השדים האיומים

למרות שליטה מוחלטת בפרמיירליג, בליגת האלופות מחזיקה מנצ'סטר יונייטד במאזן דל במשחקי ההכרעה, במיוחד בבית. סקירת ההדחות המלאה

מנצ'סטר יונייטד של העונה נראית בלתי פגיעה, בלתי עבירה, ודאי שבלתי שבירה. אלא שהשליטה המוחלטת של השדים האדומים באנגליה, ואחוזי ההצלחה המדהימים שלה במשחקי הכרעה, הופכת צד כשמגיעים למשחקים בליגת האלופות. ליתר דיוק, פרט גמר המדהים ההוא מול באיירן מינכן ולהחמצת הפנדל של ג'ון טרי בעונה החולפת, הצליחה מנצ'סטר יונייטד לייצר מספר מרשים למדי של הדחות מביכות בליגת האלופות, בעיקר בבית. רגע לפני שהוא עולה על הדשא באולד טראפורד כדי לנסות לגנוב לפרגי את הכרטיס לרבע הגמר, מומלץ לגולש ז'וזה מוריניו לקרוא את הסקירה ההיסטורית הבאה. גם הוא מופיע בה.

ליברפול הביסה את ריאל מדריד, צ'לסי ניצלה מול יובנטוס | צפו בסיכום ליל האלופות מאמש

שלב ההסתגלות לאירופה

1993/4 – הדחה בסיבוב השני של שלב המוקדמות, אחרי 0:0 בטורקיה ותיקו 3:3 דרמטי באולד-טראפורד מול גלאטסראיי, שאוהדיה חיים על האגדה הזו עד היום. זוהי הפעם האחרונה בה מנצ'סטר יונייטד מודחת עוד לפני שלב הבתים.

1994/5 – ליגת האלופות עברה משני בתים בשלב הבתים לארבעה, אלא שתבוסה 4:0 בקאמפ נואו של ברצלונה, והפסד חוץ מביש לגטבורג השבדית, השאירו את יונייטד בחוץ. הניצחון 0:4 על גלאטסראיי במחזור הסיום, היה נקמה לפרוטוקול בלבד.

1996/7 – אחרי שצלחה את שלב הבתים ועברה את פורטו ברבע הגמר, הפסידה מנצ'סטר יונייטד 1:0 בדורטמונד, והגיעה לאולד טראפורד לגומלין. אלא שכבר בדקה ה-6 לארס ריקן (שפרש רק לאחרונה מכדורגל, ע.צ.) עשה 0:1 קטן לגרמנים, וההחמצות של יונייטד לא הצליחו לדגדג את ההגנה הגרמנית הנוקשה עד הסיום. אוהדי יונייטד התמרמרו על הפיספוס, אבל נרגעו בסוף העונה אחרי שהגרמנים הפתיעו את יובנטוס וזכו בגביע.

1997/8 – שוב העונה האירופית מסתיימת במשחק מאכזב באולד טרפורד, הפעם ברבע הגמר מול מונאקו. הצרפתים סיימו בתיקו 0:0 ביתי, אבל ממש כמו שנה קודם לכן, ספגה יונייטד בבית כבר בדקה החמישית, משער של דוד טרזגה שהוציא לה את האויר מהמפרשים. אולה גונאר סולשיאר השווה בדקה ה-53, אבל זה לא הספיק.

הזחיחות מסבכת

1998/9 – הלוזריות של מנצ'סטר מפנה את מקומה. שער של ריאן גיגס בדקה ה-92, שקבע 1:1 ביתי מול יובנטוס, נתן ליונייטד סיכוי קלוש בגומלין חצי הגמר. בדלה אלפי יובה הובילה 0:2 כבר אחרי 11 דקות מצד של אינזאגי, אבל רוי קין, דוויט יורק ואנדי קול הפכו את התוצאה, והבטיחו מקום הגמר. על מה שעשו שרינגהאם וסולשיאר ללותר מתיאוס ובאיירן מינכן בגמר בברצלונה, נכתבו כבר מיליוני מילים. גביע ראשון לפרגי ביונייטד.

1999/0 – אז מנצ'סטר יונייטד ווינרית? חכו רגע. אחרי שחילצה תיקו 0:0 במדריד במשחק הראשון של רבע הגמר, בנתה יונייטד על המשחק הביתי מול ריאל שישלח אותה הלאה. אלא ששער עצמי של רוי קין, וצמד מהיר של ראול בפתיחת המחצית השניה, סגרה את הסיפור של השדים האדומים, למרות שהצליחו לצמק עד הסיום ל-3:2.

