להיות מלך בשחמט

מתי להצריח, איך לנטרל את הרצים של היריב, ואיך לפרוץ חומת רגלים כדי לתת מט או להכתיר. לייף האקר מגיש: 11 דרכים לשחק שחמט יותר טוב - חלק שני

לחלק הראשון: לזהות את המשבצות החלשות של היריב, לתקוף בכל הכוח על ההתחלה, ואיך בכלל משחקים שחמט

5. הצריחו בהזדמנות הראשונה

המשחק התחיל. הקצינים הוזנקו לשטח והמאבק על מרכז הלוח החל. זה הרגע לעזוב הכל ולעסוק בנוחותו של המלך. ההצרחה – מהלך חד פעמי שבו מקדמים את המלך שני צעדים לכיוון אחד הצריחים, ואת הצריח מעבירים אל צדו השני של המלך – היא יותר ממהלך הגנתי. זהו מפתח למתקפה מוצלחת.

בובי פישר, האמריקאי היחיד שאי פעם זכה באליפות העולם בשחמט (שאר האלופים ב- 58 השנים האחרונות היו רוסים) ביצע בתחילת הקריירה שלו את תרגיל ההצרחה הבא, שמאז הפך לאבן יסוד בשח:

את הפתיחה שמשמאל כולם מכירים. פישר פתח עם הרגלי המלכותי, ויריבו פיין השיב לו ברגלי המלכותי שלו. פישר שלח קדימה פרש לאיים על הרגלי המלכותי השחור, ויריבו שלח החוצה פרש שחור להגן עליו. ואז שלח פישר את הרץ שלו קדימה, עד למשבצת ב'5, שיאיים על הפרש השחור שמגן על הרגלי השחור.

למה הוא עשה זאת? הרי הפרש השחור מוגן על ידי שני רגלים. פישר לא ירוויח דבר מלהכות אותו. הוא יאבד מיד את הרץ הלבן שלו. במהלך הבא, השחור מקדם את הרגלי הפינתי כדי לחשוף את הבלוף של פישר. פישר, בתגובה, מכה את הפרש השחור. בתור הבא הוא מוכה על ידי אחד הרגלים השחורים. רגע לפני הצעד הבא של הלבן, הלוח נראה כמו בתמונה משמאל.

מה עשה בובי פישר? הוציא עוד פרש אל גבעת השליטה? הכה את הרגלי השחור וחסר ההגנה? פישר הצריח. יריבו שלף את הפרש השני שלו, על מנת לאיים על הרגלי הלבן ולחזק באופן כללי את מאמצי הכיבוש. פישר הכה את הרגלי השחור הלא-מוגן, ויריבו השיב בהכאת הרגלי הלבן הלא מוגן. לאחר חמישה צעדים בלבד, הלוח נראה כמו בתמונה משמאל.

לכאורה, חילופי מהלומות בין שני פרשים בודדים במערכה. למעשה, חילופי מהמלומות בין פרש בודד לבין פרש וצריח. פישר, בתורו, הסיט את הצריח הלבן משבצת אחת שמאלה (1 בתמונה משמאל), ואיים על הפרש. הפרש נמלט אל המשבצת שממנה הגיע (2), ופישר הסיט הצדה את הפרש שלו (3). התוצאה האכזרית: הצריח הלבן מאיים בשח על המלך, והפרש מאיים על המלכה. על השחור להציל בתורו את המלך בכל מחיר, והוא גם ישלם אותו.

הוציאו את הפרש והרץ שלצד המלך שלכם והצריחו בהזדמנות הראשונה, הוציאו לשטח את הפרש והרץ האחרים, והצמידו את שני הצריחים זה לזה בשורה הראשונה. זהו כח התקפי שיכול לתת לכם את המשחק.

6. שמרו על הרץ החזק שלכם, וכלאו את זה של האויב

כל צד מתחיל עם שני רצים: אחד שתנועתו מוגבלת לאלכסוני המשבצות הלבנות ואחד שתנועתו מוגבלת לשחורות. מביניהם, הרץ שנע על המשבצות שצבען כצבעו הוא החזק והיעיל יותר. הרץ הלבן יעיל יותר עבור הצבא הלבן בעיקר משום שהמלך השחור מתחיל על משבצת לבנה – ונוחת על משבצת כזו גם אחרי הצרחה. אם לא ינוע אחרי ההצרחה, הרץ שנע על המשבצות השחורות לא יאיים עליו לעולם. אותו הדבר עובד גם בכיוון השני.

