שלב ההתאוששות: איך תצא ריאל מטראומת הקלאסיקו?

אמנם ההשפלה הגדולה מול בארסה הייתה קשה, אך הפציעה של היגוואין מסתמנת כבעיה חמורה יותר עבור מוריניו. בנזמה לא מספק את הסחורה והשמות לחיזוק רצים, מאדבאיור ועד יורנטה, מה יעשה הפורטוגלי כדי שבקלאסיקו הבא התוצאה תהיה שונה

מוריניו, מאמן כדורגל פורטוגזי אשר נחשב לאחד הטובים
מוריניו, מאמן כדורגל פורטוגזי אשר נחשב לאחד הטובים | צילום: רויטרס

"הייתי באיצטדיון, גם 6:0, 6:0 בטניס לא משקף את מה שהיה שם על המגרש. זה היה רסיטל של בארסה, אבל ריאל תלמד מהכאבים האלה". את הדברים האלה אמר הטניסאי פליסיאנו לופס, אוהד מדריד מוצהר ועוד אחד מאלה שיזכרו את הקלאסיקו הראשון של 2010/11 בתור טראומה. "ה-5:0 היה מהלומה אדירה", הודה גם מנהל יחסי החוץ וחלוץ העבר של הבלאנקוס, אמיליו בוטראגניו. "חייבים להרים את הראש ולהמשיך לדחוף קדימה, העונה עוד ארוכה". וזהו עצם העניין. המכה הייתה הרסנית מבחינה מוראלית, אבל בסך הכל הציבה את בארסה בפער של שתי נקודות מעל יריבתה ועם יתרון פוטנציאלי למקרה ששתיהן יסיימו עם אותו מספר נקודות. החבטה המשמעותית נספגה במרפאה.

לא ניכנס לסוגיה מה הייתה יכולתו להיות תרומתו של גונסאלו היגוואין בקלאסיקו, כי כנראה שהתשובה היא: לא הרבה. היעדרות של שחקן אחד ממשחק אחד לא יכולה להיות תירוץ בשום מקרה, אבל חודשיים ברמות האלה הם כבר סיפור אחר. הארגנטיני, אחד משני חלוצים טבעיים של ריאל, צפוי לעבור ניתוח בקע ולהיעדר תקופה ממושכת מהמגרשים. המשמעות היא שז'וזה מוריניו ייאלץ להסתמך על כרים בנזמה, שחקן ממנו תיכנן להיפטר כבר מזמן, או להמר על שלישייה התקפית שתכלול את אוזיל ודי מריה באגפים וכריסטיאנו רונאלדו כחלוץ מרכזי.

 

במדריד לא בנו על מהפכות בחלון ההעברות החורפי. בנזמה נראה משתלב מספיק כדי להחזיק עד הקיץ כתחליף מהספסל, קאקה חזר לרוץ בשבוע האחרון ובסוף ינואר הוא צפוי לשוב לפעילות מלאה וגם ראול אלביול הולך ומתאושש בחלק האחורי. כעת, במקום לחסוך ולהשלים את החיבור בתוך הסגל הקיים, ייאלצו ולדאנו ופרס לפתוח את הארנק ולהנחית במדריד חלוץ שעונה על שלוש דרישות: א. יכולת מוכחת. ב. אפשרות לשחק כבר העונה בליגת האלופות. ג. מחיר שאינו עולה על 30 מיליון יורו, כאשר העדיפות היא לחצי שנת השאלה בשלב הראשוני.

נכון, יש גם אופציה שאף אחד לא יצטרף. אם האבחנה לגבי מצבו של היגוואין נכונה, הוא יחמיץ את המפגשים מול ולנסיה, סראגוסה, סביליה, חטאפה, ויאריאל, אלמריה, מאיורקה, אוסאסונה וסוסיאדד, שישה משחקים פוטנציאליים בגביע (אם ריאל תחזיק מעמד) ולפחות משחק אחד באלופות. אם קודם לכן מוריניו היה להוט להביא חלוץ, כעת זה הפך לצורך במטרה לשמר את השאיפות הגדולות. קבוצה בקנה מידה של ריאל מדריד פשוט לא יכולה להיאבק על כל התארים, כפי שמצפים שם, עם חלוץ בודד בסגל. בוודאי לא כשהיריבה העיקרית בליגה בכושר כזה.

