סביבת (מ)גורים

כדי שהגור לא יפחד מאנשים וממכוניות כדאי לחשוף אותו לסביבה ביוזמתנו

מחקרים הראו ש-16 השבועות הראשונים בחיי הגור הם המפתח לעיצוב אופיו והתנהגותו ככלב בוגר, כך שיתאים לחיים המורכבים בחברת אנשים במאה העשרים ואחת. בטבע, בגיל זה יעזוב הגור את המאורה, בה נולד, ויצא אל העולם. הוא חייב ללמוד במהירות וביעילות (אין הרבה מקום לטעויות – טעות חמורה עלולה לעלות לו בחייו). הגור אצלנו בסלון נולד עם אותה תוכנית פעולה גנטית ועל כן החודשים הראשונים יכולים להיות החשובים ביותר מכל שנותיו אתכם ביחד. ארבעת החודשים הראשונים הם קריטיים מפני שהחוויות אותן יעבור בתקופה זו יקבעו כיצד הוא יגיב לאנשים ולסביבה כשיהיה כלב בוגר.

חשיפה חברתית היא התהליך שבו מעצב הגור עמדות בנושאים כמו הקשר לכלבים אחרים ולבעלי חיים, הקשר לאנשים ותגובות למצבים כמו רעשים, ריחות ומקומות שונים. לחשיפה החברתית עד גיל ארבעה חודשים יש חשיבות מרכזית עם השלכות על התנהגות הכלב כבוגר, ואפילו על היכולת הפיזית שלו לבצע משימות מורכבות יותר.

תקופת ההתפתחות הזו של הכלבים מחולקת לארבע תקופות עיקריות:
1. תקופת הרך הנולד – עד גיל שבועיים. בזמן זה, האם היא המשפיעה העיקרית על הגורים, פחד וחוסר בטחון או אגרסיביות יתרה של האם עלולים לעבור לגורים. בגיל הזה הגורים רק יונקים, זוחלים מעט ומשמיעים קולות. הם אינם שומעים או רואים עדיין

2. תקופת המעבר – השבוע השלישי לחיי הגורים. הגור מתחיל לגלות עניין באחיו להמלטה, באנשים ובסביבה. הוא מתחיל להתנועע וקצת גם לראות ולשמוע

3. התקופה החברתית – מהשבוע הרביעי ועד לשבוע ה-16 לחיי הגורים. זה הזמן בו מפתח הגור את מרבית קישוריו החברתיים. זה השלב לבלות הרבה עם אנשים. זו גם התקופה בה הגור רוכש כישורי למידה ומפתח את אופיו האישי ככלב בוגר. בין 6-8 שבועות הוא הזמן הטוב ביותר להעביר גור לביתו החדש. בין 8-10 שבועות תיתכן תקופה שנקראת "תקופת הפחד", בה הגור רגיש במיוחד למאורעות טראומטיים או לרעשים חזקים. אלה יכולים להחרט עמוק בזכרונו. נסו להמנע מחוויות כאלה בגיל הזה. ברגע שהוטרינר שלכם אומר שמותר כבר להוציא את הגור, צאו ותראו לו את העולם, חישפו אותו לכל סוגי האנשים, הכלבים, רעשים וריחות ולמספר רב יותר של מקומות שרק תוכלו. השקעה בגיל הזה תיתן ריבית אדירה.

תקופת ההתבגרות – גיל 4 חודשים עד לבגרות מינית. בתקופה זו מתחלפות גם השיניים. חשוב להמשיך במרץ בחשיפה חברתית עד גיל שנה לפחות (כלב זקוק לחשיפה כל ימי חייו, בדיוק כמונו). זה הזמן להכנס לאילוף משמעת מסודר ולמי שמעוניין לאימון בספורט כלבני תחרותי. גיל 6 חודשים הוא הזמן הטוב ביותר לעקר או לסרס כלבים לא גזעיים שאין סיבה להרביעם. כלבות לא צריכות להמליט וכלבים זכרים לא זקוקים למין. הכלב שלכם יחיה חיים ארוכים ומאושרים יותר אם י(ת)היה מעוקרת/מסורס.

ההדרכה מועברת באדיבות יוסי סמואל, מנהל האקדמיה הישראלית לכלבנות