נפטרים מהמשקפיים

השוק מלא בשיטות, ניתוחים וטכנולוגיות שמבטיחים לכם חיים נטולי משקפיים. אבל מה באמת מתאים לכם, עד כמה זה מסוכן והאם זה שווה את המחיר? תמר לבני עם כל הפרטים

משקפי ראייה, כל מי שיש לו יודע, יכולים להוות מטרד לא קטן. בימי קיץ חמים ומיוזעים, בפעילות ספורטיבית, בים או בבריכה, ואפילו אצל הספר, נדמה שנוכחותם (הבלתי מורגשת בדרך כלל) הופכת בין רגע לנטל כבד, שלא לדבר על התקף הלב הקטן בכל נפילה שלהן, והחשש התמידי לשריטה או (חס ושלום) שבר מביך בדיוק במרכז.

בעוד שרוב בעלי המשקפיים התרגלו בשלב כלשהו לעניין, וחלק אף למדו לאהוב אותו, יש מי שבשבילו מדובר בסיוט מתמשך. מי שמרבה להסתובב עם משקפי שמש (ונאלץ לרכוש משקפיים אופטיות יקרות ומגבילות להחריד), מי שמספרו גדול ועדשות משקפיו מזכירות תחתית של משקה קל ומי שלא הצליח למצוא זוג משקפיים שמתאימות למבנה פניו/אישיותו, סביר להניח שיעשה כל שדרוש בשביל להסיר, עדיף לתמיד, את הנטל הזה שיושב לו על האף.

הבשורה הטובה היא שיש לכך לא מעט פתרונות: מעדשות מגע רכות וקשות, דרך טיפול מיוחד להסרת משקפיים ללא ניתוח ועד ניתוח הלייזר המפורסם. אבל מי מהם מתאים לכם, ועד כמה גדול הסיכון בכל טיפול?

עדשות מגע

עדשות ראייה נחשבות לפיתרון הפופולארי ביותר לבעיות ראייה (אחרי משקפיים) ולמעלה מ-100 מיליון אנשים ברחבי העולם משתמשים בהן. ולא בכדי – למרות שנדמה שהכנסת עדשה לעין היא הליך לא נעים במיוחד, רוב האנשים מתרגלים לכך במהירות ("ממש כמו לשים גרביים" מספרת לנו ענת, המשתמשת בעדשות זו השנה החמישית), והיתרונות ברורים: הן כמעט בלתי נראות, לא מורגשות ביום-יום, נוחות יחסית לשימוש ומומלצות גם לילדים החל מגיל 10. בחסרונות תוכלו למצוא טיפולי אחזקה מיוחדים (ניקוי בתמיסה מיוחדת מדי יום, אלא אם מדובר בעדשות חד פעמיות) ואת העובדה שהן לא מתאימות לכל אחד.

עולם עדשות המגע, בגדול, מתחלק לשניים: עדשות קשות ועדשות רכות. עדשות המגע הקשות מיועדות לשימוש ארוך של עד כ-3 שנים, ויתרונן הגדול הוא בעלות תחזוקתן הזולה יחסית (שטיפה יומית בתמיסה מיוחדת שעלותה סביב ה-30 ש"ח לחודש). עלותן של זוג עדשות קשות היא כ- 1,500 ש"ח, והן מומלצות בעיקר למי שזקוק להן, דוגמת בעלי צילינדר גבוה, מי שסובל מקרניות בעייתיות וילדים – משום שהן מאטות את קצב עליית המספר שלהם. בחסרונות תוכלו למצוא עלות ראשונית גבוהה וזמן הסתגלות ארוך יחסית (ויש כאלה שלעולם לא מתרגלים אליהן. "בניגוד לעדשות רכות", מספרת ענת מניסיונה האישי, "פשוט מרגישים אותן כל הזמן. למרות שניסיתי כמעט חודש להתרגל אליהן זה פשוט לא עבד").

גם העדשות הרכות מתחלקות, באופן גס, לשניים: עדשות שנתיות, וכאלה המיועדות לתקופות קצרות יותר – מיומיות ועד חודשיות, תלוי בסוג העדשה הרכה. "היתרון הגדול של העדשות הרכות הוא נוחות השימוש, והמהירות שבה ניתן להתרגל אליהן" מסבירה לנו האופטימטריסטית הקלינית אורית שדמון ממכון CLC רעננה. יתרון נוסף הוא העובדה שהעדשה צמודה לקרנית, וכמעט אינה נופלת מהעין. עניין זה הופך את העדשה הרכה למושלמת עבור ספורטאים וכל מי שמנהל אורח חיים ספורטיבי, וכך נמנעת גם חדירת אבק בין העדשה לקרנית.

