נס פח הזבל

לא מסריח, הנוף מדהים, והתכניות לעתיד מרשימות: כתבתנו חזרה עם שלוש סיבות ממש טובות לקחת את עצמכם, עם או בלי הילדים, לחירייה

יתכן ואם היו מספרים לכם לפני שנים שמקור השם חירייה הוא מן המילה "חייר" בערבית שפירושו טוב, צחוקכם היה נשמע מפתח תקווה ועד ירושלים. במפגש פתוח לקהל הרחב שייערך היום (שלישי) במרכז לחינוך סביבתי באתר חירייה במעמד השר להגנת הסביבה, גדעון עזרא, מתכוננים להציג את אתר חירייה המשוקם דווקא כמקום טוב ליהודים - פארק אקולוגי, שעתיד להיות אחד מן הגדולים מסוגו בעולם. סיור במקום יוכיח: חירייה מודל 2007 היא כבר לא זבל של מקום, ואפילו כדאי לצאת ולטייל בה.

השנים המסריחות

קרוב ליובל שנים לקח לאוחזים במושכות להבין שיש משהו מסריח, תרתי משמע, בהר של זבל הניצב לו בלב האזור המאוכלס ביותר במדינה. לא ברור מה הכריע יותר את הכף בסוגיה; האם הייתה זו העובדה כי ההר, שנישא לגובה של 60 מטר, היווה מטרד למטוסים שציפורים נתקעו בכנפיו, או שמא העובדה שבתוך האתר הוטמנו כ-3,000 טון פסולת לא ממוינת בממוצע ביממה. יש הסבורים כי העובדה שהטרנד הירוק בעולם לא פסח גם על האזרח הישראלי, שנהיה טיפין טיפין, מעט יותר מודע לזכויותיו במרחב הציבורי.

האמת היא, שנראה כי כל התשובות נכונות. אולם, אחרי שניתנה ההסכמה לסגירת האתר להטמנת פסולת בשנת 1998, זה כבר לא באמת שינה מה היתה הסיבה למהלך, אלא מה תהיה התוצאה. מה נרוויח אנחנו, הציבור שגר בסמוך והציבור הרחב, מכך שהר הזבל יעלם ממרכזה של המדינה ויותיר אחריו שטח עתיר ממדים.

לא המציאו את הגלגל

באיגוד ערים של אזור גוש דן מבטיחים שהעתיד של תושבי המרכז יהיה עתיד טוב יותר, בעיקר בזכות פרויקט שיקום האתר, שקורם עור וגידים כבר בימים אלה. דני שטרנברג, מנהל איגוד ערים דן לתברואה והמנהל האדמיניסטרטיבי של פארק איילון-שרון, ואייל שני, עוזר מהנדס האיגוד, מתכננים כי לצד שיקומו ההנדסי של האתר יוקמו במקום גם פארק למחזור, ואף פארק עירוני גדול לרווחתם של תושבי דרום גוש דן.

ההבטחה היא כי פארק זה, ששמו הוסב מ"פארק איילון" ל"פארק שרון", על שם ראש הממשלה לשעבר, יהיה הריאה הירוקה ביותר בכל המדינה: 8,000 דונם בין דרום תל אביב לאור יהודה, עם שפע פעילויות טבע ופנאי.

"לא המצאנו את הגלגל" מסביר אייל שני, עוזר מהנדס איגוד ערים דן. " גם בעולם הפכו מטמנות של זבל לפארקים, כמו למשל בכפר האולימפי בעיר מינכן, שנבנה על אתר פסולת מימי מלחמת העולם השנייה. בישראל ייקח לנו לפחות עשור עד שכל הפארק יהיה פתוח לציבור הרחב. תכנון הפארק נעשה כעת בשלבים, ובעוד כשלוש שנים עתיד להיפתח אחד מהחלקים המרכזיים בפארק שיגיע עד לעמדת התצפית הנמצאת במרומי הר חירייה וישקיף על גוש דן ".

אויר הרים צלול כיין?

אם תיסעו ברכבכם בדרך לוד לכיוון כביש גהה, תוכלו לזהות ממרחק סככה המצויה על ראש ההר הגבוה ביותר בגוש דן. חירייה, תאמינו או לא, תתן לכם את אחת מן התצפיות היפות ביותר על אזור המרכז. היא מעניקה מבט פנורמי על אזור חולון, מקווה ישראל, תל אביב, קריית אונו, אור יהודה וכמובן על פארק מנחם בגין, הפארק הלאומי, הספארי והים.