הימנעו מהכאה הדדית שבה אתם מאבדים את הרץ החזק שלכם, ויריבכם מאבד את הרץ החלש שלו, או פרש (הכאה הדדית מכונה בשחמט “החלפה”). אלא אם, כמובן, הדבר משרת אתכם בדרך למטרה נעלה יותר, כפי שהקרבת הרץ שירתה את התכסיס של בובי פישר בסעיף הקודם.

נסו להיות הראשונים להשתלט עם הרץ שלכם על אלכסון פתוח, ובמקביל, נסו ללכוד ולנטרל את הרץ החזק של היריב על ידי ניצול עיוורון הצבעים שלו, והצבת חומת רגלים שתחסום את תנועתו על הלוח. למשל כמו בדוגמה פה ליד. פרט ליתרון הכלים של השחור, לרץ הלבן אין הרבה מה לעשות על הלוח. רוב המשבצות הלבנות בשורה החמישית והשישית בלוח נשלטות על ידי רגלים שחורים, שעומדים כחומה בצורה וחסינה לרצים לבנים. דרך אגב, במשחק הזה ששוחק בשיקגו ב- 1996 ניצח הלבן. אבל זה היה מסיבות אחרות.

7. השתמשו בתחבולות

ההנחה בשחמט היא שאף אחד מהצדדים אינו אידיוט שבטעות שולח את המלכה שלו לעמוד מול כתת יורים. למרות שגם זה קורה, רוב החיסולים במשחק נעשים באמצעות איום על כמה כלים בו זמנית (כמו במהלך מסעיף ההצרחה), איום מכמה כיוונים על כלי אחד באופן שבו הוא לא יכול לברוח, או יצירת מצב שבו כל בחירה של היריב תסב לו הפסדים כואבים. קוראים לזה תחבולות, יש בשחמט כמה מאות כאלה, ורובן מבוססות על אחד מהעקרונות הבאים:

ריתוק: "ריתוק" הוא תרגיל ששימש הרבה נבלים בסרטי פעולה מהאייטיז: הנבל היה לוכד את החברה של הגיבור וקושר אותה לאיזו מקצצה ענקית, שאפשר להשהות את פעולתה רק כל עוד לוחצים על כפתור בצד השני של החדר. לגיבור היו שתי שניות להחליט אם להתנפל על הנבל בעוד חברתו נקרעת לגזרים, או אם לעזוב הכל ולרוץ לכפתור כדי להציל את חייה. מהרגע שלחץ על הכפתור, הגיבור היה מבין שברגע שירפה המכונה תמשיך לפעול, ושלמעשה אין לו ברירה אלא להישאר צמוד לקיר, נתון לחסדי הנבל.

גם ליריב שלכם יש חברה: המלך, המלכה ולפעמים גם הצריח שלו הם כלים שהוא יוותר על טובי גיבוריו כדי להציל אותם. חפשו את הכלים שלא יוכלו – או לא ירצו – לברוח כשאתם מאיימים עליהם, כי אם יברחו הם יפקירו מישהו יקר יותר שיישאר חשוף. איימו עליהם, שימו אותם בקו האש ורתקו אותם למקומם. יריבכם יחדול ממזימותיו, ויעבור לתמרוני הגנה על מלכו ומלכתו, ובינתיים יפקיר לידיכם את הכלי החוצץ ויאפשר לכם לנצל את הבלבול בשורותיו לשם חיזוק המתקפה.

הביטו בתמונה משמאל, שמציגה אתגר פשוט פרי עטו של השחמטאי הבריטי דניאל קינג. תור השחור עכשיו. איזה מהלך שלו יוכל לרתק למקומו כלי חשוב של הלבן? עצרו והביטו.

תנועה אלכסונית של הרץ השחור אל משבצת ב'4 תאיים על המלכה ותרתק אותה למקומה. המלכה לא תוכל לברוח, כי מאחוריה נמצא המלך. לא ישתלם לה להכות את הרץ, כי הרץ יהיה מוגן על ידי הפרש השחור שבמשבצת ג'6. אבל כנראה שלא תהיה לה ברירה, כי בתור הבא הרץ יתנפל עליה ברעבתנות. חילופי מלכה ברץ משתלמים מאוד לצד שמקריב רק רץ. הריתוק כפה על הלבן את החילופים האלה.