עוד יתרון של העדשות הרכות לתקופות קצרות היא רמת ההיגיינה הגבוהה שלהן. "עדשות קשות, למרות הניקוי התכוף שלהן, סובלות לעיתים ממשקעי חלבונים ולכלוך, מה שמביא לפגיעה בחדות הראייה ולזיהומים", מספרת לנו ד"ר דורית אורפז, מומחית ברפואת עיניים ומנהלת המכון לבריאות העין ברמת גן. "שימוש בעדשות רכות המוחלפות תדיר, לעומת זאת, מביא להרבה פחות בעיות בריאותיות הקשורות להיגיינית העין ולראייה חדה יותר".

בשנים האחרונות החלו לצבור פופולאריות עדשות מסוג נוסף, העשויות מסיליקון הידרוג'ל. מדובר בעדשות שניתן להרכיב למשך חודש שלם ברציפות, גם במהלך שינה. "היתרון הגדול של עדשות אלו הוא שהן מסוגלות להעביר היטב חמצן לעין, ולכן ניתן לשהות איתן במשך חודש" מסבירה שדמון.

הסרת משקפיים ללא ניתוח

אם משקפיים לא מתאימות לכם וניתוחים לא באים בחשבון – ישנה אפשרות נוספת. טכנולוגיה חדשה בשם אורתו-קיי (קיצור של "אורתוקרטולוגיה") מאפשרת להשתמש בעדשות מגע מיוחדות במהלך הלילה, להסירן בבוקר, ולראות באופן חד וברור במהלך כל היום. איך זה עובד? ד"ר אורפז מסבירה: "קוצר ראייה הוא מצב בו גלגל העין ארוך מדי, ולכן קרני האור לא מצליחות להתפקס על הרשתית. עדשת האורתו-קיי משטיחה במהלך הלילה את מרכז הקרנית, באופן זמני, מבלי לשנות את אורך גלגל העין. השטחת הקרנית גורמת לקרני האור להתפקס על הרשתית, ולמעשה מאפסת את המספר".

הטיפול באורתו-קיי דורש סדרת בדיקות מקדימות, שהחשובה בהן היא בדיקת טופוגרפיה ממוחשבת של הקרנית. על סמך נתוני הבדיקות מותאם סוג העדשה למטופל. בהמשך, נדרשת ביקורת כל שלושה חודשים, ובכל ביקורת כזו יש צורך בטופוגרפיה מחודשת של העין. מומלץ בחום לבדוק את עלויות הביקורים החוזרים לפני שאתם מתחילים את הטיפול.

היתרון העיקרי של אורתו-קיי הוא היותו הפיך, כלומר, בכל רגע ניתן להפסיק אותו, ולחזור למצב הקודם, ללא סכנה לנזק כלשהו. כמו כן, הטיפול נחשב לבטוח מאוד (משום שלא מעורב שום הליך כירורגי), והוא מתאים במיוחד למצבים בהם המספר אינו יציב וקבוע, כפי שקורה בדרך כלל אצל ילדים ובני נוער. שדמון ממליצה על הטיפול בחום גם לחיילים ומטיילים. "כאשר מדובר במטופלים בעלי מספרים נמוכים, השפעת הטיפול הלילי יכול להחזיק כמה ימים. זה יכול מאוד לעזור למי שאין לו אפשרות להחליף עדשות בגלל תנאי השטח" היא מסבירה.

אבל גם לאורתו-קיי חסרונות ברורים משלו, ולפני הכל - מחירו הגבוה. 1,000 דולר בממוצע יעלה לכם הטיפול הראשוני והתאמת העדשות, ובתוך כשנתיים תאלצו להחליפם בזוג חדש (וחוזר חלילה). בנוסף, משום שמדובר בעדשות קשות, לא כולם מתרגלים לנוכחותם בעין. הטיפול נוטה לעיתים לסיבוכים הקשורים לזיהום הקרנית, אך ניתן בדרך כלל למנועם באמצעות הקפדה על היגיינה. הטיפול מתאים לקצרי רואי בלבד (מי שאינו רואה טוב למרחק), שמספרם אינו עולה על 6- ושהצילינדר שלהם אינו עולה על 1.25-.

