כן לציפור

זמן איכות עם הילדים, קצת איכות סביבה והרבה ציפורים: הירתמו לספירת הציפורים השנתית, פעילות מהנה שעשויה להרחיק את כולנו מהזפזופ לסופשבוע אחד

זה אינו סוד שישראל היתה מאז ומתמיד מקום מפלט ומעבר לציפורים, נודדות ומהגרות, אך המספרים עצמם עשויים להפתיע: בישראל כ- 540 מיני ציפורי בר, לעומת 10,000 מינים בעולם כולו; בהחלט מגוון מכובד לארץ קטנה כל כך. זו הסיבה שבשנים האחרונות, החליטו ב"מרכז לטיפוח ציפורי הבר בחצר הבית" שכדאי לעקוב אחר המספרים המעניינים, ולוודא שלא יחמקו לנו בין הידיים.

בעולם כבר סופרים במשך שנים רבות את מספר הציפורים הקיימות במדינה נתונה. האזרחים בארצות אירופה ובארצות הברית נרתמים אף הם למאמץ, ומדי שנה בכל חודש ינואר, סופרים את הציפורים במהלך מספר ימים. בישראל הבינו שכדאי לפתח את המודעות הזו גם כאן, והחל מה-25 בינואר, ועד ה-9 בפברואר, תוכלו גם אתם לספור את הציפורים הנמצאים בקרבת ביתכם ולדווח על כך.

יש לי ציפור קטנה בלב

זוהי השנה השלישית שבה נערכת ספירת ציפורי הבר הארצית בישראל. שלומית ליפשיץ ודורון להב, ממקימי "המרכז לטיפוח ציפורי הבר בחצר הבית", מצאו שמלבד החשיבות שבספירת הציפורים ופיתוח המודעות לסביבה בה אנו חיים, מי שייקח חלק בפעילות זו יפיק ממנה גם הנאה גדולה.

"אנו מעוניינים לעודד את הנושא כי אנחנו מוצאים שיש בו ערך לאדם ולסביבה", מסבירה שלומית, העוסקת בהדרכת צפרות לילדים ולמבוגרים. "ייחודה של ישראל מתבטא בטבע הבלתי רגיל הקיים במדינה, ובשפע והמגוון הקיים בקרב ציפורי הבר הנמצאים בתחומה." בנוגע לתוצאות שני הסקרים הקודמים שנערכו בישראל, טוענת ליפשיץ שהתוצאות היו מעניינות: "התוצאות של הסקרים האחרונים שביצענו הראו דמיון במספרי הציפורים שנספרו במקומות שונים בארץ. אנו מצפים לראות אם משהו הולך להתחדש השנה. לפעמים צריך לבחון לאורך זמן, במשך שנים, שינויים כאלו ואחרים. בלונדון, למשל, בה ספירת ציפורים נעשית כבר עשרות בשנים, גילו לאחרונה שציפורי הדרור, המזוהים עם העיר, פשוט נעלמים ממנה. אנו מאמינים, שככל שיהיו יותר אנשים שישתתפו בסקר, כך נוכל לדעת יותר על הציפורים הנמצאות אצלנו, כפי שקורה בעולם".

מתחת לאף, מחוץ לחלון

"הסקר שאנו עורכים בשיתוף עם הציבור הרחב", אומרת ליפשיץ, "הוא אמצעי בלתי רגיל לאיסוף מידע. כל אחד יכול פשוט לעשות זאת, לבד או עם ילדיו או במסגרת בית הספר, ולתרום בכך הרבה לעצמו ולסקר". האמת שממש לא חייבים להיות צפרים או לעסוק בתחום כדי להשתתף. כל מה שצריך לעשות זה לעמוד בחצר הבית, בפארק קרוב, בגינה עירונית או אפילו להתבונן מחלון הבית, ולתעד פעם אחת, במשך 20 דקות בלבד, את מיני הציפורים השונים הנגלים ואת מספרם. השעות המומלצות לעשות זאת הן בין 6 ל-10 בבוקר, מאחר ואלו הן שעות חיפוש המזון לאחר שנת הלילה.
באתר הבית של "המרכז" ישנם מדריכים המצוידים בתמונות של הציפורים הנפוצות בישראל, וניתן להיעזר בהם בזמן הצפייה בציפורים. נוסף לכך, האתר מספק טופס לסקר, הן למבוגרים והן טופס משולב המתאים לילדים, בו תוכלו למלא את רשמכם ואת פרטיכם, ולשלוח אותו גם דרך האתר וגם בפקס 050-8965399.

מי תהיה הציפור הלאומית של ישראל?

ואם תבחרו השנה שלא להיפרד מהפוך בשעות הקטנות של הבוקר, תוכלו לפחות להצביע באתר של החברה להגנת הטבע לציפור שאתם חושבים לנכון שהיא צריכה להיות הציפור הלאומית של מדינת ישראל. תוצאות הביניים כבר פורסמו, לאחר שמישהו עלה על זה שאחרי 60 שנה, לישראל אין ציפור לאומית. גימיק נחמד, שהולכים להתעסק בו הרבה עד יום העצמאות הקרוב, וגם אתם יכולים לקחת חלק בעניין.
הסיקסק מובילה בינתיים - ציפור עצבנית, עצלנית וקולנית משהו. סמל לאומי, או לא?

בחזרה לירוק חי