את הריתוק אפשר לבצע גם כשרוצים להכות כלי חלש שמסתתר מאחורי כלי חזק. הוא יברח מהאיום ויפקיר את חברו. נבזי? לגמרי.

לגיזה: לגיזה היא מהלך שבסופו כלי אחד שלכם מאיים על כמה כלי יריב בבת אחת. על הכלי שלכם להיות מחוץ להישג ידו של היריב, או מוגן באופן שלא ישתלם להכותו. התמונה משמאל מציגה לגיזה קלאסית, שבה פרש שחור מאיים על מלך ועל צריח, תוך ניצול אחת המשבצות החלשות של הלבן.

בלוח שמשמאל הרץ השחור מרתק את הפרש למקומו. אין לפרש מהלך חוקי, שכן כל תנועה שלו תחשוף את המלך להתקפה. האם הלבן יכול למצוא תשובה הולמת, פרט לבריחה והתפתלות? האם הוא יכול להפוך, במהלך אחד, את החיסרון ליתרון? הוא יכול, על ידי צעד אחד שיאיים על שני כלים של השחור, ביניהם המלך. מהו הצעד הזה?

הצעד הוא שליחת המלכה הלבנה למשבצת א'4, ואיום בשח תוך איום על הרץ. בדומה ללגיזה עם פרש, השחור מוכרח להציל את המלך שלו, ואין לו דרך להגן על הרץ שיאבד בתור הבא.

התקפה נגלית: “התקפה נגלית" היא תרגיל הדומה לזה מסעיף ההצרחה. הלוח נראה תמים לגמרי, אבל מהלך אחד חושף את האויב לשני איומים: איום שנובע מהמהלך, ואיום נוסף ופחות צפוי, מצד כלי שלפני המהלך היה מוסתר. התור בלוח שמשמאל הוא תורו של השחור. איזה מהלך שלו יכול ליצור איום כפול שכזה, בעזרת "התקפה נגלית"?

רואים את הרגלי בטור ד', שורה 6? אם הרגלי יצעד צעד אחד קדימה, הוא יאיים על המלכה הלבנה, ובמקביל הרץ השחור שהיה מאחוריו יאיים על הרץ הלבן. ללבן אין הרבה ברירות. או שיציל את המלכה ויאבד רץ, או שינסה להגיב באגרסיביות על ידי הכאת הרץ השחור במטרה להכות אחריו את הצריח. בסוף קרב כזה השחור יאבד רץ וצריח והלבן יאבד רץ ומלכה. ייתרון ברור לשחור.

לכידת כלי: דרך אהובה להכות כלים במהלך המשחק היא לחסום להם את נתיבי המילוט עוד לפני שמאיימים עליהם. וליתר דיוק, לאיים על כל המשבצות שאליהן יוכלו לנוע, ואז לאיים עליהם. שימו לב לפרש הלבן בתמונה משמאל. לאן הוא יכול לזוז? לשום מקום, כל עוד הרץ השחור עומד במקומו ומאיים על שני האלכסונים השחורים, שלאורכם נמצאות כל נקודות הנחיתה האפשרויות של הפרש. כעת תור השחור. איזה מהלך יבטיח את נפילת הפרש?

אכן, הזזת הצריח השחור למשבצת א'8.

ועכשיו תורכם. פצחו את בעיית השח הבאה, גם היא מבית מדרשו של הבריטי דניאל קינג: המלכה הלבנה נכנסה אל לב מחנהו של הצבא השחור. כעת תורו של השחור. עזרו לו להשמיד אותה בשני מהלכים.

התחבולה החשובה מכולן: התחבולה שיש לבצע לכל אורך המשחק היא לשים לב לצעדים של היריב שלכם. עצרו אחרי כל מהלך שלו, ונסו לגלות מה עומד מאחוריו. אל תתפתו להוציא לפועל את המבצעים שלכם כמה שיותר מהר, בלי לבדוק מה קורה בינתיים על הלוח. זו דרך בדוקה לקבל מט משום מקום.

זכרו: אין אוייב מר מזה היודע מה הוא עושה, והדרך היחידה לעצור אוייב כזה היא לדעת בעצמכם מה הוא עושה.

