5 דברים שאפשר לעשות עם מגהץ

החל מטוסט עם גבינה וכלה בחולצות עם הדפס אישי - מסתבר שלמגהץ פשוט יש יותר שימושים ממה שחשבתם

"'גיהוץ אקסטרים' הוא הספורט האחרון שמשלב את ההתרגשות של פעילות ספורטיבית קיצונית מחוץ לבית, עם הסיפוק שנותנת חולצה מגוהצת היטב"
- מתוך דף השאלות והתשובות של אגודת Extreme Ironing

התקלקלו לכם התנור, המיקרו והטוסטר ביחד? אתם בארץ זרה, מרוששים ורעבים, וכל מה שיש לכם זה מגהץ? ואולי סתם התחרפנתם? הבשורה המפתיעה של השבוע היא שהמגהץ, מכשיר החשמל המרתיע מכולם, יודע להכין אוכל. הוא עושה זאת מהר, בלי ללכלך ובלי להתלכלך, ותוך כדי הפצת ריחות מכבסה ברחבי המטבח. וזו רק ההתחלה. לימדו את סודות מגהצכם, אולי תרוויחו מזה משהו.

1. טוסט עם גבינה

טלו מגהץ אדים והעבירו אותו לחום הגבוה ביותר (“פשתן”, ובאנגלית “linen”). תחבו גבינה צהובה איכותית בין שתי פרוסות לחם, הוסיפו אליה גבינת עזים טובה, ומרחו קצת חמאה על הדפנות החיצוניות של הפרוסות. את הסנדוויץ' עטפו בנייר אלומיניום כשצדו הבוהק של הנייר מופנה פנימה.

על החבילה הניחו את המגהץ, וגהצו אותה כדקה עד דקה וחצי. היזהרו: כוויה ממגהץ היא דבר אכזרי במיוחד. אם שרדתם את שלוש הדקות הללו, ממתין לכם טוסט טעים במיוחד.

2. שניצל וצ'יפס

שניצל עוף תעשייתי הוא אחד מהמאכלים הפחות סימפטיים שאפשר למצוא בפריזר, אבל אם אתם מכינים אוכל עם מגהץ אז כנראה שזה הדבר האחרון שיפריע לכם.

העיקרון דומה לזה של הטוסט: נייר אלומיניום, שניצל עטוף לחלוטין, רק שהפעם מדובר בארבע-חמש דקות חימום לכל צד. זיכרו - לפני שאתם מחממים את המגהץ, העבירו אותו למצב של חימום ללא אדים. גם חבל לבזבז מים מזוקקים, וגם לא בטוח שאתם רוצים להתקיף את השניצל שלכם בנתזי קיטור. מטרתם של האדים הם להיספג בבד כדי להקל על החלקתו, וזה לא מה שאתם רוצים שיקרה לציפוי פירורי הלחם.

גם צ'יפס קפוא אפשר להכין עם מגהץ - כל שצריך לעשות זה לפזר אותו בשכבה אחידה על נייר האלומיניום, לעטוף היטב מלמעלה, ולדמיין שזה שניצל. אבל ביננו, זה לא ממש מומלץ - בניגוד לשניצל, צ'יפס נוטה להיות טעים כשהוא מטוגן, יש לו טעם סביר כשהוא מחומם בתנור, אבל אחרי גיהוץ הוא מקבל טעם של בסיס טירונות. גם משך החימום הדרוש גבוה יחסית – לפחות חמש דקות מכל צד.

אפשר, דרך אגב, להכין בדרך הזו גם בייקון. אבל מאחר וזה לא חינוכי, נרמוז רק שיש לצרף למוצר נייר סופג.

3. להדפיס על חולצה, ולהסיר הדפסים

האייטיז חוזרים בגדול, וחולצה של זהו זה או של ג'ייסון דונובן עשויה להיות בדיוק מה שהגזעיות דורשת, בערך. אם זה מספיק כדי לשכנע אתכם, מהרו אל המגהץ.

בעזרת תוכנה גראפית צרו תמונה ברוחב של עד 2400x3000 פיקסלים – זהו רוחבו של דף A4. הפכו אותה לתמונת מראה, באמצעות הפקודה Mirror, Flip או Flip Horizontally – תלוי בתוכנה שלכם. הדפיסו את התמונה הזו על נייר להדפסה על חולצות שבפי המקצוענים קרוי "נייר Transfer” ניתן לקנות אותו בחנויות לציוד משרדי תמורת 50-60 שקל לחבילה בת עשרה דפים.

הניחו את הנייר על חולצת טריקו נקייה, כשההדפס פונה אל הבד. על הנייר הניחו מגבת מטבח, ועליה מגהץ אדים חם (הפעם אפשר וכדאי להשתמש באדים). גהצו את המגבת בתנועות מעגליות, מהמרכז החוצה. הקפידו לא לשרוף דבר, ורצוי שגם לא להיכוות.

כעבור שתי דקות גיהוץ סלקו את המגבת, ואפשרו לחולצה ולנייר ההדפס להתקרר. לאחר שהתקררו לגמרי, הסירו בעדינות את הנייר, על ידי משיכתו מהפינה. תתחדשו.

לחילופין, כדי להוריד מחולצה הדפס לא רצוי, עליכם להפוך את החולצה מהפנים לחוץ, להניח מגבת על צדו הפנימי של קטע הבד המודפס, ולגהץ עליה כשלוש דקות. לאחר מכן, גרדו את ההדפס מהצד השני בעזרת סכין מטבח קהה.

4. להסיר כתמי שעווה ודבק

לא ברור איך השעווה הגיעה לחולצה שלכם ואיך הדבק הגיע לשטיח, אבל מאחר ומדובר בסוד-אודטה וותיק, ראוי לדעת:

שימו על הכתם נייר סופג, שקית נייר חומה של חנות בגדים או את מוסף הבריאות מעיתון הבוקר. את המגהץ החם שימו על הנייר. החום ירכך את החומר העקשן, והנייר יספוג אותו. הזיזו את הנייר בתנועות ניגוב כדי להספיג בו את השעווה והדבק, והחליפו אותו מספר פעמים, עד לסילוק מלא.

5. לנקות את המגהץ

אמנם אף אחת מהפעילויות לעיל לא אמורה ללכלך את המגהץ, אבל אנחנו מאמינים באחריות אישית. הנה מה שאתם צריכים לעשות בשביל לנקות את המגהץ שלכם:

חממו במחבת רבע כוס של חומץ לבן (לא חומץ לבישול) ורבע כוס מלח בישול, וערבבו. טבלו בתמיסה כרית ניקוי, ונקו אתה את תחתית המגהץ. שיטה אחרת היא להניח בד שלא צריכים, לפזר מעליו מלח ולגהץ עד שהתחתית תתנקה.

כדי לנקות את המגהץ מבפנים, למשל מהאבנית שהצטברה בו בגלל שלא השתמשתם במים מזוקקים, יש למלא במעט חומץ, לחמם את המגהץ ולהמתין עד לאידוי מלא. ובזהירות, אה?

עוד בלייף האקר

9 דרכים לפתור סודוקו בלי לחשוב
8 דרכים להעלות את המשכורת
7 דרכים להספיק כפול בחצי מהזמן
(לארכיון לייף האקר)

יש לכם שאלות? טיפים? כתבו לנו.