העובדים במקום מתבדחים כי זוהי התצפית היפה ביותר על גוש דן, דווקא בגלל שזהו המקום היחיד ממנו לא רואים את חירייה. עוצמת החוויה מופרעת מעט כשמגלים שהאזור רווי בארות גז (לצורכי מחזור כמובן) ושהאדמה שעומדים עליה היא אדמת שטפים (או בתרגום חופשי- אדמה העשויה מהמיץ של הזבל, למרות שהיא אינה נראית כך או מריחה כך).

"מסיבות אלה ממש עמדת התצפית כיום אינה פתוחה לקהל הרחב", מסביר שני. "ההר לא לגמרי בטוח וככזה אינו מוכן לקלוט מספר רב של אנשים בו זמנית. כעת אנו מאפשרים רק לקבוצות מאורגנות להגיע למקום ולא לבודדים. בעתיד הלא רחוק, הדברים ייראו אחרת לגמרי".

שלוש סיבות טובות לביקור

עד שהטבע יעשה את שלו והשוקדים על שיקום הפארק יזכו להפוך את חירייה למקום נטול ריח בחלקיו הנמוכים, הרי לפניכם שלוש סיבות טובות להגיע לאזור כבר בימים אלה:

• המפגש הפתוח שמתקיים היום בהשתתפות השר גדעון עזרא ודורון ספיר, יושב ראש איגוד ערים אזור דן , הוא הזדמנות נפלאה לכל מי שאכפת לו ושרוצה לבקר במקום ולא במסגרת קבוצה מאורגנת. במפגש תינתן הזדמנות לקהל לשאול שאלות ולקבל תשובות, כחלק מתפיסה המשלבת את הציבור בכל מה שקורה ועתיד לקרות בפארק.
המיקום: המרכז לחינוך סביבתי, ממוקם למרגלות הר חירייה.
ברכב: כניסה דרך כביש 4 (גהה), כשמגיעים מכיוון תל אביב הפנייה ימינה לפני מחלף מסובים.
שעת הגעה: 16:00.

• אם אתם מעונינים להגיע למקום באופן מאורגן עם קבוצה, כל שיש לכם לעשות הוא להודיע על כך מראש למרכז לחינוך סביבתי בימים א', ג' ו- ה', והם כבר יארגנו לכם סיור מודרך במקום, הכולל גם את עמדת התצפית. רוני שושן, אחד משלושת המדריכים במרכז, מבטיח חוויה של ממש בייחוד לילדים במרכז למבקרים; כולו מעוצב מחומרים ממוחזרים – בין השאר גם ריהוט עץ ומראות שנלקחו ממכוניות שיצאו משימוש ותלויות בשירותים.
טלפון לבירורים והזמנות: 7396633- 03, או באתר הבית.
מחיר: ארבעה בקבוקי פיקדון למחזור, לכל משתתף.

• למטיילים שביניכם, אזור הפארק המתוכנן כבר עכשיו מאפשר טיול של ממש מדרום תל אביב ועד לאור יהודה. ולמרות שגם טיול בהליכה אפשרי במקום, הטיול המומלץ הוא באופניים.
מסלול 1 (מסלול מקוצר): כניסה מכיוון הספורטק (שכונת הארגזים) או מכיוון פארק בגין-דרום (מרחוב בושם, בירנית או רחוב נ"ד לכיוון נחל כופר) ורכיבה של כחמישה קילומטרים במסלולי אופניים הסלולים לאורך נחל איילון המגיעים עד לפארק המחזור ומרכז המבקרים.
מסלול 2 (מסלול ארוך): המשך ממרכז המבקרים עד לאור יהודה (מעבר מתחת לכביש 4). המסלול כעת יפה יותר בצד זה מאחר והוא רווי עצים וצמחייה. ניתן להכניס גם מכיוון גן התשעה באור יהודה ולעשות את המסלול ההפוך. ניתן גם לעשות את שני המסלולים כרצף אחד, רק קחו בחשבון שמדובר ב-16 קילומטרים. לחצו כאן למפת התמצאות בפארק.