מדריך לטרמפיסט הירוק

1,500 רכבים הורדו מהכביש על-ידי המשטרה הירוקה ב-2007, 25 אחוז יותר מ-2006. בשל המגמה הולכת ומתרחבת: איך תשמרו על הרכב שלכם ירוק יותר?

"מי שמזהם- ישלם!" זוהי סיסמתם של המשטרה הירוקה, מטעם המשרד לאיכות הסביבה, שבשקט בשקט מורידה מהכבישים יותר ויותר מכוניות שמזהמות את הסביבה. מהצפון ועד הדרום, בצידי הכבישים ממתינים לכם לא רק הכחולים המוכרים שרושמים דו"חות תנועה אלא גם הירוקים ברכבי 4X4. תוך עשר דקות, בבדיקה שנעשית בשטח, הם יוכלו לקבוע אם פניכם לשלום, או אם זה הזמן להיפרד מהרכב, ומלא מעט שקלים.

יותר אכיפה, הרבה יותר קנסות

שוטרי המשטרה הירוקה, הפועלים בדרכים בשיתוף עם משטרת ישראל, עוצרים את הרכבים בצידי הדרך ועורכים להם בדיקות שונות למציאת פליטות מזהמים מרכבם. הבדיקות שנעשות לרכבי הבנזין שונות מאלה של רכבי הדיזל, ומפורטות בתקנות החוק למניעת מפגעים (זיהום אויר מכלי רכב בדרך), המוחלות מ- 2001.

במהלך הבדיקות שנערכו בשנת 2006 נמסרו כ- 700 הודעות קנס וכ- 1,100 רכבים הורדו מהכביש מתוך סך כולל של כ- 6,000 בדיקות בשטח. לעומת זאת, במהלך 2007 בדקה המשטרה הירוקה למעלה מ- 15,400 כלי רכב בכבישי ישראל. כ- 1,500 כלי רכב מתוכם נמצאו כמזהמים סביבתיים החורגים מן התקנים, והוחלט על הורדתם מהכביש. נוסף לכך, נרשמו מעל ל- 3,300 קנסות לכלי רכב, שזיהמו את האוויר מעל התקן המותר. רוב הקנסות והורדות מהכביש התרחשו בחודשים אוגוסט ודצמבר, ובמהלכם ניתנו 840 קנסות, וכ-380 רכבים הורדו מהכביש.

כשבדל עולה לך 250 שקלים

אין ספק כי המגמה העולה במספר הבדיקות, הקנסות וההורדות מהכביש במהלך 2007 צריכות לעורר כמה נורות אזהרה במוחם של נהגי ישראל. זאת עוד לפני שהזכרנו את הקנסות הניתנים בעבור זריקת בדלי סיגריות מחלון המכונית, העומדות על 250 שקלים תשלום לקנס בודד.

גובה הקנס לכל כלי רכב מזהם, שנע בין 500 ל- 1,500 שקלים, הוסיף בשנת 2007 לקופת המשרד להגנת הסביבה כ- 1,678,000 שקלים. סכום שהוא פי שלושה ויותר מסך תקציבה השנתי של המשטרה הירוקה. אמיר לוין, מפקד המשטרה הירוקה, טוען שהכנסות אלו הולכות למטרות טובות אשר אמורות לקדם את נושאי האכיפה בענייני זיהום אוויר מכלי רכב. "המדיניות היא להגביר את האכיפה כמה שיותר, גם במהלך 2008. זיהום מכלי רכב הוא אקוטי, ויכול גם להרוג אנשים, לכן אנו לוקחים אותו ברצינות. אני אמנם לא רופא, אבל ברור שזיהום שכזה מביא לתחלואות".

הדרכים להיות ירוקים יותר בכיס ועל הכביש

"כמו שאסור לנהוג באדום או לעבור על פס לבן, כך גם צריך לדאוג לבצע טיפולי מניעה, שיחסכו ממנו עוגמות נפש רבות" מסביר לוין. "אם האוטו נוסע טוב, זה יחסוך לנהג גם דלק וגם זיהום", לוין מדגיש שכמו בכל דבר, גם כאן - מה שבדרך כלל זול הוא בסופו של דבר גם יקר, ומה שיקר חוסך כסף לטווח ארוך: "אם אנחנו מוצאים שצריך להוריד רכב מהכביש בשל זיהום אוויר, זה טרטור לא קטן לבעל הרכב, שנאלץ ללכת למשרד הרישוי, לעבור שם טסט מיוחד וגם להחליף את רישיון הרכב. זה סיפור לא קטן, שהנהג יכול לחסוך את זה לעצמו אם רק יתחיל יותר לשים לב למכוניתו".

הרכבים הבעייתיים ביותר על הכביש:

• רכבי דיזל, שמזהמים את הסביבה יותר מרכבי בנזין.
•רכבים, שנמצאים מעל 15 שנים על הכביש, לרוב פחות מטופלים ויותר מזהמים.

צעדי מניעה אפשריים:

• לערוך טיפולים בזמן.
• לבצע בדיקות תקופתיות במוסכים כדי לבדוק שאין פליטות מזהמות יתר על המידה.
• אם נראה לכם שיש בעיה ברכב (קרטועים מוזרים וכדומה) לבדוק גם מעבר לבדיקה התקופתית.
• להחליף פילטרים ברכב, ולהיות מודעים למתי החלפתם אותם.

בחזרה לירוק חי