוא מקווה לראות פרוייקט יפה שקורם עור וגידים.

מרשות העתיקות, האחראית על העתיקות בשטח כפר הנופש, נמסר בתגובה כי כל התוכניות הקשורות בפרוייקט אושרו על ידם, וכי כל הבדיקות המקדימות וחפירות ההצלה שבוצעו במקום נעשו בתיאום עם הרשות ולפי אמות המידה המקצועיות ביותר.

מאבק נוסח שנטיפי

למרות אישורה של התוכנית והתמיכה בה מצד גורמים שונים, בארגונים הירוקים מתכננים לפעול בשבועות הקרובים נגד המשך הקמתו של כפר הנופש. מאדם טבע ודין נמסר, כי בעיניהם זוהי שערורייה והם בודקים כעת את הנושא, אולם הם סבורים כי יהיה קשה מאוד לשנות את התוכנית, מאחר וכבר אושרה. "תוכנית מאושרת היא כמו חוק", מסבירה יעל דורי האמונה על תחום התכנון בעמותה. למרות זאת הבטיחה דורי כי העמותה תבדוק לעומק גם את היתרי הבנייה שניתנו מהוועדה המרחבית וגם את הנושא הכלכלי של מכירת קרקעת חוף במחיר מציאה.
בהקשר זה מתכוננים בעמותת "ישראל אקולוגית" לפנות אל מבקר המדינה והיועץ המשפטי לממשלה, כדי לבדוק כיצד עברה ההחלטה התמוהה לפיה מחיר הקרקע במקום הנו 30 אלף דולר לדונם בלבד. כמו כן, בכוונתם להגיש עתירה משפטית נגד המשכו של הפרוייקט.

"הרס הטבע והחופים נמצא בהתפשטות כתוצאה מהפיתוח הנדלנ"י, וזה ממש הופך להיות הסרטן של המדינה" אומר יודפת וקורא לאזרחים לחבור למאבק "כי החוף ממש קורא לעזרה." פעילי העמותה הקימו השבוע בחוף אוהל מחאה, והם מזמינים את הציבור להגיע למקום עם אוהלים משלהם, שקי שינה וכלי נגינה ממש כמו לקמפינג. "בסוף השבוע אנו מתכננים בחוף פסטיבל עפיפונים, שבוע הבא אנו נקדיש למשפחות, ואנו צופים שצעירים יגיעו למקום כל הזמן"; כך מאמין יודפת, שיחד יהיו המפגינים אור איתן במשך 24 שעות ביממה עד לסיומו של המאבק.

אם ברצונכם לתרום למאבק מבחינה משפטית, התקשרו ל-- 050-7393958
לפרטי הגעה לחוף פלמחים, פנו לאלמוג בטלפון 052-4629630

בחזרה לירוק חי