שיעור ספינינג

רגע לפני ש"גוסיפ גירל" הפעוטה מקבלת סדרת בת משלה, נילי אורן מחזירה אותנו לספין אופים המוצלחים ביותר בטלוויזיה, שלעיתים אף התעלו על המקור וגם לאלו שרצוי והיו נגנזים עוד בשלבי התכנון

לאחרונה התבשרנו שרשת הטלוויזיה האמריקנית CW מתכננת סדרה בת, כלומר ספין אוף, לפודריית הנעורים "Gossip Girl" ("אחת שיודעת"). לכן כינסנו מיד את מיטב המוחות כדי לקבץ עבורכם את ספין אופי העבר הבולטים ולהחליט אחת ולתמיד האם ראוי לשמוח או לצרוח למשמע החדשות.

הן היו שם קודם

על השאלה מי היתה סדרת הספין אוף הראשונה מתנהלים עד היום וויכוחים ערים בפורומים מסויימים ברחבי האינטרנט, רובם באמריקאית מדוברת. יש הטוענים כי הכתר שייך לסדרת המערבונים "Trackdown" שרצה בארה"ב במשך כ-70 פרקים החל משנת 1957, ומקורה בסדרה בעלת השם הקצרצר והקליט "Dick Powell’s Zane Grey Theater".

אחרים טוענים בכל תוקף שהבכורה שייכת דווקא לסדרות אמריקאיות אחרות שסביר להניח שמעולם לא שמעתם עליהן. מה שבטוח, לא מעט סדרות ספין אוף יצאו מאז ממטבחי רשתות הטלוויזיה, בארה"ב וגם בבריטניה, וחרכו את המסך על הסט החדש והנפרד שלהן. והיי, אתם אפילו מכירים חלק מהן.

שיאנית הז'אנר היא "הכל נשאר במשפחה" של נורמן ליר. הקומדיה פורצת הדרך ששודרה בCBS בשנות ה-70 הולידה לא פחות מעשר סדרות בת, ביניהן "מוד" ו"הג'פרסונים".

שבעים, שמונים, שחורים, צהובים

רשימה חלקית ביותר מתחילה ב"בנסון" שבשנת 1979 נפרד מאימו, סדרת הסיטקום הנשכנית "בועות" (Soap), שהעזה להתעסק בנושאים עליהם מיעטו לדבר באותה תקופה בטלוויזיה האמריקנית, כדוגמת הומוסקסואליות, בגידות בנישואין, ואפילו, השם ירחם, חתונות של שחורים ולבנים. שערוריה של ממש באותם זמנים אפלים.

במרכזה של "בנסון" לעומתה, עמד מנהל משק בית אפרו אמריקני שניהל יחסי אהבה-שנאה עם הטבחית הגרמניה קראוס במשכנו של המושל יוג'ין גטלינג. במהלך שבע עונות הסדרה התקדם בנסון לדרגת סגן מושל, ובפרק האחרון בסדרה אף התמודד על התפקיד מול המעסיק שלו. אז נכון, הסדרה לא היתה מופרעת כמו האמא ההיפית שלה, אבל יחסית לסחורה שהיתה בערוץ 1 באותם ימים, היא בהחלט היתה אטרקציה.

עשור לאחר מכן, ב-1989, הגיחה הסדרה "אריזה משפחתית" (Family Matters) עם סטיב ארקל החנון בעל הקול המעצבן והבלתי נשכח, היישר מהמעלית של הסדרה "קרובים רחוקים מאוד" (Perfect Strangers). זה קרה כשהארייט וינסלו, דמות שעד אז רק הפעילה את המעלית בבניין בו גרו צמד כוכבי סדרת האם, קיבלה לפתע סדרה משלה והפכה להיות השכנה של מר ארקל הצעיר. בהתחשב בנסיבות, יש מצב שהיא מאוד הצטערה על המהלך; מצד שני, הסדרה החזיקה מעמד תשע עונות, וגם אנשים שנולדו אחריה עדיין יודעים מיהו ארקל.

באותה שנה ראתה אור מסכים גם משפחה אחרת, מופרעת וצהובה, הפעם מרחמה הבריטית של "המופע של טרייסי אולמן". כן, אלה היו משפחת סימפסון, שהחלו כפינה בסדרת האם, ועדיין ממצבים את עצמם כפאר היצירה של סדרות הספין אוף. בינתיים יש להם כבר 20 עונות, ולשמחתנו - המונה עדיין דופק.

פשוט נהדרות

בשנת 1992 נוצרה בבריטניה "פשוט נהדרת" (Absolutely Fabulous), מתוך סדרת האם "פרנץ' וסונדרס". באותו זמן מעבר לים, עלתה בארה"ב "מלרוז פלייס" שנפלטה מהסדרה "בברלי הילס 90210". שתי הסדרות נחלו הצלחה, ובשתיהן כיכבו דמויות עצומות אגו ושטוחות אישיות, שלקו במחלות נפש כאלו ואחרות. רק שאחת מהן היתה קומדיה שנונה, ואילו השניה מלודרמה דביקה - נחשו ילדים למי מהן היו יותר פרקים, וצבעו בצבעים עגומים. ואם אנחנו כבר באווירה מלנכולית, הרי שכאן המקום לציין את ספין אוף הנפל "דוגמניות בע"מ" שהמשיך את "מלרוז פלייס" אבל לשמחת כולם לא החזיק מעמד יותר מעונה.