8. לכו על המלך

תחבולות ותכסיסים זה דבר מאוד מעניין, אבל מטרת המשחק היא ללכוד את המלך. ולזה יכולים להספיק קצת אומץ, הזדמנות טובה אחת ושני כלים. וכפי שאפשר לראות בשורת מקרי המוות שלהלן, לפעמים מספיק כלי אחד:

הדוגמאות הללו הן התבניות הבסיסיות של רוב סוגי המט (לא כולל מט שבו מעורבים רק מלך וכלי נוסף מול מלך בודד – מה שלפעמים קורה בסופי משחקים ממושכים). למדו להכיר אותן, ולחפש את המצבים שבהם הכלים שמקיפים את מלך היריב מגבילים אותו במקום להגן עליו, ולכם יש אפשרות לנצל את המשבצות החלשות ואת כוחות החיפוי שלכם.

אם היריב לא מספק לכם פרצות, פרצו את דרככם בעצמכם. שלחו את חיל הרגלים שלכם להתנגח ברגלים שמגנים על מלך היריב. משמאלכם נמצא לוח שנראה בעיצומו של משחק קודר. תור הלבן עכשיו, ומהלך נכון ונועז שלו יוביל למט בלתי נמנע על השחור תוך שלושה עד חמישה מהלכים, תלוי עד כמה יאבק השחור על חייו האבודים.

מהו המהלך?

נו באמת, תפסיקו לקרוא ונסו לבד. אתם יכולים.

חשבתי שסיכמנו שתנסו לבד.

אוקי, המהלך הוא שליחת הצריח הימני, מעמדתו ב-ז'1, היישר אל תוך חומת המגן של המלך. הצריח יכה את הרגלי שב-ז'7, יאיים בשח, ולמעשה יבשר על סוף המשחק. אם המלך השחור יכה את הצריח, יקדם הלבן את המלכה שלו ל-ז'5, ושוב יאיים בשח. המלך השחור יאלץ הפעם להתחפר בפינת הלוח (ח'8), המלכה הלבנה תאיים עליו שוב ב-ו'6, המלך שוב יזוז, הפעם ל-ז'8, והלבן יסיע את הצריח שלו ממשבצת ד'1 ל-ז'1. מט.

אף פעולה אחרת של השחור לא תעזור לו. נסו בעצמכם.

בחנו את הלוח שלשמאלכם. תור הלבן עכשיו. אם יפעל נכון, ייתן מט בלתי נמנע בשני מהלכים. מה עליו לעשות? ואם התור היה תורו של השחור, האם היה לו סיכוי לנצח? הייתכן שהשחור יכול לנצח במהלך אחד בלבד?

9. תנו מט עם כלי בודד

הרבה משחקים מגיעים למצב שבו בצד אחד נשאר רק מלך, ובשני מלך וקצת. בניגוד לשמועות, אפשר לכפות מט עם מלך ומלכה בלבד, עם מלך וצריח בלבד, או עם מלך ושני צריחים – אבל לא עם פחות מזה. אם נותרו לכם רק שני רצים אתם יכולים לנסות לתת מט ברוח אחת מתבניות המט מהסעיף הקודם, אבל יריב עם שמץ אינטיליגנציה יצליח להימנע מהמט הזה ולברוח מכם לנצח. אם נותר לכם רק פרש, או אפילו שני פרשים, גם כן חבל לכם על הזמן.

מט עם מלך ומלכה מול מלך בודד: מט זה, הפשוט ביותר, מורכב משני שלבים. הראשון הוא לדחוק את מלך היריב לאחת השורות הקיצוניות בלוח, על ידי איום מתמשך מצד המלכה. בכל צעד של המלכה, עליה גם לחסום את דרכו של מלך היריב אל מרכז הלוח וגם לאלץ אותו לברוח מפניה על ידי איום בשח. לבסוף, כשהמלך הנרדף מוצמד אל דופן הלוח, שימו את המלכה שלכם בקצה השורה שמפרידה בינו לבין שאר הלוח, והתחילו לקדם את המלך שלכם. בעוד המלך היריב מתרוצץ בכלאו (הוא יכול לנוע רק ימינה ושמאלה, אבל לא להתקדם אל השורה שבשליטת המלכה), קרבו את מלככם אליו, עד שבינו לבינכם תפריד רק משבצת אחת. במסע הבא, הביאו את המלכה אליה.

מט עם מלך וצריח מול מלך בודד: העיקרון עם מלך וצריח בודד דומה, פרט לכך שעל המלך להתקדם בצמוד לצריח לכל אורך הלוח, על מנת למנוע ממלך היריב לנצל את נקודת התורפה של הצריח – האלכסון.