2000/1 – באיירן מינכן היתה חייבת להחזיר לאנגלים על ההשפלה בגמר ההוא, והדהימה את אולד טרפורד בדקה ה-88 עם שער של פאולו סרג'יו שקבע 0:1. בגומלין במינכן, באיירן הובילה 0:2 כבר במחצית הראשונה, ואפילו ריאן גיגס, שכבש שער מצמק, לא הצליח לעזור לשדים האדומים ששוב הלכו הביתה ברבע הגמר. באיירן זכתה בגביע, אחרי ניצחון בפנדלים בגמר על ולנסיה.

2001/2 – זו היתה אמורה להיות השנה בה פרגוסון נוקם בריאל מדריד בגמר קלאסי. באייר לברקוזן של מיכאל באלאק ואוליבר נוייביל לא נראתה כמו קבוצה שיכולה לאיים על יונייטד בחצי הגמר, אבל הרקורד הביתי הגרוע במשחקי נוק-אאוט עשה את שלו, ויונייטד סיימה רק ב-2:2 למרות שהובילה פעמיים. בגומלין בלברקוזן נוייביל השווה ל-1:1 אחרי שער היתרון של קין, והעלה את הגרמנים לגמר, שבו הפסידו 2:1 לריאל ולשער מדהים של זינאדין זידאן.

2002/3 – במנצ'סטר רצו לפגוש את ריאל, וקיבלו את מבוקשם כבר ברבע הגמר, שהוכיח להם שבחיים לא כל הנוצץ זהב. ראול שוב עשה להם בית ספר, ולמעשה סגר עניין בברנבאו עם צמד אישי ו-1:3 לבלאנקוס. ה- 3:4 של יונייטד בגומלין היה תוצאה מכובדת, אבל הגיע אחרי שרונאלדו הוביל את האורחת ליתרון שלוש פעמים.

2003/4 – אלכס פרגוסון כבר היה עם רגל וחצי ברבע הגמר, אחרי שיונייטד, שהפסידה 2:1 במשחק הראשון, הובילה 0:1 בבית משער של פול סקולס. אלא שאז הגיע השער של קושטיניה בדקה ה-90, ושלח את המאמן האורח לחגוג בטירוף מול יציעים אנגלים המומים. היריבה היתה פורטו, שזכתה בסוף העונה בגביע, למאמן שלה קראו ז'וזה מוריניו.

חוסר יציבות

2004/5 – שוב הדחה בשמינית הגמר, שוב הפסד באולד טראפורד. קרספו ומילאן ניצחו 0:1 קטן פעמיים, רק כדי להגיע לגמר באיסטנבול ולהפסיד בו לליברפול אחרי יתרון 0:3, במשחק שנחשב לאחד הגמרים הגדולים בכל הזמנים. במנצ'סטר ראו אותו מהספה.

2005/6 – שתי תוצאות תיקו 0:0 מול ויאריאל וליל באולד טראפורד מסבכות מאוד את מנצ'סטר יונייטד, שמגיעה למחזור האחרון למשחק חוץ מול בנפיקה כשגם תיקו יעלה אותה לשלב הבא. אבל הפורטוגלים מנצחים 1:2, ופרגוסון מסיים את הבית במקום הרביעי המביך.

2006/7 – עם ניצחון גדול של 2:3 על מילאן באולד טרפורד, כולל צמד של ווין רוני, השדים של פרגוסון הגיעו עם הרגשה טובה לסן סירו. אחרי הפסד 3:0 להצגת כדורגל של קאקה, הפרצופים בטיסה הביתה נראו קצת אחרת.

2007/8 – דווקא מול ברצלונה וליאו מסי בחצי הגמר, היונייטד שברו את הנאחס. לא הרבה הימרו על מנצ'סטר, אבל תיקו מאופס בספרד וגול ענק של פול סקולס באולד טרפורד, שלחו את יונייטד לגמר מול צ'לסי של אברם גרנט. מול יריבה אנגלית, גם אם יש לה מאמן מפתח תקווה, התחת של פרגי תמיד הכי גדול, וניצחון בפנדלים הביא ליונייטד גביע אירופה השלישי בתולדותיה ושני של הסקוטי.