אי בודד: המציאות של בן שמעון בקפריסין

גוטמן סרב לג'וב וההתאחדות נקשרה לשחיתות. על מינוי המאמן

פיצוץ מטעני חבלה, קהל מפולג שמנוכר לנבחרת הלאומית, דור בינוני והתאחדות שנקשרת פעם אחר פעם בפרשות מפוקפקות. עבור התייר הישראלי קפריסין היא שם נרדף לאי של שקט, שם אפשר לתפוס שמש וליהנות מקצת שקט מול המציאות הארץ ישראלית, אבל רן בן שמעון מגיע לסיטואציה שהיא רחוקה מלהיות פשוטה. אם חשבתם שמצב הנבחרת הלאומית של ישראל רעוע, חכו שתקראו מה קורה בקפריסין. רגע אחרי המינוי המפתיע של בן שמעון לנבחרת קפריסין, הצצה למציאות הלא פשוטה שמחכה למאמן הישראלי.


שופטים מכורים באישור ההתאחדות
פיצוץ מטעני חבלה זה משהו שנקשר לפוליטיקה וטרור, אבל לפני שנה, הם הפכו להיות נחלת הכדורגל הקפריסאי. שישה פיצוצים ביעדים שונים שכוונו כנגד חברי איגוד השופטים הקפריסאי הובילו להשבתת את הליגה בניסיון לזעזע את המערכות, ללא הצלחה. "זו רק ההתחלה של מתקפה משולבת על השחיתות בכדורגל", הזהירו אז ראשי ארגון האוהדים הקפריסאי, אורבן גורילאס.


"נשרקו פנדלים שלא היו צריכים להישרק, המשחקים היו היו מכורים והכל באישור ההתאחדות הקפריסאית", חשף שופט העבר, מריוס פנאיי, במה שהפך לפרשת 'שופטים באדום' של האי השכן, "השופטים ממלאים הוראות שהם מקבלים מאנשים בבהתאחדות הקפריסאית וזאת כדי לקבל קידום מהיר ותג בינלאומי". נציגי פדרבט, ארגון בלגי שפועל נגד השחיתות, ניסה להגן על השופט: "קפריסין היא אחת מההתאחדויות המושחתות בעולם. הווירוס התפשט ואין לאף אחד שליטה על זה".



מי שיצא כנגד התופעה הוא ספירוס נאופיטידס, נשיא איגוד הכדורגלנים, שסיפק ראיון מקיף לגארדיאן הבריטי, אבל בהתאחדות לא אוהבים שיוצאים נגדם ובמקום לזמן אותו לראיון בניסיון לפתור את הבעיה, העמידו אותו לדין באשמה שהוא פגע בתדמית הכדורגל המקומי. בהמשך בהתאחדות החליטו על מדיניות של קנסות כלפי מועדונים שנחשדים בכך שמשחקיהם מכורים, כזו שלא הרתיעה באמת את המועדונים מההתנהלות.


"הציבור כאן לא אוהב את ההתאחדות הקפריסאית ואת יו"ר ההתאחדות", סיפר העיתונאי הקפריסאי, גרגוריוס גאורגיו מתחנת Sigma Tv, "לכל הקבוצות שי כאן בעיות עם יו"ר ההתאחדות. הוא איש לא נוח, לא עוזר לקבוצות ומקושר לאפועל ניקוסיה. מזהים את הנבחרת איתו, ולכן כל החלטה שלו, מחוקים ועד בחירת המאמן הלאומי נתפסת ככזאת שנבעה משיקולים לא כשרים".


מלבד השנאה להתאחדות, מחנות האוהדים של הקבוצות השונות שונאים אחד את השני, במלוא מובן המילה. כמה שונאים? עד כדי שהם לא מוכנים לשבת זה לצד זה במשחקי הנבחרת. "בממוצע מגיעים למשחקי הנבחרת רק 6,000 אוהדים, בעוד בעבר כל משחק היה מלא ב-20 אלף צופים", גאורגיו הסביר, "התוצאות המאכזבות בשילוב ההתאחדות המקומית גרמו לניכור. יחד עם זאת, אני מאמין שברגע שיגיעו ההצלחות, כולם יתמכו בנבחרת".

נבחרת נטולת שמות גדולים
מלבד מצב לא פשוט ברמה המערכתית, בן שמעון ייאלץ להתמודד עם נבחרת שהיא פחות טובה אפילו מזו שהתרגלנו לראות מקפריסין. 5 ליגיונרים בלבד מרכיבים את הסגל, מתוכם שניים מהם מגיעים מהליגה השלישית באנגליה. השם הכי גדול הוא עדיין דמיטריס חריסטופי הוותיק, כשלצדו אפשר למצוא את בלם סטנדרד ליאז', קונסטנטינוס לאיפיס.