ניתוח הסרת משקפיים בלייזר

הסרת המשקפיים בלייזר נחשב לאחד הניתוחים הפופולאריים ביותר בישראל. על פי גורמים בענף, מתבצעים בישראל למעלה מ-20 אלף ניתוחים מדי שנה.

ניתוחי לייזר ניתן לבצע החל מגיל 18, ובתנאי שהמספר יציב במשך כשנה. על מנת לעבור את הניתוח יש לעבור בדיקת התאמה ובה סריקה ממוחשבת של הקרנית. כ- 30% מהנבדקים נמצאים לא מתאימים לניתוח, בעיקר בגלל ראייה חלשה, עיניים עצלות, קרנית דקה מאוד או מבנה פתולוגי. לא ניתן לחזות מראש את תוצאות הבדיקה – ואין להסכים בשום אופן לעבור ניתוח ללא בדיקה כזו. "במקרה ומטופל בעל קרנית דקה עובר את הניתוח, תיתכן פגיע בראייה ואפילו החמרה ועליה במספר" מזהיר ד"ר תואם כץ, רופא עיניים ומנתח בביה"ח שערי צדק, ומנהלה הרפואי של רשת מרפאות CARE.

כל ניתוחי הלייזר נעשים בהרדמה מקומית באמצעות טיפות עיניים, ואורכים לא יותר ממספר דקות. תהליך ההתאוששות מניתוח לייזר נחשב מהיר במיוחד, ולאחר מספר שעות (או במקרים מסויימים – ימים), ניתן לחזור לפעילות רגילה. בעיה נפוצה לאחר הניתוח היא עיניים יבשות, אך ניתן לטפל בעניין היטב באמצעות טיפות דמעות מלאכותיות. אם המכון שבחרתם משתמש בלייזרים החדשים ("דור 6") סביר להניח שראיית הלילה שלכם תפגע באופן מזערי או שלא תפגע כלל.

שאלה נפוצה בקרב נשים היא האם הריונות עלולים לעלות את המספר, ולכן אולי רצוי להמתין עם הניתוח לגיל מבוגר יחסית. וד"ר כץ מסביר: "הסיכוי שהמספר ישתנה בעקבות הריון הוא סביב ה- 10%, ולכן ממש אין צורך לחכות עד גיל 45 כדי לעבור את הניתוח".

חשוב להבין שכמו בכל ניתוח - גם בלייזר ישנם סיכונים. "סיבוך נדיר היא היווצרות צלקת בקרנית שמצריכה טיפול חוזר בלייזר, וסיבוך נדיר עוד יותר היא החלשות והתעקמות הקרנית, שכדי לפתור אותו יש להחליף קרנית בניתוח או להכניס שתל תומך. יש לציין שמדובר בסיבוך שקורה 1 ל-100,000 ניתוחים" מסביר ד"ר כץ. עוד כדאי לדעת כי לאחר הניתוח ייתכן שהמספר או חלק ממנו יחזור, מה שעשוי להצריך טיפול נוסף. "בכל מקרה - אפשר להשתמש גם במשקפיים וגם בעדשות אחרי טיפול לייזר, במקרה הצורך", אומר כץ.

עוד המלצה היא לשמור מרחק ממכונים חובבנים ולבדוק היטב המלצות. "בגלל הפריחה העצומה של שוק ניתוחי הלייזר, נפתחו בארץ מאות מכונים קטנים", מספר לנו ד"ר כהן, רופא עיניים שביקש להישאר בעילום שם. "רבים מהם מציעים מחירים מעולים אבל גם מיומנות ירודה, ומומלץ מאוד לשמור מהם מרחק. בנוסף, בקשו תמיד לראות המלצות של הרופא הספציפי שיטפל בכם ולדבר איתו ארוכות לפני על הרקע שלו וניסיונו. לא יזיק גם לחפש עליו ועל המכון בגוגל. לכו תדעו מה תמצאו".

כיום ניתן למצוא בתחום ניתוחי הסרת המשקפיים בלייזר שתי שיטות עיקריות והן ה- PRK (ליטוש) וה- LASIK (חיתוך).