 

אז מה עומד על הפרק? ז'וזה מוריניו עוקב כבר זמן רב אחרי מספר חלוצים פוטנציאליים, והוא לא היחיד בשוק ששם עליהם עין. הראשון ברשימה הוא אדין דז'קו, הסקורר הבוסני הנפלא של וולפסבורג. הילד שגדל בז'לייזניצ'אר הפך בשנתיים האחרונות לאחד החלוצים הקטלניים על פני הכדור והעונה כבר יש לו תשעה שערים ב-13 מחזורי ליגה בבונדסליגה. לכולם ברור שזה עניין של זמן עד שהחלוץ בן ה-24 ייפרד מהזאבים והשאלה היא רק לאן. יובנטוס מחזרת אחריו כבר זמן רב, אך היא לא תעמוד בתחרות מצד מדריד מבחינה כספית. רוברטו מנצ'יני להוט לצרפו למנצ'סטר סיטי, אבל כמו במקרה קאקה גם כאן אין לתכולים מה להציע מול ריאל מבחינת יוקרה ספורטיבית. המחיר המשוער נע בין 25 ל-35 מיליון יורו (סעיף השחרור עומד על 40), ובספרד יהיו מוכנים להשלים מהלך כזה, שיגרור כרגע שחרור שחקן צעיר ובעתיד פרידה מבנזמה. ומה אומר דז'קו? "לא מרשים לי לדבר על מדריד, אני תחת חוזה. אם ריאל רוצה אותי, שתשכנע קודם את המנכ"ל דיטר הנס".

המועמד השני במעלה הוא עמנואל אדבאיור, שממעט לקבל דקות בתקופה האחרונה בסיטי אוף מנצ'סטר. שחקנים כמו קרלוס טבס ומריו באלוטלי הולכים וצוברים מעמד והטוגולזי המוכשר נדחק הצידה. על זה בדיוק בונים במדריד, ומאחורי הקלעים כבר מדווחים על גישושים במטרה לסגור עסקת השאלה. אדבאיור עדיין לא בן 27, אבל נתפש כחלוץ עייף ובעל אגו מנופח ובריאל מעדיפים ללכת קודם על עסקת השאלה עד הקיץ עם אופציית הארכה. בסיטי, מנגד, מתעקשים על עסקת מכירה בשל הצורך לעמוד בתקנות השכר החדשות של הפרמייר-ליג. מוריניו רצה מאוד את מריו גומז מבאיירן מינכן, אבל הכושר הנפלא בו הוא מצוי, העובדה שלא יוכל לשחק העונה באלופות במדי קבוצה אחרת וחשיבותו כרגע לבאיירן הוציאו אותו מהתמונה.

 

השמות הבאים ברשימה הם הוגו אלמיידה ונלסון ואלדס. הפורטוגלי של ברמן הוא חלוץ מרכזי, גבוה וחזק בעל בעיטה אדירה - בדיוק מה שמוריניו אוהב. תוסיפו לכך את מימד הפטריוטיות והשפה ותבינו למה הוא בתמונה של ז'וזה, מה עוד שעל ברמן עוברת עונה הפכפכה בבונדסליגה. הפראגוואי של הרקולס מראה יכולת נפלאה באליקנטה, אבל במדריד מתעקשים שהנשיא פלורנטינו פרס למד לקח מפרשת לואיס פיגו - לא לקחת לקבוצות אחרות בספרד כוכבים באמצע העונה וליצור אנטגוניזם. "זה כבוד שריאל מתעניינת בי", דיקלמו השבוע ואלדס ואלמיידה, כל אחד בתורו ובטון מופתע באמת. אף אחד לא רמז להם, אף אחד לא דיבר איתם, רק מהתקשורת הם למדו על העניין. כי בריאל קודם בודקים את האופציות היקרות, ורק בלית ברירה הולכים על מציאוֹת.

השם האחרון, נכון לעכשיו, ברשימה של מוריניו הוא גם הראשון בפנקס של פלורנטינו פרס. כבר כתבנו כאן לפני מספר שבועות על העניין העצום שמגלים אנשי מדריד בפרננדו יורנטה. אם עד עכשיו זאת הייתה פנטזיה של הנשיא על חלוץ נבחרת ספרד שמייצג גם את ריאל, כעת זהו צורך אמיתי. אולם, הנתונים לא השתנו. פרס ישתדל להימנע בכל מאודו מסכסוך עם בילבאו במהלך העונה, ובכל מקרה העברה בינואר תעלה כ-63 מיליוני יורו בשל המיסוי הגבוה. וזה עוד בלי שדיברנו על תשלום משכורת לכוכב נוסף. יש כמובן דיבורים על צירוף חלוץ שכרגע בנוער ואחד שמושאל לבולטון, אבל זהו לא פתרון שלם.

 

בינתיים, בנזמה צפוי לרשום מול ולנסיה את הפעם השישית בה הוא פותח בהרכב העונה. יכולתו לא משכנעת, באימונים הוא משקיע לסירוגין ובקלאסיקו הוא נראה כמו דני-דין, אבל פשוט אין עוד חלוץ. מי מבין כל הסקוררים הנ"ל יצורף? יכול להיות שאף אחד. יכול להיות שמוריניו הסתגלן יהמר על שינוי שיכלול הסבה מלאה של רונאלדו לחוד והצבה של סמי ח'דירה, ובהמשך קאקה, מאחורי החלוצים. יכול להיות שדי מריה ימורכז. סביר להניח שהמאמן הפורטוגלי יקפוץ על ההזדמנות ויאלץ את הבוסים לתת לו את החלוץ שהוא כל כך רוצה. כי בברנבאו, בניגוד למה שקורה על מגרש הטניס, לא מעזים לחלום על השפלה גם במערכה השניה.