הקפריסאים רחוקים מלהוות פקטור בקמפיין מוקדמות המונדיאל וצברו 7 נקודות מ-18 אפשריות, 6 מהן הגיעו נגד גיברלטר החלשה. הנבחרת החדשה של בן שמעון מתקשה במשחק ההתקפה ולא מצאה את הרשת במשחקים מול בוסניה, אסטוניה, יוון ובוסניה, אותה הישראלי יפגוש כבר בקרוב.


"רוב השחקנים משחקים בליגה המקומית שהיא פשוט חלשה מדי", ניתח גאורגיו, "במקום להתקדם קדימה, השחקנים מעדיפים להישאר כאן ונכנעים לבינוניות". העיתונאי הקפריסאי דווקא חושב שלדור הנוכחי של קפריסין יש פוטנציאל, אבל חושב שבחירת המאמנים, גם במקרה של רן בן שמעון, היא פשוט לא טובה: "יש כאן שחקנים כישרוניים, אבל כל פעם ההתאחדות ממנה מאמנים לא טובים, שלא ממצים את הפוטנציאל".

"יש לנו שחקנים טובים, מנוסים לצד צעירים, שיכולים לעשות תוצאות הרבה יותר טובות. לצערי בן שמעון מאמן לא מספיק טוב כדי למצות את הפוטנציאל של השחקנים. עדיף היה להביא מישהו שמכיר את הליגה, ולא אחד שהיה כאן תקופה קצרה, וגם בה לא הצליח בצורה יוצאת דופן".

"הבהירו לאלי גוטמן שההתאחדות מתערבת למאמן בזימונים לנבחרת"
המינוי של המאמן הישראלי לא ממש הצליח להרים את המורל הקפריסאי. אקס אשדוד אומנם הוזכר כמועמד, אבל בקפריסין היו בטוחים שיבחרו במאמן מתוך הליגה, כשגם שמו של אלי גוטמן, לו רזומה מרשים יותר לדידם, נתפס כעדיף על פני זה של בן שמעון. "אף אחד בהתאחדות לא ידע להסביר לי למה בחרו בבן שמעון. זו החלטה תמוהה. אמרו לי שהוא מאמן טוב? אבל לא הסבירו טוב בו", גאורגיו תקף, "כולנו מופתעים מההחלטה הזאת. שמעתי מאנשים מלרנקה שעבדו איתו שמדובר במאמן קשוח, אבל שלוקה בטקטיקה. אני בטוח שאפשר היה להביא מאמן הרבה יותר טוב"


מקורבים לעסקה מספרים שאלי גוטמן קיים מספר פגישות לאחרונה עם ראשי ההתאחדות הקפריסאית, ואפילו נחת בחשאי באי השכן. על פי אותם מקורבים, באותו משא ומתן ראשי ההתאחדות הקפריסאית הבהירו לגוטמן שעליו לשתף מספר שחקנים ללא קשר ליכולתם. למרות שקיבל הצעה נדיבה על סך 400 אלף יורו, אקס הפועל ת"א סירב לכך שיתערבו לו ברמה המקצועית, במה שגרם לפסילת מועמדותו. כעבור מספר ימים, בן שמעון מונה תמורת חוזה של 150 אלף יורו לעונה, סכום גבוה מזה שהיה מרוויח באשדוד,  כשהחוזה הוא לשנתיים הקרובות. עם זאת, יש לציין כי המאמן יפצה את המועדון ב-30 אלף יורו בעונה כחלק מההסכם, כך שנטו הוא ירוויח 120 אלף יורו.


כעת המאמן הישראלי שידע שנה מטלטלת, שכללה פיטורין מבית"ר ירושלים, מגיע לאחד מהאתגרים הגדולים בקריירה, ויכול מאוד להיות שזה דווקא יהיה נוח לו. הקהל לא מצפה לכלום, אנשי התקשורת במדינה גם יופתעו מכל דבר שהוא לא כישלון, והוא ינסה להרוויח מהסיטואציה. בעוד בקבוצות עם ציפיות גדולות בן שמעון התקשה, אולי דווקא בקפריסין, נבחרת חלשה בנוף האירופי, הוא יצליח להפעיל קסם בניסיון להפוך את השלם הדל לגדול מסך חלקיו. מה שבטוח, התנאים המקדימים מבטיחים שקל זה לא יהיה.