הקומיקאי המצליח התבדח על ילדים חולים - והצופים זועמים: "פוגע מאוד"

בספיישל חדש שעלה לנטפליקס, הקומיקאי הבריטי ריקי ג'רוויס מתייחס לילדים חולים סופניים כאל קירחים ומכנה אותם בכינויי גנאי • עשרות חתמו על עצומה בקריאה לענקית הסטרימינג להסיר את הבדיחה: "סטירת לחי לילדים ולמשפחותיהם" • ג'רוויס לא התרגש: "אין לזה השפעה עליי"

ריקי ג'רוויס
ריקי ג'רוויס | צילום: shutterstock

יש יאמרו שתרבות הפוליטיקלי קורקט הרגה את הקומדיה, שכבר אי-אפשר להתבדח היום על שום דבר מבלי שמישהו ייפגע. ובכל זאת, יש סטנדאפיסטים שממש, אבל ממש, לא דופקים חשבון: הקומיקאי ריקי ג'רוויס, למשל, שכבר הרגיז לא פעם את הקהל - ועכשיו עשה זאת שוב.

היום (שני) עלה לנטפליקס ספיישל הסטנד-אפ החדש של ג'רווייס, Ricky Gervais: Armageddon, אלא שזה עורר סערה של ממש עוד בטרם עלה לשידור: טיזר מהספיישל הראה את ג'רוויס מתבדח על ילדים חולים סופניים, מתייחס אליהם כאל "קירחים" ומשתמש ב-R-slur (כינוי גנאי לאנשים עם מוגבלויות). ההקנטה הזו גרמה לכמעט כ-13 אלף בני אדם לחתום על עצומה בדרישה שנטפליקס תסיר את הבדיחה מהספיישל.

לכתבות נוספות בתרבות ובידור:

את העתירה לנטפליקס הגישו הורים לילד שנאבק במחלת הסרטן. "הבדיחה של ג'רוויס לא רק חסרת כבוד, אלא גם פוגעת מאוד", הסבירו, "היא לועגת לאומץ ולחוסן של הלוחמים הצעירים האלה, שמתמודדים עם מחלתם בחן וביופי למרות הקרחת שלהם". לדבריהם, הבדיחות של ג'רוויס "חסרות לב. זו סטירת לחי לא רק לילדים הנאבקים במחלות הקשות הללו אלא גם להוריהם ולמשפחותיהם שעומדים לצידם במסע הקשה הזה".

ג'רוויס התייחס לבדיחה בפירוט בפודקאסט של רשת BBC, ואמר: "אני יכול להופיע בפני מיליון אנשים, אבל אף אחד לא יתלונן. ברגע שזה יעלה לנטפליקס או ברגע שמישהו יכתוב שזה פוגע, אנשים יגידו, 'אוי, זה פוגע'. הם אפילו לא שמעו את הבדיחה!", זעם הקומיקאי, "הם לא היו שם! אבל הם לא נחשבים, אין להם השפעה עליי, הם מטומטמים. מה גם, ש'נעלבתי' זו הרגשה וזה די חסר משמעות. מה אתם רוצים שאשנה?".

ולמרות שהוא מודע לכך שפגיעה בציבור יכולה לפגוע לו בפרנסה, הוא ממש לא מתרגש: "אם אתן תשומת לב מיוחדת לנעלבים ואנסה להרגיע אותם, זה יעצבן את כל מיליוני האנשים האחרים שצפו בבדיחה והבינו אותה. הם יגידו, 'לא, הרסת לנו את זה!'. אנשים שנעלבים רק רוצים תגובה. להתעלמות יש אותה השפעה פסיכולוגית כמו סטירה בפרצוף, אז אני מאוד נהנה להתעלם מאנשים".

כאמור, זו לא הפעם הראשונה שבה ג'רוויס מסתבך עם הצופים: בספיישל הקודם שלו, לעג לטרנסים. באותו ריאיון ל-BBC, ביקש להסביר: "יש אנשים שחושבים שבדיחה היא חלון לנשמתו האמיתית של הקומיקאי. זה פשוט לא נכון. זו בדיחה".

גרוויס כתב השבוע בחשבון ה-X (לשעבר טוויטר) שלו, כי בספיישל החדש הוא מדבר על "מין, מוות, פדופיליה, גזע, דת, מוגבלות, חופש הביטוי, התחממות כדור הארץ, השואה ואלטון ג'ון. אם אתם לא מאשרים בדיחות על אף אחד מהדברים האלה, אז בבקשה אל תצפו. אתם לא תיהנו מזה ותתעצבנו".