5 דרכים לפתח אנינות טעם

איך להרגיש את הטעם עד הסוף, איך ללמוד להבדיל בין סוגי יין, שמן ודבש ואיך לעשות את כל אלו בלי טיפת סנוביזם

רוצים לשפר את כישורי הטבחות שלכם? לזהות את הקפה הכי טעים בלי לחכות לכתבת ההשוואה בעיתון? לעבוד כטועמי מזון עבור אחד מראשי הפשע המאורגן? בשביל אלה תזדקקו לתכונה הולכת ונשכחת: אנינות טעם. חוש הטעם של אנשים הולך וקהה. בעבר הוא שימש כדי לדעת עד כמה האוכל טרי, האם הוא מסוכן או עד כמה הוא בריא, האם הוא נעשה כראוי והאם זה באמת מה שהגוף שלנו רוצה כרגע. את הרגישות הזו החליפו ציון תאריך התפוגה, סימול הרכיבים, מדף המזון האורגני ושם המסעדה.

אבל עדיין אנחנו נהנים מאוכל - עובדה שסטייק טרטר עדיין יותר טעים לנו משורש פטרוזיליה. ויחד עם זאת, בגלל תאריכי התפוגה והניסיון שלנו עם המסעדה, חלק מחוש הטעם שלנו יצא לחופשה ארוכה, כי הוא הבחין בכך שאנחנו לא באמת זקוקים לו. אם תראו לו שהוא נחוץ, ותבצעו כמה תרגילים טעימה, תגלו עד כמה הרבה יותר אפשר ליהנות מאוכל ומהאנשים שיודעים להעריך אותו.

1. דעו איך טועמים

טעימה אמיתית נעשית עם כל החושים, לרבות הראייה והשמיעה, ובעיקר חוש הריח. אם תעצמו את העיניים ותסתמו לגמרי את האף, לא תצליחו להבדיל בין תפוח עץ ללפת, ויש אנשים שיתבלבלו גם בין ליצ'י לענבים.

עם שימוש בכל החושים, תוכלו לא רק להבדיל בין תפוח ללפת אלא גם לזהות את זן הלפתות הכי טוב, ואת הלפת המצטיינת שבהן. תוכלו להרגיש את הלפת או את התפוח בתוך הפשטידה, וליהנות מהם אם הם שווים את זה. אנינות טעם היא הדרך להוציא את המקסימום גם מהמבורגר, גם ממסעדת יוקרה וגם מעצמכם במטבח. והדרך לפתח אותה הכי מהר היא להתחיל בטיפול בשני החושים היותר חשובם לאכילה: הריח והטעם.

2. התוודעו לעולם הריחות

בתחילת שנות השישים הציע ג'ון אמור (Amoore) מאוניברסיטת אוקספורד לסווג את כל הריחות בעולם בין כשלושים קבוצות, שמתחלקות לשש קבוצות-על: ריחות פרחוניים (כדוגמת ורדים או לוונדר) ריחות שרף (כמו של דברים עשויים עץ), ריחות מנתה (נענע, משחת שיניים), ריחות אתריים (טווח הריחות שבין פירות בשלים לבין ריח החיטוי של בתי חולים), ריחות חמוצים-עוקצים (כמו חומץ) וריחות צחנה (ביצים מקולקלות, וגרוע מכך). הסיווג שלו איננו לגמרי מדעי – יש עשרות אלפי ריחות שונים. אבל זהו שיחון די שימושי לעולם הניחוחות.

לווניל יש ריח פרחוני. לאגס יש ריח אתרי. רוקנו את הריאות שלכם מאוויר, עצמו עיניים, והריחו מכל האף. איזלו ריחות עולים באפכם? תנו להם שמות. האם אתם יושבים במשרד פלסטיקי וסינתתי, עם אבק משוקע לעומק שטיחיו ורמז לריחות שרף? קחו דף נייר מהמדפסת הקרובה והריחו אותו. מרגישים את ריח העץ? הריחו את כף היד שלכם. מרגישים את רמז החמיצות האתרית?

התחילו לרחרח את סביבותכם, וכל ריח תארו לעצמכם באופן מילולי. סווגו אותו. הגדירו את עצמתו ואיכויותיו. נסו לתאר אותו כצורה. אילו ריחות הם חדים? אילו ריחות הם עגולים ואילו ריחות צובטים אתכם?

