הצדעה לסמל

הוא הגיע מלמטה, עבר משברים, זכה בכל תואר אפשרי אבל לעולם לא עזב את הבית. אלסנדרו דל פיירו של יובנטוס הוא האיש הראוי ביותר לזכות בליגת האלופות. יומן מסע

קצת קשה לומר שיובנטוס ואלסנדרו דל פיירו גדלו יחד. הגברת הזקנה היתה מועדון מפואר לפני בואו של הנסיך, ותהיה גם אחריו, אבל גם במקום בו שיחקו זינאדין זידאן ומישל פלאטיני, ברור לכל אוהדי יובה שלא היה ולא יהיה כמו אלסנדרו דל פיירו.

המועדון המפואר זכה בגביע אירופה בעונת 1984/5 אחרי ניצחון על ליברפול (משער של פלאטיני), בגמר שזכור יותר בגלל "אסון הייזל". 39 בני אדם, רובם אוהדי יובנטוס, נהרגו בביזיון ההוא בבלגיה, ולמעט אליפות בשנה שאחרי, היה ברור שמשהו קרה למועדון שנכנס לצל הכבד שהותיר אחריו דייגו מראדונה, שכיכב אז בנאפולי. האליפויות הלכו וברחו להם, אבל אז, ב-1993, הגיע למועדון ילד בן 19 שקראו לו אלסנדרו דל פיירו. והוא עמד לשנות את פני הקבוצה הגדולה של טורינו לנצח.

השנים הראשונות

הנסיך לא בזבז זמן. כבר בעונתו הראשונה בקבוצה אחרי שעבר מפאדובה, הוא גרם לאוהדי הזברות להתאהב, והאליפות הגיעה כבר שנה מאוחר יותר. מאמן יובנטוס באותן עונות היה ג'ובאני טראפטוני, שהתלהב כל כך מילד הפלא עד שהחליט לוותר על רוברטו באג'יו בחוד, ולשחרר אותו למילאן. במונחים של היום, זה כמו שאלכס פרגוסון ישחרר את כריסטיאנו רונאלדו לארסנל - השחקן הכי טוב עבר בהחלטה מודעת ליריבה המושבעת. אבל טראפטוני ידע מה הוא עושה. שנים אחר-כך הוא אמר על דל-פיירו: "יש כאלה שאוהבים את הכדורגל של רונאלדו או אוליבר בירהוף, אבל אלסנדרו דל פיירו הוא כדורגלן לאדם החושב".

המספרים

קחו נשימה עמוקה. דל פיירו לקח עם יובנטוס, המועדון היחיד בשורותיו שיחק, 7 אליפויות (2 מהן, אלו של 2004/5 ו-2005/6 נלקחו ממנה בגלל שערוריית השחיתות). בגביע האיטלקי הוא זכה פעם אחת, בעונת הדאבל של 1994/5. בליגת האלופות הוא זכה ב- 1995/6, ועם איטליה הוא הגיע לגמר יורו 2000, והניף איתה את גביע העולם ב-2006 אחרי שהבקיע בחצי הגמר וכבש בדו-קרב הפנדלים בגמר. דל פיירו זכה בתואר כדורגלן העונה באיטליה פעמיים, ו-254 השערים שכבש הופכים אותו למלך השערים של יובנטוס בכל הזמנים.

המשברים

אחרי העונה הגדולה של חייו, 1997/8, אותה סיים עם 20 שערי ליגה ו-10 שערים באירופה, הגיעה הנפילה. זה התחיל בשערוריית ענק, בה האשים מאמן רומא דאז זדנק זמאן את יובנטוס בכך שהיא נותנת לשחקניה סמים אסורים. בשיאה של הפרשה, ג'יאנפרנקו זולה אפילו טען שיובה "צריכה להחזיר את התארים". דל פיירו, יחד עם ויאלי וזידאן, נקרא להעיד בבית המשפט, ואחרי שנים של דיונים התיק נסגר ב-2004 כשיובנטוס יוצאת זכאית. למרות הזיכוי, עד היום יש רבים באיטליה שיסננו בכעס ש"דל פיירו מסומם".

אחרי קיץ של האשמות הגיעה המשחק מול אודינזה בנובמבר 1998, שבו נפצע פציעה קשה בברך שהשביתה אותו לשארית העונה. כולם דיברו אז על סופה של האגדה, וגם כשחזר התקשה דל פיירו לשחזר את היכולת מלפני הפציעה. אבל בדיוק כשחשבו שהוא גמור הוא חזר בענק, וב-2001 הביא ליובה אליפות. היה גם איזה ריב מתוקשר עם פאביו קאפלו, אבל מאמנים מתחלפים בטורינו, והנסיך לא הולך לשום מקום.

העתיד

ילד הפלא כבר בן 34, אבל נראה נהדר. לא משנה איך תסתיים הקריירה המופלאה שלו, הוא הותיר חותם שלא יאמן – בקבוצה בה שיחקו זיקו, פלאטיני וזידאן הוא יחשב תמיד לשחקן החכם ביותר, השותף ביותר ובעיקר, בעל הלב הגדול ביותר. אוהדי יובנטוס הבוגרים יותר, שזוכרים טוב טוב את השנים החשוכות של סוף שנות השמונים ותחילת שנות התשעים, יזכרו אותו לנצח בתור האיש שהחזיר את יובנטוס לתמונה. כשהקבוצה הורדה ליגה ב-2006 הוא השחקן הראשון שקם ואמר שהוא נשאר כדי להעלות את הקבוצה בחזרה לסריה A. דל פיירו, יותר מהכל, הוא הסמל האמיתי האחרון של הכדורגל העולמי: זה שמשחק כל הקריירה באותה קבוצה וגורם לכל השחקנים שלו לחלום בגדול. זה שאם יש מגיע, אז מגיע לו לזכות העונה בליגת האלופות, רגע לפני שהוא מכבה את האורות.