המט עצמו ייראה כך:

מט עם שני צריחים מול מלך בודד אפילו לא דורש את התערבות המלך שלכם. הוא ייראה כך:

10. הכתירו

עם התקדמות המשחק והתמעטות הקצינים על הלוח, הבאת רגלי עד לשורה האחרונה והכתרתו למלכה הופכת ליותר ויותר נחוצה, וליותר ויותר אפשרית. החדשות הטובות הן שכדי לעשות זאת אתם לא זקוקים לייתרון מספרי של רגלים. קצת תשומת לב תספיק לפעמים גם כדי לחצות את האימתנית שבחומות הפיונים שיעמדו בדרככם.

שימו לב ללוח משמאל. תור הלבן עכשיו. אם יקדם בטעות את הרגלי שבטור השלישי, הרגלי יוכה, והרגלי השני יישאר חסום. התקפתו תיבלם והייתרון יעבור לידי הצבא השחור.

לעומת זאת, אם יקדם את הרגלי השמאלי ביותר, זה שבטור הראשון, לא תהיה לשחור ברירה אלא להכות את הרגלי הלבן, באמצעות הרגלי השחור שבטור השני. הרי אחרת יהיה זה הרגלי הלבן שיכה את השחור בתור הבא. הצעד הזה הסיט את הרגלי השחור מדרכו של הרגלי הלבן שבטור השלישי. תוך שלושה סיבובים תהיה ללבן מלכה.

תור הלבן עכשיו. האם יצליח להכתיר את אחד הרגלים שלו? כיצד יפנה עבורו את הדרך? (רמז: עליו להקריב שני רגלים, ולהתקדם עם השלישי קדימה, בלי לערב אותו בהתכתשות).

לפעמים מלכו של היריב ינסה בכבודו ובעצמו לעצור את הכתרת הרגלי שלכם. אם מספר המשבצות שמפרידות בין הרגלי לבין משבצת ההכתרה שווה למספר המשבצות שבין הרגלי לבין מלך היריב – או גדול ממנו – אזי המלך יגיע בזמן כדי לעצור את ההכתרה. הרגלי יזדקק להגנת כלי נוסף – אפילו המלך שלכם, אם הלוח ריק דיו. אם הרגלי קרוב יותר למשבצת ההכתרה מאשר למלך היריב, אזי ההכתרה בכיס שלכם. כעת נותר רק לנצח.

11. התאמנו

צדקו הטוקבקיסטים שאמרו ששחמט לא לומדים מקריאת תיאוריות. שום דבר לא לומדים מקריאת תיאוריות. כדי להשתפר באמת בשחמט, אתם צריכים להיות גאונים מתמטיים – או להתאמן.

שחקו שח. שחקו הרבה. אם אין לכם חברים, אתם יכולים לשחק שח ברשת.

מנוע שח אוטומטי וחובבני, שתוכלו לנצח בקלות, תמצאו פה. המנוע הזה לא רק משחק גרוע אלא גם מתוכנת גרוע, ולא ניתן להצריח בו או להכות רגלי "אגב הילוכו".

כאן יש מנוע שח ברמה יותר גבוהה, שניתן לנצח אם תקפידו לעקוב מקרוב אחר מהלכי המחשב ולתחבל תחבולות נבונות. ייתרון מיוחד באתר הזה הוא האפשרות לערוך את הלוח לפי רצונכם, ולשחק עליו בעיות שח (שאותן תוכלו לקחת מכאן), או אפילו להעמיד עליו מצבים ממשחקים מפורסמים (שתוכלו למצוא במאגר הזה).

זהו שח אונליין אינטיליגנטי במיוחד, שימרוט את עצביכם.

אם אתם רוצים לשחק מול אנשים פחות או יותר אמיתיים, הירשמו בחינם לחדרי משחקים, כמו אלה של פוגו ויאהו.

ובזמן משחק אמיתי, אל תשכחו להושיב את יריבכם מול השמש או הנוף, ואם אפשר מול טלויזיה דלוקה שמשדרת את "אבודים". במלחמה כמו במלחמה.

עוד בלייף האקר

לשחק שחמט טוב יותר - חלק ראשון
6 דברים שאבא עשיר מלמד את הילדים שלו
6 דרכים להעביר ביקורת שיקשיבו לה
לארכיון לייף האקר

יש לכם שאלות? טיפים? כתבו לנו