3. תרגלו את חוש הריח

אספו לכם ערימת פריטים: ורד, חופן אדמה, חולצת טריקו, אצטרובל, פלח תפוז, קצת אצות ים, סיגר איכותי מחנות סיגרים, שורש ג'ינג'ר קצוץ דק, עיפרון, כמה שיניים של תבלין ציפורן. עצמו את העיניים והריחו את הפריטים בזה אחר זה – כחצי דקה לכל אחד. נסו לתאר את הריח ואת מה שהוא עושה לכם.

הריחו שני סוגים שונים של קפה שחור. מה ההבדל ביניהם? הריחו שתי כוסות שונות של יין אדום מסוג קברנה סוביניון. לאיזה מהיינות יש ריח יותר חמוץ? לאיזה ריח יותר פרחוני? הריחו סוכר חום וסוכר לבן, וגבינות עם אחוז שומן שונה. עשו זאת בעיניים עצומות. מצליחים להבחין בהבדל? מהו?

4. תרגלו את חוש הטעם

ראשית, תשכחו מ"מפת הלשון" שציירו לכם בית הספר, ושמראה שחוש הטעם המתוק נמצא בקצה הלשון ושהמלוח באמצע ובצדדים. היא לא מספיק מדוייקת ויותר מדי הוצאה מהקשרה מכדי להתייחס אליה ברצינות. כל בלוטות הטעם שלכם פרושות על כל שטח הלשון, וגם לחיך ולשאר חלל הפה יש תפקידים בטעימה.

התרגיל הבא, כמו תרגיל פיתוח חוש הריח, מבוסס על המלצותיו של מייקל ג'יי גלב, מומחה להעצמת יכולות שכליות: קחו צנצנת דבש פרחים וצנצנת דבש הדרים. הסירו את המכסה מכל אחת מהן, והריחו במשך כחצי דקה. טעמו מעט מאחד מהם, תנו לדבש להינמס בפיכם. לאחר מכן שטפו את הפה בלגימת מים מינרלים, וטעמו מהדבש השני. מה ההבדל בטעם? בארומה? בטקסטורה? תארו זאת במילים? תנו לזה צורה. הפיכת התחושות למילים יעזרו לכם להגדיר ולהבין את הטעמים יותר טוב.

השוו באותה הצורה, כולל הטעימה ושטיפת הפה, בין שלושה סוגי שמן זית: כתית, כתית מעולה ושמן זית לא מסונן. ערכו את אותה השוואה בין שני סוגי שוקולד מריר, ובין שלושה סוגי בירה. השוו בין שני סוגי סלמון מעושן ובין שני חלקי בקר שונים. בין שלושה סוגי שזיפים, וויסקי, גבינות צהובות וגלידת ווניל.

5. אכלו בחושניות

וכשאתם מכינים אוכל או יושבים לאכול, התחילו תמיד בהתבוננות במה שמולכם, ראו את המרקם, הבחינו עד כמה החומר או התבשיל נראים טריים ורעננים. לאחר מכן הרגישו לרגע את ניחוח המנה, או כוס היין או הרוטב שאתם מכינים. נסו לזהות את הגוונים המוכרים והגוונים החדשים במה שאתם מריחים. תנו לריח להפוך למילים וצורות בתוך ראשכם. ורק לאחר שראיתם והרחתם, נגסו. לגמו. תנו לטעם להתגלגל בפה. האם זה מה שציפיתם לו? מופתעים לטובה או לרעה? מבינים, פתאום, מה המשמעות של "מפוצץ במונוסודיום גלוטומט?”

האדם הקדמון התקיים מאכילת דגים נעים שלכד בנחל הקרוב למערה שלו, וגם אתם תצליחו להמשיך בחייכם גם בלי להתענג עד הסוף על כל נימיו וטעמיו של בשר אנטריקוט שיושן היטב. אבל ביננו, החיים הרבה יותר טובים כשטועמים אותם עד הסוף.

עוד בלייף האקר

איך להשיג שליטה מלאה בשתי הידיים
איך תוסיפו לעצמכם עוד יום בשבוע
איך ללמוד שפה לבד, מהר ובזול
לארכיון לייף האקר

יש לכם שאלות? טיפים? דברו אתנו