הישרדות זה מושג יחסי

עמותת אנונימוס תגיש בימים הקרובים תביעה נגד חברת ההפקה של "הישרדות", בטענה כי התוכנית מעודדות התעללות בבעלי חיים. ערוץ 10 בתגובה: "המתמודדים דווקא נקשרו מאוד לתרנגולות"

בתום סוף שבוע עתיר מאבקי רייטינג בין הרוקדים בערוץ 2 לשורדים בערוץ 10, לא דמיינו לעצמם בערוץ 10 שיהיה עליהם להתמודד גם עם תביעה העומדת בפתח. עמותת "אנונימוס," עמותה למען זכויות בעלי חיים בישראל, החליטה להגיש תלונה נגד חברת "רייפ המאירי", חברת ההפקה של התוכנית "הישרדות" בישראל, על כך שאפשרה התעללות לכאורה בתרנגולות במהלך הפרק הראשון ששודר בשבת. במהלך הפרק היו צריכים המתמודדים לשחות לעברם של כלובי התרנגולות, שנפתחו בפתאומיות וגרמו לתרנגולות ליפול למים. המתמודדים עטו על התרנגולות, שניסו בינתיים את כוחן בשחייה, בניסיון להגיע אליהן ולזכות בהן ראשונים באי.

"המקום הכי נמוך שאפשר להגיע אליו"

"זה המקום הכי נמוך שאפשר להגיע אליו כדי לספק לחם ושעשועים להמונים", טוענת גאיה גולדברג, דוברת "אנונימוס", הפועלת במרץ בימים אלה להגיש תלונה במשטרה נגד חברת ההפקה. "תצוגת ההתעללות בפרק הראשון בסדרה "הישרדות" לא רק שהפתיעה אותנו עד מאוד, אלא גם היתה מזעזעת. חברת "רייפ המאירי" נתנה גושפנקה פומבית להתעללות בבעלי חיים בסלון הביתי של כל אזרח. התעללות שכזו המוצגת לראווה מבטאת סוג אחר של התעללות בבעלי חיים, הפעם לצורכי בידור, שלשמחתנו אינה חוקית בישראל".

"אנונימוס" נשענים, במקרה זה, על טיעון ביורוקרטי טהור: לפי סעיף 19 בחוק צער בעלי חיים, לא ניתן לעשות שימוש בבעלי חיים לצורכי בידור ושעשוע, אלא אם כן ניתן לכך היתר בכתב מראש על ידי הממונה על חוק צער בעלי חיים במשרד החקלאות. גאיה, דוברת אנונימוס, סבורה כי לחברת ההפקה של התוכנית בישראל אין כל היתר המאפשר לה לעשות שימוש בבעלי חיים לצרכים בידוריים במהלך התוכנית."התעללות כפי שנכפתה על התרנגולות בפרק כדי לשעשע את הצופים בבית קיימת גם ברחוב הישראלי, בעיקר במופעים שונים כקוסמות ומרוצי סוסים בהיפודרום שבגלבוע." ערוץ 10 בתגובה, טוענים כי התכנית לא צולמה בישראל, אלא באיים הקריביים "ובעמידה בחוקים המקומיים." עוד נמסר מדוברות ערוץ 10, כי "המתמודדים דווקא נקשרו מאוד לתרנגולות ולראייה המתמודדים לא החזיקו אותן בכלובים אלא הניחו להן להתרוצץ בחופשיות על החוף. אחד המתמודדים, עידן, ממש מנע מעצמו אוכל כדי להאכיל אחת מהן. בפרק הבא נוכל לראות מה עלה בגורלן".

לאמריקה גם איכפת

הגרסה המקורית לתוכנית "הישרדות", שמשודרת זו העונה ה-15 בארצות הברית, אינה חפה מתלונות מצד ארגוני בעלי חיים ואזרחים מן השורה. כבר בשנת 2000 שלח ארגון PETA, ארגון זכויות בעלי החיים הגדול בעולם, מכתב נזעם לרשת CBS האמריקאית, שבמסגרתה משודרת התוכנית. PETA דרשו להפסיק מייד את ההתעללות בבעלי חיים במהלך התוכנית. באחד מפרקי הסדרה, נטען כי אחד מן השבטים המתחרים כרת את ראשה של תרנגולת מפוחדת לעיני כל, ובהמשך הפרק אכל אותה. בתגובה לכך, ערך PETA סקר בן שלושה ימים בקרב צופי התכנית. כ-63% מהמשיבים טענו כי יש להפסיק את ההתעללות וההרג של בעלי חיים בתוכנית שנעשית רק במטרה לשפר את אחוזי הרייטינג. "בתוכנית האמריקנית היו דברים מחרידים לאורך כל עונות שידור התוכנית" טוענת בפה מלא גאיה. "אכילת אפרוחים בביצתם לפני שפקעו ממנה והריגת חזיר במכות פטיש היו רק חלק קטן מן הדוגמאות שנראו על גבי המסך באמריקה ובכל העולם. אנו מקווים באנונימוס, שעד שאצלנו יתחילו להרוג תרנגולות כדי לשרוד בתוכנית, נצליח להדוף את התופעה".