שברו את שגרת הדמים

השימוש בגז מדמיע מצד המשטרה גרם לטרגדיה בחוף השנהב, כמו באצטדיונים אחרים ביבשת שתארח את המונדיאל. אולי כדאי שילמדו מאירופה, ששילמה מחיר כבד אבל למדה את הלקח

שגרת הדמים. מי שעקב אתמול אחרי הסיקור של האסון הנורא בחוף השנהב, שגבה 22 קורבנות שהגיעו לראות כדורגל וחזרו הביתה בארון מתים, יכול היה להבין מהר שהטרגדיה של המדינה המערב אפריקאית היא כנראה לא המקרה האחרון. כי לכל האסונות שהתרחשו במשחקי כדורגל בעידן המודרני יש מכנה משותף אחד, ונמוך ביותר: תחושת השגרה, שמובילה להזנחה פושעת ומובילה לפגיעה בחיי אדם.

הפיתרון האפריקאי: גז מדמיע

לפחות על פי הדיווחים הראשונים, למה שהתרחש באצטדיון באביג'אן היו את כל המרכיבים של אסון כדורגל: הרבה יותר קהל ממה שהאצטדיון יכול להכיל, שוטרים נטולי מחשבה שמשתמשים בגז מדמיע מול המון היסטרי, ואזרחים שרומסים האחד את השני בניסיון להימלט מכוחות הביטחון. במקרה של חוף השנהב, עוד לפני שהגיעו כל הפרטים על האירוע, סיפק שר הספורט של המדינה האפריקאית את ההסבר הבא: "אנשים שלא קנו כרטיסים לפני המשחק צבאו על הכניסה. אחד השערים הראשיים נהרס והם נרמסו".

הגישה שהופכת אוהדי כדורגל ליצורים שאפשר להתייחס אליהם כמו עדר של פרות, שגורלם גם ככה הוא שחיטה, והקלות בה משתמשים בגז מדמיע על מנת לפזר את אותה הפרת סדר, היא זו שגרמה לכוכב צ'לסי דידייה דרוגבה - ידע או לא ידע על מה שמתרחש בחוץ – לחגוג את השערים שלו במשחק שהתקיים למרות הכל, בזמן שהפצועים וההרוגים מפונים מחוץ למגרש.

יבשת אפריקה פשוט לא לומדת לקח. לפני שמונה שנים, במהלך חודש אחד בשנת 2001, התרחשו אירועים דומים בארבע מדינות, אחת מהן דרום אפריקה שתארח את המונדיאל הקרוב ב-2010. בקונגו נהרגו 14 אוהדים במהלך משחק ליגה, לאחר שהמשטרה ירתה גז מדמיע את תוך היציע וגרמה לבהלה המונית. ביוהנסבורג, דרום אפריקה, העיר בה יערך גמר המונדיאל, הסתיים משחק ליגה ב-43 הרוגים אחרי בהלה המונית שנגרמה על ידי - ניחשתם נכון - משטרה שירתה גז מדמיע אל עבר הקהל. בגאנה, הסתיים משחק בין שתי הקבוצות הבכירות ב-126 אוהדים הרוגים, כשבחוף השנהב נהרג אוהד ועשרות נפצעו בנסיבות דומות. נוסעים למונדיאל? כדאי שתקחו איתכם מסיכת אב"כ.

אירופה כבר למדה את הלקח

גם אירופה הנאורה ידעה לא מעט אסונות כדורגל. גמר גביע אירופה של 1985 ביו יובנטוס לליברפול, שנערך באיצטדיון הייזל בבריזל, הסתיים ב-39 הרוגים ומאות פצועים אחרי קריסת יציע שבו ישבו האוהדים האיטלקים. גם אז המשחק שוחק למרות המראות הקשים ביציעים, ויובנטוס זכתה בתואר עצוב במיוחד. ועדת החקירה של אופ"א קבעה שהאצטדיון, שהגמר אמור היה להיות המשחק האחרון שמשוחק בו, היה מיושן, ושינתה את התקן לגבי צורת האבטחה במגרשים. ההתפרעות של אוהדי ליברפול ביציעים גרמה להרחקת הקבוצות האנגליות מגביעי אירופה לחמש שנים, בעוד ליברפול הורחקה לשש שנים.

באותה שנה, אירעה טרגדיה נוספת באיצטדיון כדורגל אנגלי, אחרי שיציע שלם עלה בלהבות ב"ואלי פרייד" של ברדפורד סיטי, וגבה 56 קורבנות, שחלקם הגיעו עד דלתות החירום ומצאו אותן נעולות. היציע היה עשוי מעץ ואזבסט, ו-ועדת החקירה הבריטית המליצה על חקיקה חדשה שהביאה לשיפור הבטיחות באצטדיוני הכדורגל באי.

בשנת 1989 התרחש האסון ששינה את פני הכדורגל הבריטי. אוהדי ליברפול, שאיחרו להגיע למשחק חצי גמר הגביע מול נוטינגהאם פורסט בעיר שפילד, יצרו צוואר בקבוק במנהרת הכניסה לאחד היציעים ונמחצו למוות - חלקם על הגדרות שבין המגרש ליציע, אחרים בבהלה הגדולה שפרצה ביציעים. ועדת החקירה קבעה "כשל בשליטת המשטרה על האירוע", שבסופו מצאו את מותם 96 אוהדים.

בעקבות אותו אסון, בוטלו יציעי העמידה באנגליה, ונקבעו הנחיות מדויקות לגבי אופן הטיפול בקהל, מה שפתר את הבעיה באנגליה. באיטליה, טורקיה ויוון עדיין אפשר למצוא משחקים בהם המשטרה מגיעה לעימותים עם אוהדים, אבל התמונות של פאניקה המונית ושוטרים חסרי שליטה חלפו מן העולם, ולפחות בכל הקשור לאצטדיוני הכדורגל באירופה – שם כבר לא תקבלו יחס של עדר כבשים בכניסה. כמה חבל שרבים כל כך נהרגו כדי שזה קרה.