בשיטת ה- PRK מקלף המנתח שכבת תאי אפיתל, התאים העליונים בקרנית-תאים המתחדשים באופן טבעי, ומלטש בלייזר את השכבות העמוקות בקרנית. החסרונות בשיטה זו הם צריבה, דמע וסנוורים בימים שלאחר הניתוח וכן בהתאוששות איטית. "חדות ראייה מלאה מושגת כעבור כ- 3 חודשים" מסביר ד"ר כץ. שיטת ה- PRK מוצעת היום במכונים השונים במספר גרסאות:

• LASEK: בשיטה זו מקולפים תאי האפיתל כיחידה אחת על ידי שימוש באלכוהול מדולל, ולאחר הטיפול מחזירים את שכבת התאים למקומה.

• EPI- LASIK (מוכר גם כ"סופר לסק"): קילוף שכבת האפיתל נעשה בעזרת סכין אוטומטית. היתרון: אין שימוש באלכוהול בכלל ולפיכך אין בדרך כלל גירוי בעין. גם בשיטה זו מוחזרת שכבת תאי האפיתל למקומה.

• סופר PRK (המוכר גם כ- PTK-PRK): הסרת תאי האפיתל על ידי מכשיר לייזר.

• ASA: הסרת תאי האפיתל על ידי מכשיר לייזר, מה שמביא לפגיעה מינימאלית בתאי האפיתל.

שיטת ה- LASIK היא שיטה פופולארית נוספת. בשיטה זו חותכים פרוסה מהקרנית ומזיזים אותה הצידה, מלטשים בלייזר בעומק הקרנית ומחזירים את הפרוסה שתכסה על איזור הליטוש. לאחר ניתוח בשיטה זו תושג ראייה חדה בתוך יום, אך במקרים מסוימים היא מביאה לחולשה מקומית בעין. גם לשיטת ה- LASIK יש מספר גרסאות נפוצות:

• INTRA LASIK: על פי שיטה זו חיתוך הקרנית נעשה ע"י מכשיר לייזר. כיום לשיטה זו אין יתרון רפואי.

• CUSTOM LASIK: הטיפול מותאם באופן אישי למטופל, כאשר מעבר לבדיקת המספר והצילינדר בודקים הפרעות נוספות במערכת האופטית. "בשיטה זו נאספים נתונים על הפרעות שונות במערכת העין", מסביר לנו ד"ר אריאל וונדר, מנהלה הרפואי של רשת אמריקן לייזר. "הלייזר מתקן את כל ההפרעות שאובחנו על ידי המכשיר, מעבר לצילינדר ומספר, מה שמביא לראייה טובה ואיכותית יותר. יש לציין כי טיפול בשיטה זו לא משמעותי לבעלי מספר מעל 6.00- וצילינדר גבוה".

מחירי הניתוח נעים בין 5,500 ש"ח ל- 12,000, תלוי במכון ובסוג הניתוח. הזולים יחסית הם מכון "CARE" ו"מרפאות אריאל", שיגבו מכם סביב ה-6,000 ש"ח לניתוח (עבור זוג עיניים). אחריהם תמצאו את "מכון עיניים", "אמריקן לייזר", "הדסה אופטימל" ו-"עין טל", שיגבו מכם בין 8,000-12,000 ש"ח. חשוב לבדוק בקופת החולים שלכם אם יש להם הסכמים עם אחת החברות. הדבר עשוי להוזיל את עלות הניתוח בכמה מאות שקלים (ועד 1,500 ש"ח במקרים מסויימים).

עוד בנושא
איך לבחור משקפיים
כל מה שרציתם לדעת על הלבנת שיניים

שימוש נכון בעדשות מגע

1. לפני הרכבת והסרת עדשות המגע יש לרחוץ היטב את הידיים.
2. ישנם חומרים מיוחדים לטיפול בעדשות לאחר הסרתן, לאחר ההסרה חשוב לשפשף בעדינות ובעזרת החומרים את העדשה (השפשוף יעשה ע"י האצבעות)
3. את העדשות יש להניח במחסנית כאשר יש לשים לב לניקיונה של המחסנית. החלפת המחסנית תעשה כל חודש וחצי עד חודשיים.
4. את המחסנית יש לשטוף במים וסבון ולהותיר אותה להתייבש באוויר החופשי כאשר העדשות לא בתוכה.