שנה אחר כך נולד "פרייז'ר" שהחל את דרכו כדמות שולית בסדרה "חופשי על הבר" (Cheers), והמשיך בסדרה שלו כשדרן רדיו נוירוטי ומשעשע למדי. ב-1995 צצה "זינה הנסיכה הלוחמת" מתוך סדרת האב שלה "הרקולס" והציבה סטנדרטים חדשים לכוכבות פורנו. שנתיים אחר כך הגיחה הסדרה המצויירת "דריה" שנחשפה לראשונה כדמות אורחת ב"ביוויס ובאטהד" והפכה לגיבורת גיקיות בנות עשרה

ב-1999 קיבל אנג'ל, אהובה הערפד של "באפי קוטלת הערפדים", סדרה משלו. בניגוד לסדרת המקור, היתה זו סדרה שיועדה יותר לבנים חובבי אקשן ופחות לבנות מתוחכמות, אבל חובבי ג'וס ווידון ובאפי קיבלו אותה בזרועות פתוחות.

סדרות שנות האלפיים

"בוסטון ליגל", סדרת עורכי הדין השנונה, שמסתיימת בארה"ב בימים אלה, עלתה למסכים ב-2004, לאחר שאלן שור, בגילומו של ג'יימס ספיידר, פוטר ממשרד הסדרה "הפרקליטים" (The Practice). לדייויד אי. קלי, יוצר הסדרות הללו, היה כבר נסיון לא נעים עם סדרת ספין אוף קצרת ימים במיוחד בשם "אלי", שממש רצתה להיות סיטקום. זה קרה כשהוא ניסה לעשות סוג של ספין אוף לסדרת הלהיט הקודמת שלו בה כיכבו עורכי דין, "אלי מקביל". ממש מזל שהוא לא הצליח, כי ככה זכינו במקום בשלד נוירוטי והזוי, ב"בוסטון ליגל" הנוקבת, שלא מפחדת להתעסק בנושאים הבוערים על סדר יומה של ארה"ב, גם אם לוקה לעיתים קרובות במידות לא מבוטלות של מופרכות.

דוגמנית העל היידי קלום החלה ב-2005 לחפש את מעצב האופנה הבא, בסדרה "פרוייקט מסלול". זו נולדה מתוך "פרוייקט גרינלייט" בה חיפשו ראשי אולפנים את במאי הסרטים הבא. הניחוש שלנו הוא שהרעיון לספין אוף נבע מההבנה שלבזבז גלילי בד על מועמדים נטולי כשרון, עדיף כלכלית מלבזבז עליהם גלילי צלולואיד. באותה שנה זכה גם סטיבן קולברט, כתב השטח של "הדיילי שואו" לתכנית משלו, שנמשכת עד היום בערוץ הדאחקות האמריקאי "קומדי סנטרל", ונקראת "קולבר ריפור". ללא ספק סדרת ספין אוף מהמוצדקות והמצחיקות שבהן.

מופע שנות האימים

אבל לא תמיד סדרות ספין אוף הן חביבות עד מעולות. בחלק מהמקרים הן מתגלות כמאוסות למדי. כך למשל ב-2002 החליטו יוצרי הסדרה החביבה "מופע שנות השבעים" להעלות סדרה בת בשם המקורי "מופע שנות השמונים". הפארסה המביכה ירדה אחרי 10 פרקים בלבד מתוך 13 שצולמו.

שנתיים אחר כך, ב-2004 החליטו סוף סוף יוצרי הסדרה "חברים" להוריד אותה מהמרקע, 5 עונות מאוחר מדי, כשכל אחד מכוכביה כבר מנסה למשוך לקריירה עצמאית משלו. רק מאט לבלאנק, שהחל את הסדרה כדוגמן ג'ינס חטוב וסיים כבטטה פעורת עיניים, סירב לעזוב את הסט. לכן כתרגיל הסחה ארגנו לו בהפקה את "ג'ואי", סדרת ספין אוף בכיכובו. הבדיחה הגרועה נמשכה במשך שתי עונות יותר מדי, שבמהלכן עסקו הצופים בעיקר בהימורים מתי יגיע לבלאנק לנקודת חלוקת המרק של צבא הישע.

מחכים ומצפים

בשנים הקרובות צפויות לעלות בארה"ב סדרות ספין אוף ל"המשרד", "איש משפחה" ו"באטלסטאר גלקטיקה", ואנחנו מחכים להן בקוצר רוח. אבל אם תהיתם איך צפוי להיות הספין אוף של "אחת שיודעת", לעזאזל? ובכן, זה תלוי. מצד אחד לפי הרשימה שלעיל היו עד היום יותר סדרות ספין אוף מוצלחות, מכאלה שלא. מצד שני, הסדרה 90210, שהיא סוג של ספין אוף ל"בוורלי הילס 90210", ועלתה השנה ב-CW, מותירה מקום לשיפור בערך בגודל הגראונד זירו. כך שכל מה שנותר לנו לעשות זה לנחש, לחכות ולראות.